کوالکام تلاش‌های خود برای فروش تراشه‌های اسمارت‌فونی به هواوی را آغاز می‌کند

سناریوی ناگوار و اجتناب‌ناپذیر برای هواوی بالاخره عملی شد؛ چرا که غول چینی اذعان کرده که در شرایط کنونی شرکت زیرمجموعه های‌سیلیکون دیگر قادر به تولید تراشه نیست. به همین دلیل پرچم‌داران آینده سری میت 40 آخرین هندست‌های مجهز به تراشه کایرین به شمار خواهند رفت. به گفته نشریه وال استریت ژورنال، مطابق انتظارات اکنون کوالکام برای دریافت مجوز فروش تراشه‌های خود به کمپانی چینی در جهت متقاعد نمودن دولت آمریکا تلاش می‌کند. بر اساس قانون جدید، تولیدکنندگان خارجی که که برای ساخت تراشه از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند؛ پیش از فروش محصولات خود به هواوی بایستی مجوزهای لازم را دریافت نمایند. به‌ بیان خلاصه اکنون های‌سیلیکون به پایان عمر فعالیت خود نزدیک شده است. کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی موسوم به TSMC نیز پیش‌تر به روابط خود با این شرکت پایان داد.

کمپانی تولیدکننده تراشه بر این باور است که ممنوعیت صادرات بیش از هواوی برای کوالکام زیان‌بار خواهد بود

هواوی جز خریداری تراشه از سایر تولیدکنندگان هیچ چاره دیگری ندارد و کوالکام مایل است تا پیش از هر شرکت دیگری وارد این کارزار شود. این کمپانی تولیدکننده تراشه استدلال می‌کند که ممنوعیت صادرات مانع دستیابی شرکت‌های چینی به قطعات موردنیاز خود از طریق سایر کمپانی‌های غیر آمریکایی نخواهد شد و هزینه از دست دادن چنین فرصتی معادل میلیاردها دلار خواهد بود. پیش‌تر شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌هادی چین موسوم به SMIC مسئولیت تولید تراشه کایرین 710A برای هواوی را بر عهده داشت. همچنین بر اساس اخبار مخابره شده هواوی برای تولید بیش از 120 میلیون تراشه با کمپانی تایوانی مدیاتک مذاکره نموده است. سامسونگ یکی دیگر از رقبای خارجی است که می‌تواند پردازنده‌های موردنیاز هواوی را تامین نماید.

کوالکام هشدار می‌دهد که چنین اقدامی سهم کمپانی در بازار تراشه‌های 5G را به شرکت‌های رقیب در چین و سایر کشورها واگذار خواهد کرد. در اوایل سال جاری های‌سیلیکون با پیشی گرفتن از کوالکام به بزرگترین کمپانی تامین‌کننده تراشه در چین تبدیل شد. با توجه به قرارگیری نام هواوی در لیست سیاه ایالات‌متحده غول چینی تمرکز خود را بر بازار بومی افزایش داده است. در صورت توقف تولید تراشه توسط این شرکت، سهم های‌سیلیکون از بازار توسط رقبای کوالکام تصاحب خواهد شد. همچنین افزایش سهم هواوی از بازار چین بر سایر شرکت‌های چینی نظیر اوپو و شیائومی که تراشه‌های موردنیاز خود را از کوالکام خریداری می‌کنند نیز تاثیر می‌‌گذارد. به همین دلیل کوالکام برای فروش تراشه‌های 5G خود به هواوی تمایل نشان می‌دهد. کمپانی آمریکایی ادعا می‌کند که ارزش سالیانه این بازار رقمی معادل 8 میلیارد دلار خواهد بود.

دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده مایل به تقویت توان رقابتی آمریکا در حوزه فناوری بوده و این واقعیت می‌تواند به نفع کوالکام باشد. این کمپانیدر صورت دریافت مجوزهای لازم قادر به تولید میلیاردها دلار درآمد و سرمایه‌گذاری بیش‌تر در زمینه توسعه در فناوری‌های جدید خواهد بود. همچنین کوالکام تاکید می‌کند که عدم اعطای مجوز به این شرکت هیچ تاثیری بر عملکرد هواوی نخواهد داشت؛ زیرا این کمپانی می‌تواند قطعات موردنیاز خود را از سایر تولیدکنندگان خریداری نماید.

همچنین کوالکام اخیرا اختلافات خود با هواوی در زمینه حق ثبت اختراع را حل و فصل نموده و در این راستا شرکت چینی با پرداخت غرامت 1.8 میلیارد دلاری موافقت کرده است. تا سال گذشته و پیش از انتقال نام هواوی به لیست سیاه ایالات‌متحده، کمپانی چینی یکی از مشتریان کلیدی تراشه‌های کوالکام به‌شمار می‌رفت؛ اما اکنون مبادلات تجاری این 2 کمپانی بسیار محدود است. برخی شرکت‌ها نظیر اینتل، میکرون تکنولوژی و زایلینکس نیز پیش‌تر مجوزهای لازم برای تجارت با هواوی را دریافت نموده‌اند. بر اساس گزارش پیشین، درخواست کوالکام نیز مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. در صورت تحقق این سناریو اسمارت‌فون‌های سری P50 و میت 50 از تراشه‌های اسنپ‌دراگون بهره خواهند برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH