صداهایی از اعماق تاریخ

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی صداهایی بچردازیم که در فناوری به کرا می‌رفتند و امروزه یا به‌طور کامل حذف شده‌اند و یا اینکه در حال انقراض هستند و صداهایی از اعماق تاریخ محسوب می‌شوند. این صداها شاید نوستالژیک باشند و برای ما یک دنیا خاطره را زنده سازند و روزگاری برای کودکان و نوه‌هایمان با هیجان درباره آن‌ها سخن بگوییم و آن‌ها نیز با نگاهی سرشار از تردید به‌سختی بخواهند این خاطرات را باور کنند. با ما همراه باشید تا خاطرات صوتی شما در عرصه فناوری اطلاعات قلقلک داده شود.

2-1

1-      صدای Uh-Oh دستگاه‌های مک
شاید این امکان بر روی دستگاه‌های قدیمی مک یک نوع شکنجه بود زیرا در حالت عادی روبرو شدن با پیام خطا برای هر کسی ناراحت کننده و اعصاب خردکن است ولی در دستگاه‌های قدیمی مک با هر دکمه اشتباهی که فشار می‌دادید این صدای عجیب پخش می‌شد، صدایی که امروزه تنها در خاطرات پولدارهای قدیمی ثبت شده است. شاید در آن زمان در ابتدا شنیدن این صدا جذاب به‌نظر می‌رسید و درست مانند فیلم‌های علمی تخیلی حسی عجیب را انتقال می‌داد ولی پس از رسیدن تکرار آن به بالای صدبار این صدا به یک کابوس برای دارنده دستگاه تبدیل می‌شد.

   2-2

2-      صدای جلو و عقب کردن نوار ویدیویی
شاید هنوز در کشور ما استفاده از نوارهای ویدیویی یا همان نوارهای VHS  مرسوم باشد ولی در بسیاری از نقاط دنیا این دستگاه‌ها به صورت کلی از رده خارج شده و نوارهای مغناطیسی آ‌ن‌ها در میان خاطرات فناوری قرار گرفته‌اند. صدای جلو و عقب کردن نوارهای ویدیویی در نوع خود لذت بخش و آرامش بخش بود هرچند که با مرور آن ممکن است بعد از سال‌ها دوری چندان این صدا برای ما خوشایند به‌نظر نیاید ولی حس نوستالژیک این صدا تا ابد همراه کسانی که آن را به خاطر دارند خواهد ماند به خصوص صدای تلق رسیدن نوار به ابتدا یا انتهای آن که نوید از پایان یافتن صبر برای رسیدن به این فرایند حوصله سربر می‌داد.

2-3

3-      صدای چرخش فلاپی دیسک
این صدا هم از صداهای خاطره انگیز و اعصاب خردکنی است که در زمان خود گاهی با روان کسی که کنار دستگاه کامپیوتر نشسته بود بازی می‌کرد. این دیسک‌های پلاستیکی برای کودکان نسل آینده تنها به عنوان ایکان ذخیره‌سازی شناخته خواهد شد و شاید اگر به آن‌ها نگویید به هیچ‌عنوان از وجود دیسک‌های بسیار کم حجمی به نام فلاپی خبر نداشته باشند، دیسک‌هایی که در زمان خود برای ما حجمی عظیم از خاطرات به همراه داشتند. به خوبی به یاد دارم که وقتی یک بازی بر روی 12 فلاپی عرضه شد در محاسبه حجم اطلاعات آن دچار سرگیجه شده بودم و دنیا را در اوج علم تصور می‌کردم ولی زمان درمقابل حجم داده‌ها بسیار بی‌رحم بود.

2-4

4-      صدای مودم‌های دایل‌ آپ

صدای این مودم‌ها در دوران شروع اینترنت و اشتیاق جوانی ما رخنه کرده است، صدای نامانوس و اعصاب خردکنی که همیشه با استرس عدم اتصال همراه بود. دورانی که اگر نیمه‌شب درحال استفاده از اینترنت با دیسکانت شدن روبرو می‌دیم و به‌خاطر این صدا از خیر اتصال مجدد می‌گذشتیم از خاطر ما نخواهد رفت و این صدا نیز در قبرستان خاطرات ما به جای خواهد ماند، صدای نخستین گام‌های شبکه جهانی و نشانه ورود به دنیایی از ناشناخته‌های پر زرق و برق.

2-6

5-      صدای هشدار عدم قرارگیری صحیح گوشی
این صدا درهنگامی به وجود می‌آمد که گوشی درست قرار نمی‌گرفت و یک سری بوق اعصاب خردکن با صدای بلند از گوشی پخش می‌شدند تا به همه آگاهی بدهند که گوشی در وضعیت مناسب نیست ولی زماین این صدا بسیار اعصاب خرد کن بود زیرا به مجرد برداشتن گوشی اگر شماره نمی‌گرفتید این صدا شروع به پخش می‌کرد. به این ترتیب باید شماره‌گیر قهاری می‌بودیدی تا از برخورد با این صدای اعصاب خردکن پرهیز می‌کردید و این مشکل بیشتر برای مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها آزاردهنده می‌شد. این صدا در نوع خود یکی از معدود مواردی بود که رفع آن همه را خوشحال کرد.

2-5

6-      بوق اشغال
دورانی بود که باید برای ساعت‌ها برای بازشدن خطوط به انتظار می‌نشستیم و بوق اشغال تلفن‌ها حکم یک امتحان بسیار بزرگ برای استانه صبر ما را داشت. چه بسا که مدت‌ها نمی‌توانستیم با کسی ارتباط برقرار کنیم و بوق اشغال امانمان را می‌برید ولی  امروزه و با امکانات پشت خط قرار گرفتن و وضعیست انتظار مکاله دیگر این صدای عجیب نیز به خاطرات منتقل خواهد شد، هرچند که هنوز نفس‌های اخر بوق اشغال در تلفن‌ها به‌گوش می‌رسد. چه بسا که هنوز هم برخی افراد پشت این بوق‌های منقطع چشم‌انتظار فردی هستند که در آن سوی خط  گوشی را  برداشته و به آن‌ها سلام بگوید.

فردا با قسمت بعدی این مقاله در خدمت شما خواهیم بود و به علت طولانی بودن ان تصمی بران شده تا در دو بخش بتوانیم این خاطرات زیبا و جذاب را با یکدیگر مرور نماییم، امیدوارم شما نیز مانند من با خواندن این متن و مرور این صداها در ذهنتان لبخندی حاکی از رضایت و مرور خاطرات فراوان بر لبتان بنشیند.

برای خواندن بخش دوم بر روی لینک زیر کلیک کنید
http://itresan.com/30102/extinct-sounds-part-ii.html

4 در مورد “صداهایی از اعماق تاریخ”

  1. هنوز خود مطلب رو نخوندم اما از اینکه ای تی رسان اصلاحات خوبی روی قالب سایت ایجاد کرده و یک قالب ریسپانسیو و سبک انتخاب کرده خوشحالم. مطالبی که البته به نظربنده مفید و جالب هستند رو در سایت فوج قرار می د. چون هدف در فوج ابزارهایی با نمایشگرها کوچیک هست امیوارم بتونم مطالب بیشتری از ای تی رسان رو در ان قرار بدم

    برای ای تی رسان در سال جدید ارزوی موفقیت بیشتر دارم

    1. البته ای کاش در محل تبلیغات سایت کمی تجدید نظر بشه مثلا این بنر فلش لبه راست در نمایشگرهای کوچک تر درست روی مطالب قرار نی گیره و ناراحت کننده هست. ایدوارم جسارت بنده رو نادیده بگیرید

  2. هیچی صدای همون مودم دایل آپ نمیشه بیق بیق بیییییییییییییییق تازه بعضی وقتا خرخر هم میکرد.

  3. این مقاله که کلا همه چیش رو اعصاب بود…!
    هرچند خواستی حس نوستالژی رو به خواننده القا کنی اما یکم توی مقاله نویسی افراط کردی و همه رو اعصاب خورد کن جلوه دادی
    چه بخوایم چه نخوایم همه دردسر های اون موقع هم جالب بودن و همون اعصاب خوردی ها باعث شده که الان قدر پیشرفت تکنولوژی رو بهتر و بیشتر بدونیم

    ممنون از وقتی که گذاشتی توی این ایام تعطیل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH