ابررایانه

ابررایانه ایرانی سیمرغ به دنبال قرار گرفتن در میان 100 ابررایانه قدرتمند جهان!

به گزارش آی‌تی‌رسان، مرداد سال گذشته، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، در پست توئیتری خود از ساخت ابررایانه قدرتمند سیمرغ توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) خبر داد.

دکتر مهدی فسنقری معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌تازگی از دلایل ساخت این ابررایانه و اهداف بلند مدت آن پرده برداشت.

وی با تاکید نیاز کشور به تولید ابررایانه‌های محاسباتی قدرتمند اعلام کرد:  تحریم کالاهای راهبردی به عنوان یکی از مشکلات اصلی در کشور به شمار می‌رود و بدیهی است ابررایانه‌ها که از قدرت پردازشی فوق العاده بالایی برخوردار بوده و کاربردهای راهبردی و نظامی دارند، همواره به عنوان یک کالای بسیار حساس به شمار ‌آمده که فروش آن به کشور با محدودیت‌های فراوانی روبرو است. از طرف دیگر، با در نظر گرفتن اولویت مسائل امنیتی برای بسیاری از کاربردهای محرمانه نظامی و راهبردی، تأمین این نیازها از طریق منابع داخلی بسیار ضروری است.

ابررایانه سیمرغ مورد استفاده در مراکز علمی، پژوهشی و نظامی

معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به اهمیت بالای دسترسی به سیستم‌های با توان پردازشی بالا در پیشرفت کشور، نیاز به توسعه مراکز پردازش فوق سریع که وظیفه ارائه خدمات پردازشی با کارایی بالا به تمامی صنایع، سازمان‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و متخصصان و کارشناسان کشور را دارد، به عنوان ابزاری راهبردی در جهت تسهیل پیشرفت‌های علمی، مهندسی و فناورانه کشور کاملاً احساس می‌شود.

وی در مورد اصلی‌ترین اهداف ساخت ابررایانه سیمرغ اعلام کرد: ارتقا جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان (بند ۱ الزامات شبکه ملی اطلاعات) و گسترش ظرفیت و ایجاد امکانات لازم جهت شکل‌گیری اقتصادی ارائه خدمات بومی و محتوای اسلامی- ایرانی (بند ۴ ماده ۴-۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) مهمترین اهداف پروژه مذکور است.

فسنقری اهداف کمی بلند مدت ساخت ابررایانه سیمرغ را قرار گرفتن در میان 100 ابررایانه برتر دنیا معرفی کرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقام حامی طرح ابررایانه «سیمرغ» قرار دارد و هماهنگی اجرای این طرح به این پژوهشگاه واگذار شده است.

وی با تاکید به دوگام اصلی طرح ابررایانه سیمرغ اعلام کرد: در گام اول این طرح، دستیابی به ابررایانه با ظرفیت پردازشی ۱۶۰ ترافلاپس پیش بینی شده که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و در گام دوم طرح، دستیابی به مدل مهندسی و پروتوتایپ ابررایانه در مقیاس ۵.۳ پتافلاپس و مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه آن به مقیاس اگزافلاپس انجام خواهد شد.

ابررایانه سیمرغ از نمونه‌های قبلی خود تا 100 برابر قدرتمندتر است و از آن برای توسعه کسب‌و‌کار‌ها و محاسبات پیشرفته مربوط به دینامیک سیالات، ارزیابی سازه‌های مکانیکی، پیش‌بینی وضع هوا، نمونه‌سازی مولکولی برای شبیه‌سازی ساختارهای دارویی و خصوصیات ترکیب‌های شیمیایی، شبیه‌سازی هواپیما در تونل باد و رمزگشایی استفاده خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH