بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس

با 6 مورد از بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس آشنا شوید

درحالی‌که همچنان مایکروسافت آفیس جهت پردازش واژه، اسلایدشو، ارائه، صفحه گسترده، محاسبات و … بهترین و فراگیرترین گزینه است، اما قطعا جایگزین‌های رایگان این محصول نیز می‌توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند. در زیر قصد داریم تا 6 مورد از بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس را به شما معرفی کنیم. در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

مایکروسافت آفیس اساسا از اپلیکیشن ورد برای اسناد، پاورپوینت برای ارائه‌ها و اکسل برای صفحات گسترده تشکیل شده است. از طریق اشتراک سالانه 69.99 دلاری مایکروسافت 365 می‌توانید به مایکروسافت آفیس دسترسی داشته و یا اینکه فقط 6.99 دلار را برای یک حساب یک ماهه بپردازید. حساب‌های خانوادگی که تا 6 نفر کاربر دارند، مقداری گران‌قیمت‌تر بوده و به ازای 99.99 دلار در یک سال و یا 9.99 دلار به ازای یک ماه، در دسترس خواهند بود. به‌عنوان یک راه‌حل جایگزین، می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کرده و مستقیما با استفاده از آن‌، به امورات خود بپردازید.

LibreOffice: اپلیکیشن‌های متن-باز دسکتاپی

بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس

LibreOffice یک پروژه متن-باز از جانب The Document Foundation است و در ابتدا نیز جزئی از نرم‌افزار OpenOffice بود. جهت استفاده شخصی خود می‌توانید LibreOffice را بر روی ویندوز، مک و لینوکس به‌صورت رایگان نصب کنید. فقط باید این را به یاد داشت که این اپلیکیشن متن-باز (همان LibreOffice) پشتیبانی و یا کمک‌رسانی مخصوص به خود را ارائه نمی‌دهد.

شرکت‌های بزرگی هم که قصد به‌کارگیری این نرم‌افزار را دارند، بهتر است که ابتدا به پشتیبانی حرفه‌ای که از جانب اشخاص ثالث ارائه می‌شود، نگاهی انداخته و سپس از این نرم‌افزار جایگزین بهره ببرند. همزمان با اینکه راه‌حلی‌هایی قابل اتکا همانند LibreOffice می‌توانند هزینه‌های کسب‌و‌کارها را کاهش دهند، دولت‌های سرتاسر جهان نیز جهت فرار از قراردادهای شرکتی گران‌قیمت مایکروسافت آفیس، سعی دارند تا این نرم‌افزار جایگزین را بیشتر به کار گیرند.

اپلیکیشن‌های Writer ،Calc و Impress در مجموعه LibreOffice، به ترتیب قرینه اکسل، ورد و پاورپوینت مایکروسافت آفیس هستند. همچنین در فضای وب نیز می‌توانید به این نرم‌افزارها تحت‌عنوان LibreOffice Online دسترسی پیدا کنید. همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، ابن ابزارها بیشتر در موارد شخصی کاربرد داشته و جهت استفاده شرکتی، بهتر است که با پشتیبانی مناسبی قرارداد ببندید. LibreOffice نرم‌افزارهای متن-باز دیگری را نیز برای ویرایش تصویر (Draw)، فرمول‌ها (Math) و مدیریت پایگاه اطلاعاتی (Base) پیشنهاد می‌دهد. از این آدرس می‌توانید مجموعه LibreOffice را به‌صورت رایگان دانلود کنید. 

Google Drive: اپلیکیشن‌های تحت وب شرکت گوگل

بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس

Google Drive را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس دانست، زیرا این مجموعه حاصل زحمات یکی از بزرگ‌ترین رقبای مایکروسافت است. گوگل این سرویس‌ها را به‌صورت رایگان عرضه کرده و همچنین طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای مشابه مایکروسافت آفیس را نیز مورد حمایت خود قرار داده است. اپلیکیشن‌های کاربر پسندی همانند Google Docs ،Slides ،Sheets و Drawings همگی به‌صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارند.

تمامی این نرم‌افزارها از سرویس ذخیره ابری گوگل یعنی همان Google Drive بهره می‌برند. علاوه بر اپلیکیشن‌های اصلی G Suite، شرکت گوگل ابزارهایی همانند Forms و Classroom را نیز پیشنهاد می‌دهد که می‌توانند در زمینه رفع نیازهای معلمان، مفید واقع شوند. بسیاری از اپلیکیشن‌های شخص ثالث همانند Zoho ،LucidChart،Slack و … به‌صورت داخلی با بسیاری از نرم‌افزارهای گوگل، یکپارچه شده‌اند.

اگر ابزارهای کار شما به‌صورت کامل بر فضای ابری متکی باشند، آنگاه علاوه بر امنیت بیشتر، فایل‌های خود را نیز سخت‌تر گم خواهید کرد. کسب‌و‌کارها جهت دریافت پشتیبانی شرکتی باید مبلغ نسبتا کمی را به گوگل پرداخت کنند، هرچند که Google Drive جهت مقاصد شخصی، گزینه‌ای رایگان و عالی است. جهت شروع باید ابتدا یک حساب رایگان گوگل ایجاد کنید. اگر قصد ارتقای اپلیکیشن‌ها و یا استفاده حرفه‌ای از آن‌ها را دارید، آنگاه باید به سرویس  Google G Suite نگاهی بیندازید؛ این سرویس به همراه حافظه، قابلیت‌ها و پشتیبانی بیشتری ارائه می‌شود.

iWork: دیگر فقط در انحصار کاربران مک نیست

بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس

اگر با سیستم‌عامل مک کار کرده باشید، حتما نام مجموعه iWork به گوشتان خورده است. در این مجموعه، ابزارهای جایگزین اپلیکیشن‌های مایکروسافت آفیس گنجانده شده‌اند؛ Pages (ورد)، Numbers (اکسل) و Keynote (پاورپوینت).

iWork پیش‌تر فقط در انحصار کاربران مک بود، اما اکنون تمامی کاربران می‌توانند از طریق iCloud، آیفون و آیپد به این بسته نرم‌افزاری دسترسی پیدا کنند. اگر آشنایی بیشتری با مایکروسافت آفیس دارید، آنگاه شاید یادگیری مجموعه iWork کمی برایتان دشوار باشد. در هر صورت، اکثر کاربران مک، رابط کاربری این بسته را با سایر اپلیکیشن‌های شرکت اپل، یکسان می‌دانند.

اگر پیش‌تر با محصولات مایکروسافت کار کرده باشید، آنگاه iWork در نگاه اول چندان آشنا به نظر نمی‌رسد؛ یعنی برخلاف سایر جایگزین‌های مایکروسافت آفیس که سعی در شبیه‌سازی تجربه این مجموعه دارند، عمل می‌کند. iWork جهت اشتراک ایمن اسناد، از سرویس iCloud بهره می‌برد. همچنین سرانجام تمامی انواع فایل‌های مایکروسافت نیز با بسته نرم‌افزاری شرکت اپل سازگاری دارند.

WPS Office: رابط کاربری مشابه در تمامی پلتفرم‌ها

بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس

یکی از جدیدترین محصولات رایگانی که توسط توسعه‌دهنده چینی Kingsoft، جهت رقابت با مایکروسافت آفیس توسعه داده شده، WPS Office است. اکثر کاربران در نگاه اول رابط کاربری این محصول و مایکروسافت آفیس را مشابه هم می‌دانند. WPS Office، نرم‌‍افزارهای Writer ،Presentation و Spreadsheets را ارائه می‌دهد. در واقع این محصولات، پیشنهادات اصلی این توسعه‌دهنده چینی هستند. این بسته نرم‌افزاری به‌صورت کامل با برنامه‌ها، نوع فایل‌ها و حتی برخی از افزونه‌های مایکروسافت، سازگاری دارد.

برخی از نسخه‌های نرم‌افزارهای WPS Office در کنار دستگاه‌های موبایلی، به‌صورت رایگان برای رایانه‌های دسکتاپی نیز عرضه می‌شوند. درحالی‌که تمامی اپلیکیشن‌ها در تمامی پلتفرم‌ها موجود نیستند، اما همچنان اپلیکیشن‌های اساسی در ویندوز، لینوکس، اندروید و تمامی دستگاه‌های مدرن شرکت اپل، یافت می‌شوند. در هنگام استفاده از WPS Office، با برخی از تبلیغات مواجه می‌شوید، اما به ندرت خللی در کار شما ایجاد می‌شود. به همراه این بسته، پشتیبانی امن ابری، 200 مگابایت محدوده آپلود، یک گیگابایت فضای خالی، اپلیکیشن‌های تحت وب قابل دسترسی و ابزارهای کاربر پسند PDF نیز عرضه می‌شوند.

FreeOffice: تولید محتوای تطبیق‌ پذیر بر روی اکثر دستگاه‌ها

بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس

اگر از ویندوز، مک و یا لینوکس استفاده می‌کنید، آنگاه FreeOffice از شرکت SoftMaker دقیقا همان چیزی است که از نامش مشخص است: یک جایگزین رایگان برای مایکروسافت آفیس. لایه‌های این نرم‌افزار برای کاربران آفیس آشنا بوده و مخصوصا با وجود قابلیت تعویض بین حالت مدرن و کلاسیک، هم کاربران جدید و هم کاربران قدیمی، منتفع خواهند شد. این لایه پیکربندی شده همچنین حالت لمسی (Touch) را نیز در خود جای داده، که همین موضوع، کاربری این بسته نرم‌افزاری در تبلت‌ها و دستگاه‌های موبایلی را آسان‌تر کرده است.

FreeOffice به‌صورت کامل با مایکروسافت آفیس سازگار بوده و همچنین ابزارهای مورد انتظار یک اپلیکیشن مدرن تولید محتوا را نیز در خود جای داده است. SoftMaker اپلیکیشن‌های TextMaker (ورد)، PlanMaker (اکسل) و Presentations (پاورپوینت) را پیشنهاد داده و همچنین محیط و زبان برنامه‌نویسی مخصوص توسعه‌دهندگان به نام «BasicMaker» را نیز عرضه کرده است. البته نسخه‌های پولی این نرم‌افزارها نیز وجود داشته و امکاناتی اضافی نظیر مدیریت فایل و پشتیبانی کدنویسی را فراهم می‌آورند. هزینه این موارد به‌صورت دائم و یکجا، 79.95 دلار و به‌صورت اشتراک ماهانه، 2.99 دلار است. البته در این بین نباید اپلیکیشن‌های اندرویدی این بسته را نیز از یاد برد.

Microsoft Office Online: امکانات کمتر، بدون هزینه

بهترین جایگزین‌های رایگان مایکروسافت آفیس

اگر هیچ کدام از گزینه‌های بالا توانایی رفع نیازهای شما را نداشتند و یا اینکه علاقه‌مند و یا مجبور به استفاده از محصولات مایکروسافت شدید، آنگاه می‌توانید از طریق مرورگرهای اینترنت، به نسخه پایه‌ای مایکروسافت آفیس دسترسی پیدا کنید. از طریق دسکتاپ‌ها و یا دستگاه‌های موبایلی می‌توانید یک حساب رایگان مایکروسافت ساخته و از نسخه‌های محدودتر ورد، اکسل و پاورپوینت استفاده کنید. جهت انجام این کار می‌بایست به آدرس «Office.com» رفته و به حساب خود وارد شده و یا اینکه یک حساب رایگان مایکروسافت ایجاد کنید.

در این مقاله سعی کردیم 6 مورد از بهترین جایگزین‎های رایگان مایکروسافت آفیس را به شما معرفی کنیم. بدین ترتیب می‌توانید امورات خود را سریعا، به‌طرز قابل اعتمادی و از همه مهم‌تر رایگان، به انجام برسانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH