بررسی ساعت هوشمند شیائومی Mi Watch

کمپانی شیائومی در ماه نوامبر سال گذشته از نخستین ساعت هوشمند خود با نام Mi Watch در کشور چین رونمایی کرد. با این‌حال در خصوص زمان عرضه جهانی محصول همزاد اپل واچ هنوز هیچ‌ توضیحی ارائه نشده است. اکنون این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که آیا Mi Watch جایگزینی شایسته برای اسمارت‌واچ‌های برتر سال 2020 به‌شمار خواهد رفت؟ در ادامه به منظور پاسخ به این پرسش به بررسی شیائومی Mi Watch از زوایای مختلف می‌پردازیم:

  • طراحی

شیائومی پیش‌تر چندین مدل مختلف از مچ‌بندهای تناسب اندام را تولید و روانه بازار نموده است؛ با این‌حال عرضه ساعت هوشمند توسط این تولیدکننده چینی پیش‌ از این بی‌سابقه بوده است. شیائومی Mi Watch از الگوی طراحی مربعی‌شکل 44 میلی‌متری برخوردار است. این گجت از یک نمایشگر آمولد 1.78 اینچی با رزولوشن 410×410 پیکسل و چگالی 326 پیکسل بر اینچ میزبانی می‌کند. در نگاه نخست کپی‌برداری شیائومی از اپل واچ کاملا مشهود خواهد بود. البته شیائومی پیش‌تر نیز رویه مشابهی را دنبال نموده است. Mi Watch اگرچه از ضخامت بیش‌تری در مقایسه با اپل واچ برخوردار است؛ اما این موضوع لزوما به معنای طراحی زمخت یا سنگین اسمارت‌واچ شیائومی نیست.


کیفیت ساخت Mi Watch با اپل واچ قابل رقابت نیست و این موضوع چندان مایه تعجب نخواهد بود؛ چرا که قیمت خرده‌فروشی Mi Watch حدودا 50 درصد ارزان‌تر از اپل واچ سری 5 است. با این‌حال اسمارت‌واچ شیائومی کمی سبک‌تر از اپل واچ است. قالب طراحی این محصول با 3 نسل پیشین اپل واچ مطابقت دارد؛ با این‌حال به‌کارگیری نمایشگری با زوایای گرد شده ظاهری مدرن‌تر به دستگاه بخشیده است. ظرافت به‌کار رفته در طراحی اسمارت‌واچ‌های اپل به‌مراتب مشهودتر است؛ اما طراحی Mi Watch در مقایسه با نمایشگر مربعی‌شکل اپل واچ جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. با توجه به نمایش منوهای اولیه ساعت با متون سفید و پس‌زمینه مشکی، اظهارنظر در خصوص کیفیت کلی نمایشگر کاری دشوار است. یقینا نمایشگر آمولد به‌کارگیری شده در Mi Watch به خوبی پاسخگوی تمامی نیازهای کاربران خواهد بود.

الگوی طراحی تاج ساعت نیز از اپل واچ الهام گرفته شده و چرخش آن امکان جابه‌جایی میان منوهای دستگاه را فراهم می‌کند. همچنین دکمه جانبی میکروفون و اسپیکر نیز در لبه‌های جانبی ساعت تعبیه شده است. از جنبه مشخصات داخلی نیز توان پردازشی شیائومی Mi Watch از طریق پلتفرم اسنپ‌دراگون 3100 کوالکام تامین می‌شود. همچنین کاربران در صورت عدم اتصال Mi Watch به اسمارت‌فون از طریق بلوتوث با استفاده از اتصال LTE قادر به پخش آنلاین موسیقی و برقراری تماس‌های صوتی خواهند بود. قابلیت اتصال به شبکه وای‌فای، تراشه GPS برای ردیابی موقعیت مکانی و NFC جهت انجام پرداخت‌های الکترونیکی سایر امکانات دستگاه را تشکیل می‌دهند.


پردازنده 4 هسته‌ای به‌کارگیری شده در Mi Watch احتمالا برای اجرای سریع و بی‌نقص فرامین کاربر کفایت خواهد کرد. همچنین این اسمارت‌واچ همانند بسیاری از ساعت‌های هوشمند دیگر مجهز به 8 گیگابایت حافظه‌داخلی است. بدین‌ترتیب کاربران برای ذخیره‌سازی فایل‌های موسیقی به فضای قابل‌توجهی دسترسی خواهند داشت.

  • امکانات

هنگامی‌که برای نخستین بار شیائومی Mi Watch را روشن می‌کنید؛ با صفحه بارگذاری معمول سیستم‌عامل Wear OS مواجه خواهید شد. با توجه به اینکه Mi Watch نخستین ساعت هوشمند کمپانی با نرم‌افزار اختصاصی گوگل به‌شمار می‌رود؛ لذا مراحل راه‌اندازی دستگاه احتمالا تا حدودی متفاوت با سایر ابزارهای پوشیدنی خواهد بود.

پوسته سفارشی Wear OS موسوم به MiUI به گونه‌ای طراحی شده که امکان اجرای ورژن‌های اختصاصی اپلیکیشن‌های شیائومی نظیر Mi Home، Tasks و Maps را فراهم می‌کند. با این‌حال هنوز مشخص نیست که این اسمارت‌واچ از اپلیکیشن‌های جدید Wear OS در آینده پشتیبانی خواهد کرد یا صرفا با اپلیکیشن‌های اختصاصی Mi همگام خواهد شد. بدین‌ترتیب گوگل به قلمرو جدیدی برای سیستم‌عامل اختصاصی خود دست یافته و سایر پلتفرم‌های اسمارت‌واچی را تا حدودی از میدان رقابت خارج نموده است. اما از آنجا که اخیرا بازار از فناوری‌های گوگلی به سرعت فاصله گرفته است؛ لذا استفاده از سیستم‌عامل گوگل توسط شیائومی به منزله اقدامی قمارگونه قلمداد شده و کمپانی چینی به منظور دستیابی به سهم بیشتر از بازار احتمالا در آینده از سیستم‌عامل بومی خود بهره خواهد برد.

با این‌حال شیائومی Mi Watch دارای امکانات جالب و منحصربه‌فردی است. به‌عنوان مثال کمپانی چینی درخواست خود برای تائید فناوری VO2 Max و تجزیه و تحلیل نرخ ضربان قلب حین ورزش را به موسسه Firstbeat ارائه نموده است. این فناوری از الگوریتم‌هایی مشابه انواع مورد استفاده در محصولات گارمین بهره گرفته و بر پایه حسگر ضربان قلب و تراشه GPS دستگاه عمل می‌کند. این پدیده بدان معناست که شیائومی Mi Watch دارای امکانات مناسبی برای ردیابی تمرینات و سنجش سطح انرژی بدن است. همچنین این محصول مجهز به حسگری جهت اندازه‌گیری میزان اکسیژن محلول در خون است. قابلیت ردیاب خواب یکی از نقاط برتری Mi Watch نسبت به اپل واچ محسوب می‌شود. با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا مشخصه ردیاب خواب از داده‌های گردآوری شده توسط حسگر سنجش اکسیژن خون استفاده خواهد کرد یا خیر (پدیده‌ای که در دستگاه‌های گارمین قابل مشاهده است). علاوه بر موارد فوق انتظار می‌رود که شیائومی Mi Watch همانند سایر اسمارت‌واچ‌ها دارای امکانات استانداردی نظیر نوتیفیکشن و زنگ هشدار باشد.

  • شارژدهی باتری

Mi Watch علیرغم شباهت‌های فراوان با اپل واچ احتمالا در مقوله باتری برتر از رقیب خود ظاهر می‌شود. شیائومی ادعا می‌کند که باتری 570 میلی‌آمپرساعتی مورد استفاده در این محصول امکان استفاده مداوم از آن برای مدت 36 ساعت (حتی در صورت اتصال دستگاه به شبکه LTE) را فراهم خواهد کرد.

  • قیمت‌گذاری و زمان عرضه

در مقطع کنونی به‌نظر می‌رسد که شیائومی Mi Watch صرفا در دسترس مشتریان چینی قرار می‌گیرد. این محصول در روز 11 نوامبر سال گذشته و با برچسب قیمتی 1299 یوانی (حدودا 185 دلاری) روانه بازار شد. بنابراین خریداری نخستین اسمارت‌واچ شیائومی با توجه به قیمت‌گذاری آن کاملا متقاعدکننده و منطقی به‌نظر می‌رسد. اگرچه اپل نیز با کاهش قیمت‌گذاری اپل‌ واچ سری 3 به 199 دلار حقیقتا رقابتی نفس‌گیر را به راه انداخته است.


در حال حاضر شیائومی Mi Watch با قیمت‌گذاری تقریبی 279.99 دلاری از طریق فروشگاه آنلاین Geek Buying قابل خریداری است. با این‌حال ورژن انگلیسی اپلیکیشن‌های دستگاه هنوز منتشر نشده است. با توجه به اعلام کمپانی، ساعت هوشمند شیائومی Mi Watch طی سال 2020 به‌طور رسمی در بازارهای بین‌المللی عرضه خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها این وعده طی 6 ماه نخست سال جاری عملی می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH