استفاده ا باتری ماهواره فضایی در کشاورزی

تجاری‌سازی باتری‌ ماهواره‌های فضایی برای استفاده در صنعت کشاورزی

حسین صمیمی رییس پژوهشگاه فضایی ایران اعلام کرد که با انعقاد قراردادی میان این پژوهشگاه و بخش خصوصی، از این پس فناوری باتری‌های لیتیوم یونی، شارژر و سیستم مدیریت باتری که در صنعت فضایی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت تجاری در حوزه صنعت کشاورزی نیز بکارگرفته خواهد شد.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران در همین مورد اعلام کرد: بسته ‌باتری لیتیوم یون فضایی که از دستاوردهای پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران است، برای تامین توان الکتریکی ماهواره‌ها طراحی و ساخته شده بود که طی قراردادی با بخش خصوصی برای تامین توان پهپادهای کشاورزی در مرحله تجاری‌سازی قرار گرفته است.

استفاده از باتری لیتیوم یون در ماهواره فضایی

وی با اشاره به فناوری بالا این نوع باتری‌ها برای کار در شرایط دشوار تصریح کرد: دور از دسترس بودن ماهواره‌ها پس از قرارگیری آنها در مدار، مستلزم این است که باتری‌های نصب شده از قابلیت اطمینان بسیار بالایی برخوردار باشند تا بدون افت کیفیت، طی مدت عمر پیش‌بینی شده برای ماهواره، توان الکتریکی آن را تامین کنند.

حسین صمیعی با اشاره به پیشرو بودن فناوری‌های فضایی گفت: از این فناوری‌ها، اغلب به عنوان موتور محرک فناوری‌های پیشرفته یاد می‌شود که سرریز آنها می‌تواند در سایر حوزه‌های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار گیرد و باعث تولید محصولات جدیدی شوند.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان فناوری پیچیده و طراحی خاص ‌باتری لیتیوم یون افزود: با وجود تعداد زیادی سل در بسته‌باتری، توازن در شارژ و تخلیه هر سل مسئله مهمی است که  عدم رعایت آن موجب کاهش طول عمر بسته‌باتری می‌شود. طراحی و ساخت سیستم‌های مدیریت باتری نیازمند دانش و فناوری پیچیده‌ای در این زمینه است. از سوی دیگر، هر بسته‌باتری، نیازمند شارژر مختص به خود است که محدوده ولتاژ و جریان مناسب را برای شارژ بسته ‌باتری تامین می‌کند.

صمیمی در مورد دلایل تجاری‌سازی این فناوری در حوزه کشاورزی اعلام کرد: در نیازسنجی تجاری این فناوری توسط بخش خصوصی، مشخص شد که پهپادهای سمپاش کشاورزی به باتری‌های با کیفیت نیازمند هستند که می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی کمک موثری کند. به همین منظور این پژوهشگاه اقدام به تجاری‌سازی فناوری بسته‌های باتری‌ فضایی، سیستم مدیریت باتری و شارژر، متناسب با نیازهای این‌گونه پهپادها کرده است.

استفاده از باتری لیتیوم یون در کشاورزی

وی با اشاره به این موضع که بسته باتری‌های لیتیوم یون جدید با طول عمر سه برابر باتری‌های موجود برای سمپاشی 500 هکتار توسط پهپادهای سمپاش 10 تا 16 لیتری افزود: با ساخت شارژر چهار پورت همراه سیستم مدیریت باتری، قابلیت شارژ هم‌زمان و کنترل‌شده چهار بسته ‌باتری فراهم شده که از لحاظ قیمت و فناوری در کشور منحصر به فرد است و با کاهش زمان شارژر باتری، موجب افزایش راندمان و سرعت فرآیند سمپاشی می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH