بررسی دوربین هواوی P40 پرو

گوشی هواوی P40 پرو را بایستی یک پرچم‌دار عیار در بخش عکاسی و فیلم‌برداری دانست، محصولی که چند روز پیش برای شما بررسی کردیم و حال به سراغ مهم‌ترین ویژگی آن آمدیم تا به‌صورت دقیق‌تر و با نگاهی نزدیک‌تر، آن را برای‌تان مو شکافی کنیم!

در پرچم‌دار هواوی، ما در کل ۶ دوربین داریم که توسط لایکا مهندسی شده‌اند! ۴ دوربین در بخش پشتی و ۲ دوربین در جلوی دستگاه، جا خوش کرده‌اند. دوربین اصلی یک نمونه ۵۰ مگاپیکسلی است که یکی از بزرگ‌ترین سنسورهای دنیا را بر روی خودش می‌بیند که اندازه‌ای ۱.۲۸ اینچی دارد. میزان گشودگی دیافراگم این سنسور برابر با f/1.9 است که یک لرزش‌گیر اپتیکال هم به آن کمک می‌کند. یکی از نکات جالب درباره این دوربین، استفاده از سنسور RYYB یا همان چینش پیکسلی قرمز، زرد، زرد، آبی است که سبب می‌شود تا میزان نور بیشتری را نسبت به نمونه‌های RGB جذب کند.

برای نخستین بار امسال، هواوی از چیدمان RYYB برای دوربین تله‌فوتوی خودش هم استفاده کرده است. این امر سبب می‌شود تا ۴۰درصد نور بیشتر هم سهم این سنسور مخصوص زوم شود. سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با f/3.4 که اجازه زوم اپتیکال ۵ برابری، هایبرید ۱۰ برابری و دیجیتال ۵۰ برابری را می‌دهد، درست همانند چیزی که در P30 پرو در سال گذشته دیده بودیم. برای شروع کار و دیدن نمونه عکس‌های گرفته شده، تصاویر زیر به ترتیب از حالت‌های 10X ،5X ،1X و 50X برای رسیدن به پل ورسک انتخاب شده‌اند.

دوربین سوم یک نمونه اولترا واید ۴۰ مگاپیکسلی است. دریچه دیافراگم این دوربین از همه بازتر بوده و به عدد f/1.8 رسیده است تا بتواند مقدار نور بیشتری را جلب کند. عکس‌های زیر همگی در حالت واید گرفته شده‌اند.

دوربین آخر، TOF یا تایم آو فلایت است که به منظور اندازه‌گیری میزان عمق استفاده شده و قادر به عکس‌برداری مستقل نیست، پس هیچ نمونه‌ای هم برای این بخش در نظر نگرفتیم!

هنگامی‌که اپلیکیشن را باز می‌کنیم، یک اسلایدر در پایین می‌بینیم که به سادگی اجازه می‌دهد تا بین دوربین اولترا واید، اصلی و زوم‌های ۵ و ۱۰ برابری سوییچ کنیم.

در گوشه رابط کاربری، آیکون هوش مصنوعی وجود دارد که به‌صورت پیش فرض فعال است و وظیفه آن، کمک به شما در تشخیص سوژه‌های عکاسی و تنظیم بهتر رنگ و واقعی‌تر کردن آن‌ها به‌صورت نرم‌افزاری است. مثلا اگر مشغول عکاسی از میوه باشید، آن را تشخیص می‌دهد و یا حتی در حالت فعالیت ورزشی هم تنظیم را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که بهترین فیدبک را بگیرید. همچنین هواوی می‌گوید P40 پرو قادر به تشخیص عکس‌برداری از پشت شیشه نیز هست و در این هنگام کاری می‌کند تا انعکاس نور شیشه تا بیشترین حد ممکن کاهش یابد.

آپشن دیگری نیز در این بخش وجود دارد و به کمک آن می‌توانید فیلترهایی را بر روی عکس‌های خود اعمال کنید. گزینه‌های زیادی وجود دارد اما بهتر است در همان حالت نرمال عکس‌های خود را بگیرید مگر آنکه هدف گذاری مشخصی برای عکس‌برداری در ذهن‌تان داشته باشید. عکس‌های زیبای زیر را ما بدون فیلتر خاصی گرفتیم!

در گزینه‌های اصلی عکس‌برداری، شما می‌توانید به غیر از حالت اصلی که PHOTO نام دارد، وارد گزینه پرتره هم بشوید، این گزینه، سبب می‌شود تا محیط اطراف سوژه به‌صورت مات و اصطلاحا بوکه گرفته شود و به همین خاطر تصویری جذاب‌تر داشته باشید. در بخش عکس‌برداری پرتره، مقدار زوم دارای درجه‌بندی نزدیک‌تری است و بین ۱ و ۲ و ۳ برابر زوم اپتیکال، می‌توانید سوییچ کنید. در اینجا هم افکت‌های مختلفی وجود دارد که نسبت به حالت اصلی دوربین تعدادشان کم‌تر اما موثرتر هستند. به این شکل که بیشترین تاثیر را در نحوه تنظیمات بوکه بر عهده داشته و به همین خاطر با یک انتخاب صحیح، عکس خودتان را زیباتر می‌کنید.

گزینه بیوتی یا زیبا سازی تصویر هم در این بخش وجود دارد که از عدد ۱ تا ۱۰ می‌توانید آن را تغییر دهید، هرچه عدد شما بیشتر شود، سوژه مورد نظر پوست صاف‌تری داشته و البته شاید هم کمی غیر واقعی به‌نظر برسد، برای همین بهترین کار، نگاه داشتن میزان این عدد بر روی اعداد میانی همچون ۵ است و اگر از زیبایی خدادادی خودتان بسیار مطمئن هستید، کلا خاموشش کنید!

گزینه دیگری که عکس‌برداری با هواوی P40 پرو را جذاب کرده است، اپرچر است، جایی که می‌توانید میزان دیافراگم دوربین را از ۰.۹۵ تا ۱۶ تغییر دهید و جالب‌تر آنکه حتی پس از گرفتن عکس هم قادر هستید تا در هنگام ویرایش، فوکوس و میزان بوکه شدن هر قسمتی از عکس را که بخواهید، عوض کنید.

گزینه دیگری که در منوی دوربین خودنمایی می‌کند، حالت عکس‌برداری شب یا نایت مود است. هواوی را بایستی یکی از پیشروهای بازار در این بخش و کلا عکس‌برداری در محیط‌های تاریک عنوان کرد. عملکرد این قسمت بدین صورت است که گوشی تعداد زیادی عکس را در مدت زمان مشخصی (به‌طور مثال ۷ ثانیه) می‌گیرد و سپس با ترکیب آن‌ها کاری می‌کند تا شما یک عکس با مقدار نویز پایین و نور بالا نصیب‌تان شده و اشک شوق بریزید! نکته جالب دیگر این است که این گزینه برای دوربین اولترا واید و زوم هم فعال است و برای حرفه‌ای‌تر شدن قادر به تغییر میزان ایزو و سرعت شاتر نیز هستید.

البته دوربین P40 پرو به‌قدری عکاس خوبی در محیط‌های تاریک است که حتی با ثبت عکس در حالت نرمال هم باز شما شاهد تصاویر خوب و روشنی هستید، به طوری‌که نگاه داشتن ثابت گوشی به مدت ۷ تا ۱۰ ثانیه، آن چنان اختلاف عمیقی را هم گاهی اوقات پدید نمی‌آورد.

[twenty20 img1=”304911″ img2=”304910″ offset=”0.5″ hover=”true”]

از آنجایی که پسوند پرو یا همان حرفه‌ای با این پرچم‌دار هواوی عجین شده است، پس انتظارات از گزینه Pro در دوربین هم بالاست! امکانات ریز و درشت بسیاری پیش روی کاربر قرار دارد، همچون تغییر ایزو، سرعت شاتر، تنظیم نور سفید، نقاط فوکوس، درجه رنگ و… یک گزینه جذاب دیگر در بخش حرفه‌ای، توانایی عکس‌برداری با وضوح تصویر ۵۰ مگاپیکسل است. در واقع شما در هنگام عکس‌برداری، صاحب یک عکس ۱۲ مگاپیکسلی می‌شوید، چرا که گوشی به‌صورت اتوماتیک چند پیکسل را برای به‌دست آوردن یک پیکسل پرنورتر و پر جزئیات‌تر ترکیب می‌کند اما در اینجا قادر خواهید شد که تمام ۵۰ میلیون پیکسل را به‌صورت یک‌جا در اختیار بگیرید! به همه این موارد، توانایی عکس‌برداری به صورت خام یا RAW را هم اضافه کنید که برای عکاسان حرفه‌ای، امکان ویرایش بهتر را فراهم می‌کند. تصویر زیر به صورت RAW گرفته شده و نمونه پس از ویرایش همان عکس را هم برای مقایسه کنارش گذاشته‌ایم.

[twenty20 img1=”304913″ img2=”304917″ offset=”0.5″ hover=”true”]

به‌سراغ بخش فیلم‌برداری برویم، جایی که P40 پرو می‌تواند تا در وضوح 4K و با حداکثر سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه به ضبط کلیپ‌های مورد علاقه شما بپردازد. البته فیلم‌برداری با چنین وضوحی بیشتر از آنکه کاربردی باشد، همچنان پز عالی به‌حساب می‌آید و برای همین ما توصیه می‌کنیم که فیلم‌های خودتان را در حالت فول اچ‌دی بگیرید، جایی‌که عملکرد لرزش‌گیر تصویر در بهترین حالت خودش بوده و حجم ویدیوها هم در ارقام معقول باقی می‌ماند.

اگر بر روی گزینه MORE (بیشتر) در منوی دوربین کلیک کنید، با آپشن‌های گوناگونی روبه‌رو خواهید شد که اولین آن‌ها، عکس‌برداری به‌صورت مونوکروم یا همان سیاه و سفید خودمان است. جایی که شما صاحب عکس‌های سیاه و سفید واقعی و به دور از هر گونه رنگ اضافه‌ای خواهید شد!

مود بعدی، عکس‌برداری به‌صورت HDR است که البته این روزها در همه اسمارت‌فون‌ها شاهدش هستیم. مود بعدی قابلیت تشخیص نوشته در عکس‌ها را می‌دهد که بهترین کارکردش برای حروف انگلیسی است. گزینه High Res هم در اینجا وجود دارد و مانند بخش Pro توانایی عکس‌برداری با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی را به کاربر خودش می‌دهد. گزینه پاناروما از دیگر آپشن‌های جذاب گوشی است که کیفیت مثال زدنی و عالی‌ای دارد، ضمن آنکه سرعت اتصال عکس‌ها در آن نیز بسیار بالاست.

مود بعدی، نقاشی با نور است، از آن بخش‌هایی که بیشتر جنبه سرگرمی دارد تا کاربردی اما اگر حوصله داشته باشید، می‌توانید عکس‌های جالبی بگیرید. اگرچه من چندان موفق نبودم و به‌نظر می‌رسد نیاز به تمرینات بیشتری دارم! البته این بخش خودش شامل ۴ گزینه مجزا است که هر کدام کاربردها و جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

گزینه بعدی افزودن استیکرهای مختلف روی عکس‌ها است که طرفداران اینستاگرام و اسنپ چت با آن‌ها بسیار آشنا هستند! همچنین گزینه دوال ویو هم در اینجا حضور دارد که نمایشگر دستگاه را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و به کاربر اجازه می‌دهد تا هم‌زمان دو کار مختلف را انجام دهد، مثلا هم فیلم بگیرد و هم عکاسی کند!

یکی دیگر از گزینه‌های جذاب در P40 پرو، توانایی فیلم‌برداری به‌صورت صحنه آهسته است که شامل گسترده وسیعی از سرعت‌ها می‌شود. بالاترین حد از توانایی دستگاه بر روی عدد فوق‌العاده ۷۶۸۰ فریم بر ثانیه و به نوعی ۲۵۶ برابر آهسته‌تر از حالت طبیعی باز می‌گردد، به نحوی که در هنگام مشاهده این ویدیوها احساس می‌کنید زمان متوقف شده است!

اگر هم فکر می‌کنید این نوع از فیلم‌برداری به قدری کند  است که سبب می‌شود تا قادر به ضبط بخش زیادی از صحنه مدنظرتان نشوید، به سراغ سرعت پایین‌تر و ۱۹۸۰ فریم بر ثانیه بروید که همچنان کیفیت و جذابیت بسیار بالایی دارد و حتی شاید کاربردی‌تر هم باشد.

پس از گزینه تصویر آهسته، شاهد تایم لپس هستیم که به نوعی مخالف رویه قبلی عمل کرده و تصاویر را با سرعتی بالا نشان می‌دهد و البته برای کسب بهترین فیدبک، بهتر است از یک پایه ثابت برای فیلم‌برداری استفاده کنید تا تصویری مانند زیر که ما خلق کردیم، شما نیز به‌دست بیاورید!

گزینه آخر این بخش هم به زیر آبی رفتن (از نوع مثبتش!) مربوط می‌شود و البته در همان ابتدا هواوی به شما توصیه می‌کند از کیس‌های ضد آب استفاده کنید (مگر گوشی ضد آب نیست؟).

هواوی پی۴۰ پرو در بخش سلفی هم حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد، چرا که این حفره بزرگ و نه چندان زیبا، عکس‌هایی را برای شما می‌اندازد که بسیاری از گوشی‌های امروزی حتی در بخش دوربین اصلی نیز قادر به خلق کردن‌شان نیستند! در اینجا ما یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی داریم که توانایی فوکوس خودکار را هم داشته و در کنار خودش یک یک دوربین دیگر را می‌بیند که وظیفه تنظیم و تشخیص عمق را برعهده دارد! به کمک سنسور تشخیص عمق، بوکه شدن تصاویر دقیق و عالی هستند، همچنین وجود فوکوس خودکار سبب می‌شود تا با عکس‌های تار و خارج از فوکوس نیز خداحافظی کنید!

در بخش پرتره دوربین سلفی، گزینه‌های بسیار زیاد و خوبی برای تنظیم افکت نیز در اختیارتان قرار دارد که مقدار بوکه شدن تصویر و شکل و شمایل آن را تعیین می‌کند. البته توصیه ما استفاده از حالت Circles یا دایره‌ای است چون طبیعی‌ترین حالت بک گراند را ارایه می‌دهد. قاعدتا قابلیت بیوتی هم اینجا وجود دارد و بهتر است در استفاده از آن اصراف نکنید!

گزینه AR هم برای دوربین سلفی وجود دارد که شکلک‌های مختلفی را بر روی صورت شما قرار می‌دهد اما در روزگاری که اسنپ چت با انواع و اقسام ماسک‌ها که دایما هم به‌روز رسانی می‌شوند، حضور دارد، پس چه نیازی به وقت گذاشتن سازندگان برای استفاده از چنین فیچری به‌صورت پیش فرض است؟

در کل بایستی بگوییم که هواوی P40 پرو یک دوربین عکاسی توانمند با قابلیت‌های فراوان و همچنین فیلم‌برداری با جزئیات است، به نحوی که می‌توان این اسمارت‌فون را برترین گوشی دنیا تا به امروز در چنین بخشی قلمداد کرد و تا زمانی‌که سایر سازندگان و حتی خود هواوی دست به رونمایی از پرچم‌داران جدیدشان نزده‌اند، لقب برترین برای این محصول هواوی باقی خواهد ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH