با بهترین و بدترین برندهای لپ‌تاپ دنیا آشنا شوید(قسمت دوم، بررسی برندهای اپل، ایسوس و ایسر)

در بخش نخست مقاله نحوه امتیازدهی به برندها را توضیح دادیم و وعده دادیم که در بخش بعدی به بررسی هر یک از برندهای حاضر در این بررسی بپردازیم. برای آگاه شدن از نحوه امتیاز دهی مقاله “با بهترین و بدترین برندهای لپتاپ‌ دنیا آشنا شوید(قسمت اول، طریقه امتیاز دهی)” را بخوانید.

همانطور که پیش از اینهم گفتیم 9 برند تولید کننده لپ‌تاپ در این مقاله ارزیابی می‌شوند.

از آنجایی که بررسی هر 9 برند در یک مقاله امکان پذیر نبوده و از حوصله خواننده خارج است، تصمیم گرفتیم که به ترتیب حروف الفبا در ابتدا به سه برند ایسر، اپل و ایسوس بپردازیم.

ایسر

بررسی‌ها(امتیاز 13 از 20)

در بررسی‌هایی که امسال از محصولات ایسر منتشر شد، 4 تا از نوت بوکهای این برند4 ستاره را دریافت کردند. 6 دستگاه دیگر سه ستاره‌ای شدند و بدتر از همه دو مدل Aspire V5 به دلیل باتری‌های ضعیفشان سر از فهرست توصیه نشده‌ها در آوردند.

پشتیبانی(امتیاز 17 از 20)

ایسر از آن کمپانی‌هایی است که در سالهای اخیر در زمینه پشتیبانی پیشرفتهایی کرده است. اخیرا، کمپانی یک پرتال جدید به نام Acer Community روی وبسایت خود ایجاد کرده که به کاربران کمک می‌کند به یکدیگر در حل مشکلاتشان در مواجهه با دستگاه یاری برسانند، اما اگر این برند بخواهد خود را در زمره بهترین‌ها در این حیطه قرار دهد، باید روی رسانه اجتماعی و آموزش نمایندگان تلفنی خود کار کند.

طراحی(امتیاز 17 از 20)

Aspire-S7-11.6_01

ایسر در ساخت لپ‌تاپ‌های زیبا و دوست داشتنی، برند توانایی است. بهترین مثال هم  Acer Aspire S7 با آن بدنه آلومینیومی براق و سفید و درپوش گوریلا گلسش است. این کمپانی با ارئه طرحی به نام Ezel، تلاش کرد که به کاربرانش امکان تنظیم صفحه را در زوایای مختلف بدهد. اگرچه، این سازنده هنوز هم مدلهایی پلاستیکی و ناموفق از نظر طراحی مثل Aspire V3-551 و کروم بوک C720 نیز تولید می‌کند.

کیبورد و تاچ پد(امتیاز 10 از 15)

acer-keyboard-sf

ایسر اغلب لپ‌تاپ‌هایش را مجهز به کیبوردهای محکمی می‌کند که تایپ را برای کاربران آسوده می‌کند. البته برخی از سیستمهای ارزان قیمتش مثل C720 کروم بوک و اسپایر V5-122p، دارای کیفیت خوبی نیستند. تاچ پد هم در برخی از دستگاه‌ها محکم و استوار نبوده و در برخی از مدلها مثل اسپایر V3-722G در درک برخی از حرکات مشکل داشته است.

مثلا یکی از پر سر و صداترین کانورتیبل‌های این برند به نام اسپایر R7، یکی از بدترین تایپها و راهبری‌های سال را با قرار دادن تاچ پد بالای کیبورد و نبود فضایی برای استراحت دستها ارائه می‌دهد.

صفحه نمایش و صدا(امتیاز 5 از 10)

این کمپانی مشهور به سیستمهای ارزانش است، و بسیاری از لپ‌تاپ‌هایش هنگام تست، دارای صفحه نمایش‌های تار در زمان زاویه دار شدن و صدای کم عمق بودند. در بسیاری از موارد(اسپایر M5)، صدایی فلزی در زمان بالا بودن ولوم تیز شده و آزار دهنده می‌شود. به طور کل نوت بوکهای ایسر صدایی بلندتر از نوت بوکهای معمول تولید می‌کنند.

در حالی که می‌توان با قاطعیت صفحات نمایش سه مدل Acer Aspire R7, Aspire S7 و Travelmate P645 را تحسین کرد، در S7 صدا کمی با حالت خفگی به گوش می‌رسد. به طور کل صفحات نمایش لپ‌تاپ‌های ایسر تیره و تارتر از نوت بوکهای دیگر بوده و در آزمایش انجام شده از مقدار 242 lux تنها به مقدار 203 lux رسیدند.

نوآوری(امتیاز 6 از 10)

ایسر برای یکی از هایبریدهایش طرحی بسیار جالبی خلق کرده است. ایسر R7 با Ezel Hinge متحرکش  دارای سه مود صفحه شامل پد، دیسپلی و ازل است. گرچه تغییر دادن جای تاچ پد و انتقال آن به بالای کیبورد یک نقطه ضعف حساب می‌شود. البته اسپایر S7 هم با درپوش گوریلا گلس، از طراحی جالب توجهی برخوردار است.

ارزش و حق انتخاب(امتیاز 3 از 5)

از کروم بوکها تا هایبریدها و هر چه در این میان قرار می‌گیرد، ایسر از آن سازنده‌هایی است که از همه جور قیمتی لپ‌تاپ دارد. از اسپایر E1 400 دلاری گرفته تا اسپایر S7 1500 دلاری و حتی کروم بوک C720 200 دلاری این کمپانی، نشان می‌دهد که ایسر در این حیطه از متوسط بالاتر قرار می‌گیرد.

نرم‌افزار(امتیاز 3 از 5)

acer-screen-v1

نرم‌افزارهای سال 2014 ایسر، تمرکزشان بر روی ارائه ملزومات مفید است. نوت بوکهای جدیدتر مثل S7 دارای Clear.fi Photo, Clear.fi Media و Docs هستند که مدیریت فایلها را ساده‌تر می‌کند. برنامه جالب ایسر کلاود به شما امکان می‌دهد که محتوای لپ‌تاپتان را با تلفن هوشمند یا تبلتتان به اشتراک بگذارید. بعلاوه ماشینهای بیزینسی مثل TravelMate P645  برنامه‌های مفیدی مثل ProShield  را برای امنیت پیشرفته و Office Manager  برای دیدن تمام لپ‌تاپ‌های موجود در شبکه‌اتان ارائه می‌دهند.

[divide]

اپل

نوبت به کمپانی دوست داشتنی اپل می‌رسد. کمپانی که در هر حیطه‌ای قدم می‌گذارد خود را جز بهترین‌ها می‌کند.

بررسی‌ها(امتیاز 20 از 20)

اپل از آن سازنده‌هایی نیست که سالانه تعداد زیادی لپ‌تاپ را روانه بازار کند، اما وقتی اینکار را انجام می‌دهد، در بهترین شکل ممکنش اتفاق می‌افتد. تمام مک بوکهایی که بررسی شده‌اند جایزه انتخاب سردبیر را از آن خود کرده‌اند. یکی از آنها به نام Macbook Pro with Retina Display, با صفحه 13 اینچی، 4.5 ستاره را از آن خود کرد. بالاترین امتیازی که به یک نوت بوک در تمام این سالها داده شده است.

پشتیبانی(امتیاز 19 از 20)

با وجود کارمندان هوشمند، کمپانی کوپرتینو و به دلیل وجود Genius Bar و Express Lane آنلاین که حاوی مقالات پشتیبانی است، این کمپانی دارای بهترین پشتیبانی در میان دیگر سازندگان است. چت زنده و سرویس‌های تلفنی شرکت همیشه کارا و سریع بوده‌اند. تنها ایرادی که وجود دارد نبود پشتیبانی رسانه اجتماعی است که باعث شده اپل یک امتیاز از رسیدن به امتیاز کل عقب بماند.

طراحی(امتیاز 14 از 15)

apple-design-sf

ظاهر مدرن و تمیز مک بوک اپل استانداردی برای قابلیت حمل و قدرت ایجاد کرده و به همین دلیل است که بسیاری دیگر از  نوت بوکها تلاش در شبیه کردن خود به مک بوک دارند. با این حال، به نظر می‌رسد که این کمپانی درون ورطه‌ای از تکرار افتاده است و دوست داریم که حداقل کمی رنگ وارد محصولات تولیدی خود کند.

کیبورد و تاچ پد(امتیاز 14 از 15)

apple-keyboard-sf

اپل طرح کیبورد یا تاچ پد خود را آنچنان تغییر نداده است، زیرا می‌داند که نباید چیزی را که خوب است تغییر داد. کیبوردهای مک بوک بازخورد لمسی عالی داشته و دارای دکمه‌های بزرگ و طرح خوب هستند. تاچ پدهای اپل هم با ارائه نویگیشن عالی و دقیق و پشتیبانی بدون خطا از حرکتهای مالتی تاچ در زمره بهترین‌ها قرار دارند.

صفحه نمایش و صدا(امتیاز 9 از 10)

اپل همچنان به تحت تاثیر قرار دادن کاربران بامدلهای مک بوک پرو خود که با صفحه نمایش  رتینا می‌آیند ادامه می‌دهد. هر دو مک بوک پرو  13 و 15 اینچی، در بررسی‌ها درخشیدند. بعلاوه Mac App Store ، 250 برنامه بهینه شده برای رتینا را ارائه می‌دهد تا به کاربران امکان بهره صد در صدی از این صفحات زیبا را بدهد. فقط آرزو می‌کنیم که اپل برای مک بوک ایرهای خود هم از همین رتینا استفاده کند. با متوسط نور 302 لوکس، محصولات سال 2013 اپل از میانگین 242 لوکس لپ‌تاپ‌های دیگر گذر کرده‌اند.

جدیدترین مک بوک پرو و مک بوک ایر اپل صدایی غنی و واضح تولید می‌کنند. حتی مک بوک ایر 11 اینچی چنان صدایی در طول تست از خود بروز داد که اتاق تست را پر کرد.

نوآوری(امتیاز 6 ز 10)

همانطور که می‌دانید در این بخش اپل نتوانست امتیاز بالایی را بدست آورد. نداشتن سیستم عامل پیچیده‌ای چون ویندوز 8، اپل را مجبور به ایجاد روشهای نوین برای ارتباط کاربر با لپ‌تاپ‌هایش نکرده است. همین امر، به مهندسین کوپرتینو زمان بیشتری برای تمرکز بر روی پیشرفتهایی از نوع دیگر داده است. مثلا در رابطه با مک بوک ایر 11 اینچی، این کمپانی یک باتری 11 ساعته و 40 دقیقه‌ای را با وجودپردازشگر اینتل هزول درونش جای داده است. این مقدار باتری خیلی بیشتر از دستگاه‌های ویندوزی با همین اندازه است.

ارزش و حق انتخاب(امتیاز 2 از 5)

مشخص است که با وجود لپ‌تاپ‌های ایر و پرو، اپل چندان به تنوع اهمیت نمی‌دهد. مک بوک ایر در مقایسه با لپ‌تاپ‌های معمولی 500 دلاری از کمپانی‌های دیگر  با قیمتی حدود 1000 دلار عرضه می‌شود.

نرم‌افزار(امتیاز 5 از 5)

apple-screen-v1

بار دیگر اپل در بخش نرم‌افزار به بهترین شکل ممکن عمل کرده است. آپگرید رایگان OS X Mavericks  برای دستگاه شما iBooks, Maps و سافاری پیشرفته‌ای را به ارمغان می‌آورد.  بعلاوه نوتیفیکیشن‌های تعاملی و تب جدید در Finder جز ویژگی‌های دوست داشتنی دستگاه‌های اپلی هستند. در بسیاری از موارد مک بوک فضایی سنتی‌تر از دستگاه‌های ویندوز8 برای کاربران فراهم می‌کند.کاربران مک بوک ایر و مک بوک پرو دسترسی رایگان به برنامه‌های iWork و iLife  دارند که از این طریق خلاقیت و سودمندی را با هم خواهند داشت و با وجود iCloud  می‌توانند پسووردها و اطلاعات پرداختی خود را برای دسترسی‌های بعدی سریع و خرید از طریق دستگاه‌هایشان ذخیره کنند.

[divide]

ایسوس

برند همیشه خلاق و دوست داشتنی که هنگام خرید لپ‌تاپ باید حتما سری به مدلهای زیبایش بزنید.

بررسی‌ها(امتیاز 14 از 20)

با سه نوت بوک 4 ستاره‌ای و 4 نوت بوک 3.5 ستاره‌ای، ایسوس در سال گذشته نتایج بالا تر از متوسط و خوبی را از خود نشان داده است. در واقع نمایش این کمپانی چنان خوب بوده است که در طول یک سال توانسته 3 ستاره ارتقا داشته باشد. از دوست داشتنی‌های این برند می‌توان به  Zenbook UX301 با در پوش گوریلا گلس و صفحه UHD اشاره کرد. اگرچه وجود محصولاتی چون  U38N  با 2.5 ستاره این کمپانی را کمی عقب‌تر از جایگاهی که شایسته است نگه داشته است.

پشتیبانی(امتیاز 18 از 20)

ایسوس با ایجاد تغییر در وب سایت خود و بهره‌وری از رسانه اجتماعی در طول یکسال گذشته پیشرفت خوبی از خود نشان داده است. اگر چه هنوز هم در زمینه پشتیبانی کمی لنگ می‌زند. نمایندگان این شرکت در پاسخگویی به پرسشها مشکل داشته و سه تماس گرفته شده با مرکز پشتیبانی به طور میانگین  27 دقیقه و 39 ثانیه طول کشید.

طراحی(امتیاز 13 از 20)

nb_taichi21_hero_product

در حالی که بسیاری از کمپانی‌ها علاقه زیادی به ماندن در گذشته دارند، ایسوس کاملا متفاوت و خلاقانه عمل کرده است. این کمپانی در پوش  Taichi 21 را به صفحه دوم لمسی تبدیل کرد و از این محصول یک هایبرید دو صفحه و خلاقانه ساخت.  Zenbook UX301  هم از دست شاسی آلومینیومی کلاسیک خود رها شده و آن را با در پوش با دوام گوریلا گلس به رنگ آبی تیره عوض کرد. بعلاوه این کمپانی 3 نوت بوک N550jv،, VivoBook S500CA و Q200 و نوت بوک ارزان قیمت  X550CA را با طرح زن بوک ولی از جنس پلاستیک برای آنهایی که می‌خواهند بودجه کمتری مصرف کنند، به بازار عرضه کرد.

کیبورد و تاچ پد(امتیاز 11 از 20)

asus-keyboard-sf-3

با وجود چند استثنا، کیبوردهای در نظر گرفته شده برای دستگاه‌های ایسوس از بازخورد لمسی خوبی برخوردارند. طرح دکمه‌ها مناسب است و فضای مناسبی را برای حرکت دست ارائه می‌دهد. تاچ پدها هم اغلب صحیح و و روان کار می‌کنند، اما در برخی از سیستم‌ها مثل  ASUS UX51Vz تاچ پد مشکلاتی در رابطه با شناخت حرکات دارد.

صفحه نمایش و صدا(امتیاز 7 از 10)

مدلهای پیشرفته ایسوس مثل Taichi 21، Zenbook UX51Vz  و  Zenbook UX301، دارای صفحه نمایش‌هایی زیبا، بار نگهای دقیق و رزولوشن بالا هستند. اما مدلهای دیگر چنگی به دل نمی‌زنند. مثلا، صفحه نمایش 768×1366 پیکسلی XX50CA، تصاویر را کمی دانه‌دار نشان می‌دهد. صفحه نمایش 11.6 اینچی Q200 هم با همان رزولوشن در زمره صفحه نمایشهای تار قرار می‌گیرد. با این وجود لپ‌تاپ های ایسوی با میانگین 241 لوکس تقریبا همسطح میانگین 242 لوکس دیگر لپ‌تاپ‌ها حرکت می‌کنند.

Taichi 21  و  Q200 از نظر صدا از باقی سیستمهای این برند بهتر عمل کرده‌اند، اما صدای تولید شده از U38N  و Transformer Book TX300 به قیمت یک امتیاز کمتر نسبت به سال گذشته برای این کمپانی تمام شد. به طور کل و به صورت میانگین لپ‌تاپ های ایسوس صدایی برابر با 86 دسیبل تولید کرده که از میزان میانگین 85 دسیبل یک دسیبل بیشتر است.

نوآوری(امتیاز 10 از 10)

برای دومین سال متوالی ایسوس برای ریسک پذیر بودنش در تولید دستگاه‌های دو صفحه‌ای مثل تاییچی 21 امتیاز گرفت.

این کمپانی با وجود ZenBook UX51Vz-XB31 با رزولوشن 1620×1880 پیکسل، از مرز پیکسلی صفحات نمایش در لپ‌تاپ ها فراتر رفت. بعلاوه مدل Transformer Book TX300 با سخت افزار کم‌نظیری چون  پردازشگر Core i7 و حافظه داخلی 128 گیگابایت  و صفحه نمایش فول اچ دی و  13.3 اینچی، جز مدلهای مورد علاقه ماست. علاه بر این، Transformer Book Duet  را هم فراموش نکنید، لپ‌تاپی که برای کاربرانش دو سیستم عامل ویندوز 8 و اندروید را فراهم می‌کند.

ارزش و حق انتخاب(امتیاز 3 از 5)

ارجحیت کیفیت به کمیت، این داستان ایسوس است. شاید این کمپانی در 12 ماهه اخیر تعدادی نوت بوک را روانه بازر کرده باشد، اما در میان محصولات جدیدش لپ‌تاپهایی چون  N550JV با قیمت 1000 دلار و Zenbook UX301 Ultrabook با قیمت 1973 دلار به چشم می‌خورند. بعلاوه این سازنده برای باز ی دوستها هم یک لپ‌تاپ مخصوص گیم به نام G750 تولید کرده است. البته در میان این مدلها جای یک لپ‌تاپ خوب کاری خالی است.

نرم‌افزار(امتیاز 3 از 5)

asus-screen-v1

از نظر نرم‌افزار لپ‌تاپ های ایسوس مجهز به مجموعه‌ برنامه‌های نه چندان لازم تا خیلی لازم هستند.  مثلا در Zenbook UX301 با 20 برنامه خیلی خوب مثل Splendid Technology مواجه می‌شوید که برای تنظیم صفحه نمایش عالی است. WebStorage  ایسوس هم 5.5 که برای تنظیم صفحه نمایش عالی است.ی  به نام ده باشد، اما در میان محصولات جدیدش مثل .5 دسیبل یک دسیبل بیشتر است.در  گیگابایت حافظه رایگان برای کاربران فراهم می‌کند. ویژگی Instant Connect هم رابط بین تلفنهای اندرویدی و لپ‌تاپ ایسوسی شماست.

5 در مورد “با بهترین و بدترین برندهای لپ‌تاپ دنیا آشنا شوید(قسمت دوم، بررسی برندهای اپل، ایسوس و ایسر)”

  1. سلام لطفنا یکی راهنمایی کند
    من خودم عاشق اپل هستم بابام یکی از دوستاش گفته اپل مشکل سخت افزازی داره و اینا الان چی از مزیت های اپل نسبت به ایسوس بگم ک راضی بشه

    1. سارا صریحی

      ابتدای مقاله گفتم که به ترتیب حروف الفبا به بررسی برندها پرداخته میشه. سونی جز گروه آخر

  2. سلام میدونم مرتبط نیست گوشیم اس 4 هست ورژن 4.3 بود اون را ارتقا دادم به 4.4.2 فعلاً بازی GTA را باز نمیکنه کسی است که راهنمای کنه …

  3. معلومه اپل از همه بیشتر امتیاز میگیره چون هیچ شرکت دیگه ای نیست که در این زمینه باهاش رقابت کنه خودش سیستم عامل میزنه خودشم میفروشه کلا همه چی دسته خودشه پس هیچ معیار دیگه ای برای مقایسه باهاش نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH