پروژه مورفیوس سونی برای پلی استیشن، قمار یا برگ برنده

2-1

ساختار پلی استیشن موو به نوعی طراحی شده بود که این شرکت بتواند مانور بسیار بالایی بر روی تغییرات دستگاه خود بر مبنای این ابزار جانبی داشته باشد. در طول چند سال گذشته وجود سیستم پیشرفته‌ای به نام کینکت در جبهه مایکروسافت موجب شده بود تا کارکرد این ابزار تا حد زیادی زیر سوال برود.

شرکت سونی به تازگی با عرضه سیستم پیشرفته‌ای با نام پروژه مورفیوس قصد در جبران  این فاصله داشته است و توانسته است یک پروژه فضایی با امکاناتی شبیه به فیلم‌های علمی و تخیلی را برای طرفداران خود رونمایی کند که دیگر شباهت آن به محصول نینتندو بر سر فن‌های کنسول کوبیده نمی‌شود. این پروژه در حقیقت با نام حقیقت مجازی گره خورده است و عملا انجام بازی‌های کامپیوتری را به یک تجربه حدید مبدل خواهد نمود.

در این میان رقیب اصلی این پروژه فضایی را تنها می‌توان اوکلوس ریفت دانست، این دو دستگاه از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت دارند و هردو هدست‌هایی هستند که قسمتی از سر و چشمان کاربر را می‌پوشانند ولی تفاوت اصلی آن‌ها در قیافه آن‌ها و همچنین فلسفه اجرایی دو دستگاه است. اوکلوس ریفت به صورت تخصصی تمرکز خود را بر روی ردیابی مسیر نگاه و امکانات بصری قرار داده است و از سوی دیگر به صورت اوپن سورس عرضه شده است. با این محصول می‌توان نرم‌افزارهای متعددی را به مرحله جدیدی رساند و حتی می‌توان برای اوکلوس ریفت مصارف غیر بازی نیز ترسیم نمود و مواردی مانند آموزش در محیط‌های شبیه سازی شده را به کمک این دستگاه می‌توان به احرا دراورد. سیستم توسعه نرم‌افزاری برای اوکلوس ریفت بسیار به صرفه است و تولید کنندگان نرم‌افزار به راحتی می‌توانند با این کیت توسعه نرم‌افزاری به رشد این محصول کمک شایانی بکنند. این کیت توسعه نرم‌افزاری یا Development Kit  در کنفرانس توسعه دهندگان بازی رونمایی شده است و در این همایش در سانفرانسیسکو عملا عرضه رسمی آن صورت گرفته است که می‌تواند یک گام بلند برای اوکلوس ریفت باشد.

2-2

در جبهه سونی ولی ماجرا کاملا متفاوت است، پروژه مورفیوس در حقیقت از سال 2010 اغاز شد و در طول این چهار سال تمامی تلاش مهندسین این پروژه بر روی ایجاد یک تجربه متفاوت بوده است ولی تفاوت اصلی با اوکلوس ریفت در یک کلمه شروع و در همان کلمه نیز تمام می‌شود، هرچند که می‌توان جند صفحه برای همین یک کلمه توضیح و شرح نوشت، این یک کلمه عبارتی نیست جز سونی. سونی به عنوان مجری این پروژه سابقه بسیار بالا و بلندی در انحصار طلبی داشته است و برای یک شرکت تولید کننده کنسول بازی کاملا طبیعی است که این پروژه را به صورت انحصاری و با کدهای محرمانه از دسترس عمومی دور نگاه دارد. فلسفه سونی این است که خودش انتخاب کند که چه کسی برای محصولات انحصاری این شرکت به توسعه نرم‌افزاری رو بیاورد تا بتواند پروژه و مسیر توسعه کلی آن را کاملا در اختیار داشته باشد و کنترل کاملی بر روی روال رشد این پروژه داشته باشد.مورفیوس تنها با پلی استیشن همخوانی خواهد داشت و این پیوند به هیچ عنوان با محصول دیگری بسته نخواهد شد ولی اوکلوس ریفت می‌تواند با هر دستگاه دیگری پیوند داده شود و گسترش آن متفاوت خواهد بود.

در این میان باید دید به پاسخ این سوال رسید:  پروژه مورفیوس سونی برای پلی استیشن، قمار یا برگ برنده است؟ این موضوع باید از دید رقابتی با شرکت مایکروسافت نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد زیرا این شرکت تقریبا در زمینه پلی استیشن تنها رقیب اصلی پیش روی خود را اکس باکس می‌بیند. اکس باکس به صورت کلی رقیبی است که رقابت با آن موجب پیشرفت می‌شود. اکس باکس وان و پلی استیشن 4  مانند دو پسر جوان دانشگاهی هستند که پیش از آن‌ها پدرانشان و پدربزرگ‌های آن‌ها در همان دانشگاه نوابغ برجسته بودند و همه نگاه‌ها به ‌آن‌ها بوده است و حال این نگاه به این دو تازه وارد دوخته شده است. هر تلاش این دو کنسول در بازار نه تنها برای کسب رضایت مشتری بلکه برای پیشی گرفتن از رقیب است و همین موضوع موجب شده است تا سونی به سراغ پروژه عظیمی مانند مورفیوس برود. مورفیوس مانند وقتی است که در یک رقابت می‌دانید که رقیب یک ابزار جدید دارد ولی نمی‌دانید این ابزار چه‌کاری می‌کند. مایکروسافت باید برای بازخورد گیمرها به این ابزار نوین منتظر گرفتن گزارش‌های پس از عرضه باشد تا ببیند که چگونه ورق بعدی خود را در این رقابت رو  کند.

مورفیوس یک طرح بی‌نظیر و بسیار استثنایی است ولی برای دوام اوردن در بازار عجیب و غریب بازی‌های کامپیوتری باید بیش از استثنایی بودن را هدف گرفت و المان‌های متعددی مانند تبلیغات، مبارزه با تبلیغات منفی، ایجاد فرهنگ مصرف، هم‌خوانی با بازی‌های هیجان انگیز و چندین و چند فاکتور دیگر بر روی میزان موفقیت ان موثر خواهند بود. اینکه عملکرد دقیق سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورفیوس چگونه خواهد بود نیاز به یک نقد تمام‌عیار و طولانی دارد که در آینده به سراغ آن خواهیم رفت ولی در حال حاضر تنها نکته واضح این است که این محصول بیشتر به سوی توفیق سوق یافته است و شانس موفقیت مورفیوس به مراتب بالاتر از خطر شکست آن است. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH