کوالکام، سامسونگ و هواوی از کدک EVC برای ویدیوهای 4K و 8K پشتیبانی خواهند کرد

کوالکام، سامسونگ و هواوی، سه تا از بزرگترین سازندگان چیپست دنیا، موافقت خود را برای پشتیبانی از استاندارد MPEG-5 Essential Video Coding یا EVC اعلام کردند. این سه شرکت پتنت‌های مرتبط با این استاندارد را تحت قوانین لایسنس FRAND ارایه خواهند کرد.

استاندارد EVC دارای یک نسخه پایه رایگان و چندین بهبود متنوع اختیاری است که دریافت لایسنس آن‌ها نیاز به پرداخت هزینه‌ای از طرف شرکت‌ها خواهد داشت. این استاندارد، بالاترین میزان فشرده‌سازی و بیشترین کارآیی را برای ویدیوهای 4K تضمین می‌کند و کمک خواهد کرد تا توزیع‌ گسترده‌تری برای ویدیوهای 8K و محتواهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ارایه شود.

در حال‌حاضر، EVC می‌تواند کیفیت ویدیوهای قدیمی‌تر H.264 را با میزان فشرده‌سازی ۳۱ درصد همچنان حفظ کند. این درصد، تقریبا نزدیک به چیزی است که H.265 ارایه می‌کند و قابلیت‌های لایسنس‌دار آن می‌توانند سایز ویدیو را حتی بیشتر از این مقدار کاهش دهند.

EVC جایگزین استاندارد Versatile Video Coding یا همان H.266 خواهد شد. H.266 نسخه بعدی H.265 بوده که روی اسمارت‌فون‌ها (به‌ویژه برای ضبط ویدیوهای 4K و 8K) بسیار رایج است. مشکل H.266 این است که سازندگان گوشی‌های هوشمند برای استفاده از آن بر روی هر دستگاه مجبور به پرداخت هزینه‌ مشخصی هستند.

جایگزین دیگر H.266، استاندارد AV1 است که یک کدک متن باز رایگان است. در حال‌حاضر چیپست مدیاتک Dimensity 1000 و اکثر تلویزیون‌های OLED سامسونگ از آن پشتیبانی می‌کنند. اما تراشه‌های اگزینوس 990، اسنپ‌دراگون 865 و اپل A13 از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

یوتیوب و نتفلیکس هم‌اکنون در حال تست پخش ویدیوهای AV1 هستند، اما از آنجاییکه کدگذاری نرم‌افزار معمولا فشار زیادی روی باتری گوشی وارد می‌کند، کد‌گذاری سخت‌افزار امری ضروری است. البته استاندارد AVIF هم وجود دارد که معادل AV1 برای عکس‌های با فرمت HEIF است که نشان می‌دهد این کدک فقط از ویدیوها پشتیبانی نمی‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH