اپل عنوان بزرگترین تولیدکننده تبلت طی 3 ماهه دوم سال 2020 را کسب کرد

با توجه به شیوع فراگیر ویروس کرونا در جهان اکنون تقریبا بر هیچ‌کس پوشیده نیست که صنعت موبایل دوران سخت و ناخوشایندی را پشت سر می‌گذارد. اگرچه طی 3 ماهه نخست سال 2020 ظاهرا صنعت تبلت نیز با وضعیت مشابهی مواجه بود؛ اما تعداد تبلت‌های فروخته شده در حد فاصل ماه‌های آوریل تا ژوئن به میزان چشمگیری افزایش یافت. اگرچه با توجه به سابقه طولانی وضعیت نامطلوب برای برترین تولیدکنندگان تبلت در جهان، افزایش میزان فروش این گجت‌ها احتمالا کمی شگفت‌آور به‌نظر می‌رسد؛ اما بیش از 3 ماه پیش وبسایت Digitimes Research چنین رشد غیرمنتظره‌ای را پیش‌بینی کرده بود. آماری که در پایان 3 ماهه دوم امسال توسط موسسه کانالیز گردآوری و امروز منتشر شده است؛ در مقایسه با پیش‌بینی‌های سابق به میزان قابل‌توجهی بیش‌تر است. این ارقام از رشد تقریبا 26 درصدی فروش جهانی تبلت‌ها نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته حکایت دارند.

برآوردهای سابق موسسه IDC به افت 18 درصدی بازار تبلت‌ها طی 3 ماهه نخست سال 2020 نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته اشاره داشت. این پدیده به‌دنبال افت 0.6 درصدی بازار طی 3 ماهه چهارم سال 2019 و کاهش 1.5 درصدی فروش جهانی تبلت‌ها طی سال میلادی گذشته به وقوع پیوست. بدیهی است که شیوع فراگیر بیماری کووید 19 پیامدهای اولیه مشابهی را برای صنعت تبلت و اسمارت‌فون به‌دنبال داشته است؛ اما بازار تبلت‌ها با سرعت شگفت‌آوری مجددا احیاء شد و مصرف‌کنندگان دریافتند که برای مشارکت در فرآیند آموزش و دورکاری به ابزاری ارزان‌تر و انعطاف‌پذیرتر از کامپیوترهای شخصی سنتی احتیاج دارند.

در واقع طی چارچوب زمانی آوریل تا ژوئن 2020 بازار کامپیوترهای دسکتاپ کماکان به روند سقوط آزاد خود ادامه داد و در مقایسه با 3 ماهه دوم سال 2019 افت 26 درصدی را تجربه کرد. این در حالیست که بازار لپ‌تاپ وضعیتی کاملا متفاوت را پشت سر گذاشت و فروش 3 ماهه این گجت‌ها تقریبا همانند تبلت‌های جمع‌وجورتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر افزایش یافت و رشدی 24 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرد.

در رویدادی نه‌چندان شگفت‌انگیز، اپل تمامی رقبای خود در بازار تبلت را از میدان رقابت خارج کرد. میزان فروش تبلت‌های اپل طی 3 ماهه دوم پارسال کمتر از 12 میلیون دستگاه بود؛ در حالی‌که در 3 ماهه دوم سال 2020 این رقم به بیش از 14 میلیون واحد رسید. بنابراین فروش گجت‌های مذکور طی این دوره زمانی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 19.8 درصد افزایش یافته است. با این‌حال سهم اپل از بازار تبلت کاهش یافت و به 38 درصد رسید. اگرچه غول کوپرتینویی هیچ‌گونه تهدیدی را از جانب رقبای خود در آینده‌ای نزدیک احساس نمی‌کند؛ اما بایستی توجه داشت که کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، هواوی، آمازون و لنوو همگی موفق به افزایش فروش تبلت‌های خود در بازار شدند.

اکنون لنوو با افزایش چشمگیر 52.9 درصدی فروش خود نسبت به سال گذشته نبرد شانه به شانه با آمازون را آغاز نموده و برای تصاحب عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ تبلت در جهان با تمام قوا تلاش می‌کند. این در حالیست که هواوی علیرغم رشد چشمگیر 44.5 درصدی تبلت‌های خود کماکان پس از سامسونگ در رتبه سوم قرار دارد. با این‌حال سایر تولیدکنندگان دوره 3 ماهه درخشانی را تجربه نکرده و بخش قابل‌توجهی از سهم خود در بازار را از دست دادند. میزان فروش این برندها صرفا رشد ناچیز 2.7 درصدی را تجربه کرد؛ خبری که یقینا برای کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت، گوگل و Walmart ناخوشایند خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH