کره زمین را دوست بداریم، سبز زندگی کنیم و وسایل برقی سازگار با محیط زیست بخریم

ca-3_green_lrg

از توصیه نشنال جیوگرافی برای خرید محصولات غذایی از فروشگاه خود کشاورزان( برای کمتر مصرف شدن سوخت جهت انتقال به فروشگاه‌های کشور) گرفته تا از برق کشیدن وسایل برقی که از آنها استفاده نمی‌کنید، همه و همه می‌خواهند یک چیز را یاد آوری کنند، زمین در آینده‌ای نه چندان دور اگر با همین وضعیت پیش رویم، نابود خواهد شد، اما همه چیز به همین راحتی‌ها هم نیست و این روشها برای افرادی که ذهن بسته‌ای دارند بیشتر اوقات پاسخ نمی‌دهد. بخاطر همین هم است که تشویق به روشهای سبز زندگی کردن، تمرکز بر روی روشهای ساده‌تری می‌کند که در بلند مدت موجب کمتر شدن انتشار کربن شده و تاثیر بسیار خوبی روی این سیاره مهربان می‌گذارد.

وسایل برقی سبز: به دنبال چی باشیم؟

با این همه انتخابی که در بازار وجود دارد، هم آسان است و هم دشوار که قدمهای اول را بشناسیم و بر داریم. در مقاله‌های اینچنینی، تلاش می‌کنیم که بهترین وسایل برقی محیط زیست دوست، برنامه‌ها یا روشهای سبز زندگی کردن را معرفی کنیم تا شاید همگی با هم، اولین گامها را در جهت زندگی محیط زیست دوست بدون آنکه کیفیت را فدای آن کنیم برداریم.

سازگار با محیط زیست

آیا براحتی بازیافت می‌شود؟ این پرسشی است که بایستی هنگام خرید یک وسیله برقی از خود بپرسید. بسیاری از سازندگان به مصرف کنندگان خود امکان می‌دهند که دستگاه‌های خود را به جایی ببرند که بتوان دوباره از آنها استفاده کرد. برخی دیگر هم پا را فراتر گذاشته و در هنگام ساخت محصولات خود از مواد کم خطر و بی خطر استفاده کرده و سرب، جیوه و ترکیبات عالی فرار را از دستگاه‌های خود حذف می‌کنند. مثلا اپل یکی از آن کمپانی‌هایی است که محصولات خود را تنها از مواد بازیافت شدنی می‌سازد و سامسونگ هم تلویزیونهایی تولید می‌کند که همگی از نظر EnergyStar  در سطح بالایی قرار دارند.

مصرف انرژی

واضح است که وسایل برقی از موادی ساخته می‌شوند که به این زودی‌های جذب طبیعت نمی‌شوند و پیدا کردن دستگاهی که به طور کل سبز باشد کار دشواری است، اما خب در دنیای دیجیتال دستگاه‌هایی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند و کربن کمتری ایجاد می‌کنند می‌توانند تاثیر بسزایی در سالم ماندن طبیعت داشته باشند. اگر تعویض یک لامپ در ازای حذف یک میلیون ماشین می‌تواند به آلودگی کمتر کمک کند، پس حساب کنید استفاده از یک تلویزون فلت که تا 30٪ مصرف انرژی کمتری دارد، چقدر می‌تواند برای کره زمین مفید باشد. همه چیز به خرید یک دستگاه سبز خلاصه نمی‌شود، برخی از برنامه‌ها هم هستند که با نصب آنها روی کامپیوتر تمام انرژی مصرفی شما را محاسبه می‌کنند و میزان سبز بودن مصرف شما را می‌سنجند.

ویژگی‌ها

نیازی نیست که برای سبز زندگی کردن کیفیت محصولاتی را که می‌خرید فدا کنید. با خواندن مقاله‌های اینچنینی می‌توانید محصولاتی را اننتخاب کنید که هم از نظر کیفیت برترین باشند و هم از نظر سلامت، کمترین خطر را برای کره زمین داشته باشند. امروزه سبز شدن محصولات، به یک مد تبدیل شده است و سازندگان بسیاری وارد این وادی شده‌اند.

با برداشتن تنها چند قدم کوتاه می‌توانید تاثیر شگفت آوری بر آینده کره زمین بگذارید.

در زیر به معرفی 7 تا از سبزترین محصولات موجود در بازار دنیا می‌پردازیم.

1

تلویزیونهای ال ای دی سامسونگ

پس از آنکه تلویزیون اکو فیلیپس در بازار با فروش بسیار جالب توجهی مواجه شد، بسیاری دیگر از سازندگان در ساختن آخرین محصولات خود تلاش بر سبز بودن آن محصول تا حدامکان می‌کنند. یکی از این سازندگان سامسونگ است که با تلویزیونهای ال ای دی خود که هم از نظر کیفیت نمایش رنگها خیره کننده‌اند و هم انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند، گامی بزرگ در این جهت برداشته است. این تلویزیونها طبق گفته‌های کمپانی تا 40٪ انرژی کمتری نسبت به مدلهای ال س دی مصرف می‌کنند.

آیپاد تاچ

محصول سبز دیگر موجود در این فهرست، آیپاد تاچ است که از آن به عنوان یکی از سبزترین محصولات دنیا یاد می‌شود. این دستگاه با کاربردهای چندگانه‌ای که دارد، نیازتان را از داشتن یک دی وی دی پلیر، نینتندو DS و البته اسمارتفون برای انجام بسیاری از کارهایی غیر از موارد مرتبط به مخابرات برطرف می‌کند.

پلیر بلو ری سونی

درست است که وسایل الکترونیکی خیلی جذاب هستند، اما در بسیاری از موارد گران هم تمام می‌شوند، چه زمان خرید و چه زمان مصرف. بخاطر همین هم است که کمپانی‌های بزرگی چون سونی بر روی کمتر کردن مصرف انرژی تا حد امکان مخصوصا زمانی که دستگاه استفاده نمی‌شود تمرکز کرده‌اند.  پلیر بلو ری سونی نیز در فهرست سبزترین محصولات الکترونیکی بازار قرار می‌گیرد.

PowerMeter  گوگل

گوگل پاور میتر راهی برای مشاهده میزان مصرف است. شاید این برنامه به تنهایی باعث کاهش مصرف نشود، اما پاور میتر یکی از بهترین راه‌هایی است که باعث صرفه جویی در مصرف می‌شود. گوگل باور دارد که با آگاه بودن از میزان مصرفمان می‌توانیم خیلی هوشمندانه‌تر عمل کنیم. مثلا متوجه می‌شویم که تلویزیون دائم روشن کلی برق مصرف می‌کند. یا مثلا یخچالی که گوشه پارکینگ افتاده و تقریبا خالیست، منبع بزرگ مصرف انرژی است.

Cannon Powershot A 1100 IS

دوبین‌های دیجیتال جمع و جور هستند، براحتی استفاده می‌شوند و با یک شارژ می‌توانید کلی عکس بگیرید. این مدل کنون هم که سر آمد همه بوده و جز محصولات سبز به حساب می‌آید. باتری دوربین‌های کنون پر قدرت بوده و با یک شارژ زمان بیشتری را برای کار به شما ارائه می‌دهد.

iLink

وب کنفرانس بهترین راه جایگزین کردن رفت و آمد فیزیکی با ارتباطات از راه دور است. iLink در این زمینه پا را فراتر گذاشته و به شما نشان می‌دهد که کمپانی‌اتان با وب کنفرانس، چقدر در کاهش انتشار CO2  موفق بوده است.

سینما خانگی فیلیپس

شاید در قبض برقتان متوجه تغییر نشوید، اما تحقیقات نشان می‌دهند که دستگاه‌های برقی شما حتی زمانی که روشن نیستند هم برق مصرف می‌کنند و با کشیدن آنها از برق می‌توانید تا 30٪ در مصرفتان صرفه جویی کنید. سینمای خانگی  Phillips HTS-3151D  با قطع مصرف برق اسپیکرها در زمان خاموشی، هم مصرف برقتان را کاهش می‌دهد و هم فیش برقتان را قابل تحمل‌تر می‌کند.

در مقاله بالا دیدید که می‌توانید از میان وسایل الکتریکی موجود در بازار  بهترین‌هایی را انتخاب کنید که برای کره زمین هم ضرر کمتری دارند. پس دیگر این باور اشتباه را که وسایل سبز از کیفیت کمتری برخوردارند، دور بی‌اندازید و در خرید بعدی‌اتان بیشتر به این نکته توجه کنید.

2 در مورد “کره زمین را دوست بداریم، سبز زندگی کنیم و وسایل برقی سازگار با محیط زیست بخریم”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH