پتنت جدید اپل نشان‌دهنده الگوی مخصوص نمایشگر انعطاف‌پذیر برای آی‌فون تاشو است

بر اساس یک گزارش اخیرا منتشر شده آی‌فون تاشو اپل همانند سرفیس Duo شرکت مایکروسافت مجهز به 2 پنل شیشه‌ای بوده و برخلاف سامسونگ گلکسی فولد فاقد یک پنل تاشونده خواهد بود. اما انتشار این گزارش بدان معنا نیست که کمپانی از تلاش‌های خود برای تحقق رویای تولید یک دستگاه تاشوی بدون حاشیه دست کشیده است.

اسناد مربوط به یک پتنت ثبت شده در ماه مارس 2020 که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهند که اپل برای به‌کارگیری نمایشگرهای شیشه‌ای ضخیم در دستگاه‌های تاشو به یک رویکرد منحصربه‌فرد دست یافته است. اپل پیشنهاد می‌کند تا در قسمت داخلی روکش سطحی شیشه مجموعه‌ای از چندین شیار تعبیه شود. این اقدام موجب افزایش انعطاف‌پذیری شیشه برای خم شدن بدون ایجاد شکستگی در آن خواهد شد. چنین فرآیندی در صنعت چوب با نام Kerfing شناخته می‌شود و برای مشاهده ویدیوی مربوط به آن کافیست اینجا کلیک کنید.

اپل پیشنهاد می‌کند که شیارهای ایجاد شده با نوعی پلیمر الاستومتری یا مایع دارای ضریب شکست مشابه با شیشه پر شوند. بدین‌ترتیب شیارهای ایجاد شده عملا نامرئی خواهند شد. شیارها صرفا در مناطق تاشونده شیشه ایجاد می‌شوند و سایر بخش‌های نمایشگر کاملا نرمال خواهند بود. در خلاصه‌ای از یادداشت ارائه شده همراه با این اختراع آمده است که:

“یک دستگاه الکترونیکی احتمالا مجهز به صفحه‌نمایش است. این محصول الکترونیکی احتمالا دارای لولایی است که به دستگاه امکان می‌دهد تا حول یک محور خم شونده و انعطاف‌پذیر تا شود. نمایشگر مذکور احتمالا روی محور خم‌شدگی همپوشانی خواهد داشت. به منظور تسهیل تاشوندگی نمایشگر حول محور انعطاف‌پذیر، صفحه‌نمایش احتمالا دارای یک یا چند لایه از جمله لایه پوششی خارجی همراه با شیارها یا سایر بسترهای مخصوص خواهد بود. لایه پوششی نمایشگر احتمالا از جنس شیشه یا سایر مواد اولیه شفاف ساخته می‌شود. شکاف‌های تعبیه شده احتمالا موجب شکل‌گیری قسمتی انعطاف‌پذیر در یکی از لایه‌های نمایشگر می‌شوند. این مشخصه به شیشه یا سایر مواد اولیه مورد استفاده در لایه نمایشگر امکان می‌دهد تا از قابلیت تاشوندگی حول محور خمش برخوردار باشد. شیارها یا سایر بسترهای موجود احتمالا با پلیمر یا مواد دیگری پر خواهند شد. در برخی پیکره‌بندی‌ها لایه مربوط به نمایشگر احتمالا دارای روزنه‌هایی است که با کمک یک مایع پر می‌شوند. در لایه داخلی نمایشگر از شیشه انعطاف‌پذیر یا ساختارهای پلیمری استفاده می‌شود؛ موادی که شیارها یا سایر روزنه‌های موجود در لایه نمایشگر را پر می‌کنند. این ترکیبات احتمالا دارای یک ضریب شکست خاص هستند که با ضریب شکست شیشه یا ساختارهای پلیمری مطابقت دارد. لولا می‌تواند در میان لایه‌های مسطح سفت و سختی ایجاد شود که از طریق یک شکاف از یکدیگر جدا شده‌اند. لایه‌های مسطح سفت و سخت احتمالا از جنس شیشه یا سایر لایه‌های شفاف در نمایشگر بوده و یا می‌تواند بخشی از بدنه دستگاه یا قسمت‌های ساختاری یک محصول الکترونیکی باشند. لایه‌های انعطاف‌پذیر که با سطوح متضاد لایه‌های سفت و سخت پوشانده می‌شوند؛ احتمالا برای بازگشایی شکاف و تشکیل لولا به‌کار گرفته می‌شوند.”


رویکرد اپل برای استفاده از مواد اولیه واقعا انعطاف‌پذیر احتمالا به لحاظ مکانیکی از پیچیدگی کمتری برخوردار است. با این‌حال پیاده‌سازی چنین رویکردی توسط تولیدکنندگان به‌مراتب دشوارتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH