در دنیا از هر 5 نفر 1 نفر در معرض ابتلا به شدیدترین نوع ویروس کرونا قرار دارد!

براساس یک مطالعه جدید، از هر ۵ نفر در سراسر دنیا ۱ نفر دارای بیماری زمینه‌ای است که این موضوع آن‌ها را در معرض خطر توسعه شدید بیماری ویروس کرونا (کووید۱۹) قرار می‌دهد. این رقم، چیزی حدود ۱.۷ میلیارد نفر در دنیا می‌شود.

طبق آخرین داده‌ها، ویروس کرونای جدید تاکنون بیش از ۸ میلیون نفر را آلوده کرده و جان بیش از ۴۳۷ هزار نفر را گرفته است. این ویروس برخی از افراد را به‌شدت بیمار می‌کند، در حالیکه سایر افراد فقط علایم خفیف داشته‌اند و مواردی نیز بدون علامت گزارش شده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهند که بیماری‌های زمینه‌ای، سن و فقر فاکتورهایی هستند که می‌تواند باعث بیماری شدیدتر کووید۱۹ شوند. برای مثال، محققان به‌تازگی گزارش کرده‌اند که در آمریکا نرخ بستری شدن بیمارن کووید۱۹ با شرایط زمینه‌ای ۶ برابر و نرخ مرگ‌ومیر آن‌ها ۱۲ برابر شده است. رایج‌ترین بیماری‌های زمینه‌ای شامل بیماری قلبی، دیابت و بیماری ریوی مزمن می‌شوند.

حالا گروهی از محققان مطالعه‌ای را درباره تاثیر این بیماری‌ها بر روی جمعیت دنیا در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا انجام داده‌اند. این محققان برای ارزیابی ریسک ابتلا به بیماری شدید، داده‌های مختلفی از جمله داده‌های گزارش‌شده از ۱۸۸ کشور دنیا در سال 2017 را که وضعیت جهانی بیماری‌ها را آنالیز کرده بود مورد بررسی قرار دادند.

تیم تحقیق با استفاده از راهنماهای ارایه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی، همه بیماری‌های زمینه‌ای را که در ابتلا به بیماری شدید کووید۱۹ تاثیر داشته‌اند به ۱۱ دسته تقسیم‌بندی کردند: بیماری‌ قلبی‌عروقی، بیماری مزمن کلیه، بیماری مزمن ریوی، بیماری مزمن کبد، دیابت، سرطان، ایدز، بیماری سل، اختلال‌های عصبی مزمن و اختلال‌های سلول داسی‌شکل.

آن‌ها متوجه شدند که حدود ۲۲ درصد از جمعیت دنیا حداقل یک بیماری زمینه‌ای دارند که این موضوع آن‌ها را در معرض خطر توسعه بیماری شدید کووید۱۹ قرار می‌دهد. در حالیکه کمتر از ۵ درصد از جمعیت زیر ۲۰ سال دنیا یکی از این بیماری‌های زمینه‌ای را دارند، بیش از ۶۶ درصد افراد بالای ۷۰ سال دارای حداقل یکی از آن‌ها هستند.

بنابراین، از هر ۲۵ نفر ۱ نفر (یا ۳۴۹ میلیون نفر در سراسر دنیا) در معرض خطر بیماری شدید کووید۱۹ هستند و در صورت بیماری نیاز به بستری شدن خواهند داشت. ضمنا محققان متوجه شده‌اند که خطر ابتلا به این بیماری با سن نیز افزایش می‌یابد: کمتر از ۱ درصد افراد زیر ۲۰ سال و حدود ۲۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال نیاز به بستری شدن خواهند داشت.

تیم تحقیق در بررسی خود نشان دادند که آلودگی شدید به ویروس کرونا در کشورهایی با جمعیت پیرتر بالاتر است. همچنین کشورهای آفریقایی با نرخ بالای ایدز نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

نقطه قوت مطالعه جدید این است که می‌تواند براساس داده‌های جدید به‌روزرسانی شود و امکان دسته‌بندی بیشتری برای اطلاع دقیق از سلامت عمومی جامعه را دارد. با این‌حال، تیم تحقیق محدودیت‌هایی را در رویکرد خود شناسایی کرده‌اند، از جمله اینکه آن‌ها سن افراد را به‌عنوان یک ریسک مستقل در پیش‌بینی شدت بیماری در نظر نگرفته‌اند. به عبارت دیگر، آن‌ها افراد مسن سالم بدون بیماری زمینه‌ای را در مطالعه خود وارد نکرده‌اند.

از طرفی، مطالعه آن‌ها شامل سایر فاکتورهای خطرزا مثل نژاد و چاقی نمی‌شود. بنابراین مطالعه حاضر صرفا روی بیماری‌های زمینه‌ای تمرکز داشته و سایر فاکتورها را در نظر نگرفته است.

یافته‌های این مطالعه در مجله The Lancet Global Health چاپ شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH