ZenBook Pro Duo ایسوس

بررسی نوت‌بوک ZenBook Pro Duo ایسوس | بهترین نوت‌بوک مجهز به دو صفحه‌نمایش

شرکت تایوانی ایسوس در سال گذشته میلادی از لپ‌تاپ ZenBook Pro Duo رونمایی کرد. این لپ‌تاپ از دو صفحه‌نمایش تشکیل شده است که امکانات بسیار متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در سال‌های گذشته استفاده نوت‌بوک‌ها از دو نمایشگر در حد یک ایده بود، اما ایسوس این ایده را با معرفی ZenBook Pro Duo عملی کرد.

ZenBook Pro Duo ایسوس

یک صفحه‌نمایش لمسی 4K باکیفیت در قسمت بالای صفحه‌کلید مشاهده می‌شود که قابلیت‌های فراوانی دارد. استفاده از این نمایشگر باعث نشد که ایسوس از سخت‌افزار لپ‌تاپ خود غافل شود، چرا که این نوت‌بوک از سخت‌افزار قدرتمندی استفاده می‌کند. ما نوت‌بوک جدید و لوکس شرکت ایسوس را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا بدانیم که این شرکت در چه عرصه‌ای پا گذاشته است و آیا این حضور به عنوان یک حضور قدرتمند محسوب می‌شود یا خیر.

فانتزی مالتی‌تسکینگ به واقعیت پیوست

لپ‌تاپ‌های مجهز به دو صفحه‌نمایش واکنش‌های مختلفی از سوی کاربران را دریافت می‌کنند؛ این واکنش‌ها به دو دسته عالی یا شک‌برانگیز تقسیم می‌شوند. برخی از مردم این نوع دستگاه‌ها را تحسین می‌کنند و برخی دیگر به نشانه اعتراض سری تکان می‌دهند و می‌گویند که لپ‌تاپ‌ها به چنین قابلیت‌هایی نیاز ندارند. اما باید بگوییم که ویژگی مالتی‌تسکینگ صفحه‌نمایش دوگانه ZenBook Pro Duo ایسوس مورد تحسین ما قرار گرفته است.

صفحه‌نمایش دوم این لپ‌تاپ برخلاف مک‌بوک پرو اپل و Omen X 2S شرکت HP لب‌به‌لب است و تمام نیمه بالایی صفحه‌کلید را پوشش می‌دهد. این نمایشگر با رزولوشن 3840 در 1100 پیکسل در بالای کیبورد تعبیه شده است. شاید ابعاد بزرگ صفحه‌نمایش ثانویه شما را در نگاه اول متعجب کند، اما برای پین کردن دو پنجره یا دو نرم‌افزار در کنار هم بسیار کاربردی است.

ZenBook Pro Duo ایسوس

من در اولین واکنش خود به این صفحه‌نمایش دو نرم‌افزار Simplenote و اسپاتیفای را به صفحه‌نمایش دوم منتقل کردم تا نگاه گذرایی به لیست کارهای روزمره خود داشته باشم و موسیقی دلخواه خود را اجرا کنم. علی‌رغم ابعاد بزرگ، این صفحه‌نمایش برای انجام کارهایی مانند تایپ یا خواندن ایده‌آل نیست و من برای خواندن مطالب مورد نظر خود به صفحه‌نمایش اصلی متوسل شدم.

بهترین دوست برای یک تدوین‌گران

از صفحه‌نمایش دوگانه زیبا ZenBook Pro Duo ایسوس که بگذریم، وارد بحث عملکرد این لپ‌تاپ می‌شویم. سخت‌افزار قدرتمند این نوت‌بوک ما را شگفت‌زده کرد. به طوری که از این دستگاه می‌توان به عنوان یک ورک استیشن مناسب برای انجام کارهای حرفه‌ای و سنگین استفاده کرد.

این لپ‌تاپ می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای تولید محتوا مورد استفاده قرار بگیرد. ZenBook Pro Duo ایسوس این قدرت را از پردازنده هشت هسته‌ای Core i9 اینتل و پنل 4K OLED باکیفیت دریافت می‌کند.

ZenBook Pro Duo ایسوس

پردازنده Core i9 در بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدید، مانند XPS 15 شرکت Dell و مک‌بوک پرو اپل قرار گرفته است. من با بررسی‌های خود متوجه شدم که نوت‌بوک ایسوس در میان این دو لپ‌تاپ سریع‌ترین است. به خصوص در هنگام پخش و ویرایش ویدیوها.

من قبلا نوت‌بوک Dell XPS 15 را بررسی کرده بودم و شیفته سرعت آن شدم. اما نوت‌بوک جدید ایسوس مرا شگفت‌زده کرد، زیرا سریع‌تر از لپ‌تاپ Dell عمل می‌کند. هر دو محصول از پردازنده Core i9-9980HK شرکت اینتل و 32 گیگابایت رم استفاده می‌کنند، اما ZenBook Pro Duo در نرم‌افزار Premiere Pro تا 36 درصد سریع‌تر از نوت‌بوک Dell کار کرد. در آزمایش‌های دیگر نیز این دستگاه در نرم‌افزار ویرایش ویدیو ProRes 422 اپل یک دقیقه و سی ثانیه سریع‌تر از XPS 15 بود. در این آزمایش یک ویدیو 4K دو دقیقه‌ای را فشرده کردیم. کارت گرافیک قدرتمند RTX 2060 به همراه سیستم خنک‌سازی کارآمدتر به افزایش سرعت عمل دستگاه کمک می‌کنند.

ZenBook Pro Duo ایسوس

ZenBook ایسوس از سیستم تهویه هواوی بهتری بهره می‌گیرد. دو دریچه در بخش‌های کناری لپ‌تاپ وجود دارد و لولاهای ErgoLift هنگام باز شدن درب دستگاه به عنوان پایه وارد عمل شده و قسمت بالای نوت‌بوک را کمی بالا می‌برند. همین موضوع در بحث خنک‌سازی باعث بهتر شدن عملکرد لپ‌تاپ می‌شود.

ZenBook Pro Duo ایسوس

در بخش زیرین دستگاه یک شاسی با ضخامت حدود 25 میلی‌متر وجود دارد که نسبت به شاسی XPS 15 ضخیم‌تر است. اگر قابلیت حمل لپ‌تاپ برای شما به عنوان یک مولفه مهم محسوب می‌شود، این دستگاه 2.4 کیلوگرمی را فراموش کنید. لپ‌تاپ‌های XPS 15 و مک‌بوک پرو به اندازه این نوت‌بوک سریع نیستند، اما حداقل فشار کم‌تری را به چمدان و دست‌های شما وارد می‌کنند.

صفحه‌نمایش این محصول یکی دیگر از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. ما نوت‌بوک‌های زیادی را با اشباع رنگ بیش از حد نمایشگر OLED دیده‌ایم، Razer Blade یکی از آن‌هاست و نمی‌توان از آن برای ویرایش حرفه‌ای تصاویر و ویدیو‌ها استفاده کرد.

ZenBook Pro Duo ایسوس

اما ایسوس صفحه‌نمایش 4K OLED خود را در کارخانه تنظیم کرده است. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ از این روش برای تنظیم صفحه‌نمایش استفاده می‌کنند. این پنل 100 درصد از فضای رنگی Adobe و sRGB را پوشش می‌دهد و دقت بسیار بالایی در نمایش رنگ‌ها دارد.

با این که ZenBook Pro Duo ایسوس یک لپ‌تاپ گیمینگ نیست، اما برای اجرای بازی‌های سنگین بسیار مناسب است. البته، این دستگاه فاقد ویژگی‌های مهمی مانند نرخ رفرش بالا یا G-Sync است. سیستم در هنگامی که رزولوشن بازی‌ها را کاهش می‌دادم، فریم‌های بیشتری را در اختیار من قرار می‌داد. این دستگاه در هنگام اجرای بازی‌های Battlefield 4 یا فورتنایت بیش از 60 فریم‌برثانیه تولید می‌کرد.

نقاط ضعفی که نمی‌توان آن‌ها را هضم کرد

نوت‌بوک ZenBook Pro Duo دارای یک پورت USB-C/Thunderbolt 3 است. دو پورت USB-A و یک پورت HDMI نیز در این دستگاه تعبیه شده است، اما با توجه به ماهیت این دستگاه، هیچ اسلاتی برای کارت SD وجود ندارد، زیرا کاربران این محصول برای ویرایش تصاویر و ویدیو‌ها از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه، نبود شکاف کارت SD یکی از نقاط ضعف آن به شمار می‌رود.

ZenBook Pro Duo ایسوس

یکی دیگر از نقاط ضعف در بخش طراحی کلی دستگاه دیده می‌شود. ظاهر لپ‌تاپ قدرتمند ایسوس می‌توانست زیباتر باشد. اما نمای پشتی دستگاه این حس را به من القا می‌کرد که با یک نوت‌بوک ارزان‌قیمت مواجه شده‌ام. هرچقدر پنل جلویی نوت‌بوک زیبا است، پنل پشتی این طور نیست و حس یک نوت‌بوک معمولی را به شما منتقل می‌کند.

ZenBook Pro Duo ایسوس

کلیدهای صفحه‌کلید نوت‌بوک نیز سر و صدای زیادی ندارند و مسافت طی شده آن‌ها بسیار مناسب است. این صفحه‌کلید دارای نور پس‌زمینه است که زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارد.

تاچ‌پد دستگاه یکی دیگر از مشکلات آن است که ما را اذیت می‌کند. این تاچ‌پد به جای آن که در قسمت پایین صفحه‌کلید تعبیه شود، در سمت راست آن قرار گرفته است که احساس ناراحتی را به ما می‌دهد. اگر چپ‌دست باشید، هنگام استفاده از تاچ‌پد با مشکلات جدی رو‌به‌رو خواهید شد.

ZenBook Pro Duo ایسوس

باتری ضعیف را به نقاط ضعف ZenBook Pro Duo ایسوس اضافه کنید. هرچند، من در این بخش انتظار زیادی از یک لپ‌تاپ 15 اینچی 4K ندارم، اما باتری نوت‌بوک ایسوس تنها 4 تا 5 ساعت دوام می‌آورد. این زمان پایین‌تر از میانگین استاندارد است. بنابراین، استفاده یک مسافر از این دستگاه منطقی نخواهد بود.

نتیجه‌گیری

نوت‌بوک ZenBook Pro Duo برای استفاده تدوین‌گران حرفه‌ای که تمایل زیادی به یک صفحه‌نمایش ثانویه دارند، مناسب است. اما اگر خرید یک لپ‌تاپ قدرتمند معمولی را ترجیح می‌دهید، نام این نوت‌بوک را از لیست خود حذف کنید، چرا که 3000 دلار برای خرید چنین لپ‌تاپی به منظور اجرای کارهای روزمره منطقی نیست. شما می‌توانید نوت‌بوک XPS 15 شرکت Dell را انتخاب کنید که نازک‌تر و سبک‌تر از نوت‌بوک ایسوس است. لازم به ذکر است که نوت‌بوک Dell نیز توانایی ویرایش تصاویر و ویدیو‌ها را دارد و همانند لپ‌تاپ ایسوس از پنل OLED استفاده می‌کند.

ZenBook Pro Duo ایسوس

اگر هم علاقه زیادی به صفحه‌نمایش دوگانه دارید، مدل دیگری از لپ‌تاپ شرکت ایسوس با نام ZenBook Pro 15 وجود دارد. هرچند، نمایشگر ثانویه آن کوچک بوده و در قسمت پایین صفحه‌کلید قرار دارد، اما نیازهای یک کاربر معمولی را برطرف می‌کند.

نقاط قوت:

  • طراحی نوآورانه در ارایه صفحه‌نمایش دوگانه
  • عملکرد قدرتمند پردازنده
  • صفحه‌نمایش OLED با دقت رنگ بالا
  • قابلیت استفاده به عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ
  • صفحه‌کلید راحت

نقاط ضعف:

  • ضخامت بالا و وزن سنگین
  • نبود شکاف کارت SD
  • قرارگیری تاچ‌پد در محل نامناسب

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH