با بهترین و بدترین برندهای لپتاپ دنیا آشنا شوید(قسمت چهارم، بررسی دو برند لنوو و سامسونگ)

به بخش چهارم مقاله رسیدیم و همانطور که در ابتدای این بررسی‌ها گفتیم، برندهای سازنده لپ‌تاپ به ترتیب حروف الفبا بررسی شده و با توجه به امتیازاتی که در هر بخش بدست می‌آورند، از رتبه یک تا نه جهان فهرست می‌شوند. در دو بخش پیشین به بررسی لپ‌تاپ‌های ایسر، اپل و ایسوس و در بخش بعدی به بررسی دو برند اچ پی و دل پرداختیم. در این قسمت مقاله، دو سازنده مشهور و پر طرفدار در ایران یعنی لنوو و سامسونگ را ارزیابی می‌کنیم.

لنوو

بررسی‌ها(امتیاز 15 از 20)

در بررسی‌ها، یازده لپ‌تاپ لنوو 4 ستاره و پنج لپ‌تاپ هم برنده جایزه انتخاب سردبیر شدند. بیشترین امتیاز را دو لپ‌تاپ کاری  ThinkPad X240 و T440s دریافت کردند، اما دو لپ‌تاپ بازی و ارزان قیمت IdeaPad Y510P  و لپ‌تاپ نو آورانه  IdeaCentre Horizon 27 هم شایسته تقدیر بودند.

پشتیبانی(امتیاز 15 از 20)

می‌توان گفت که متاسفانه پشتیبانی کمپانی لنوو در سه سال گذشته بدتر شده است. وب سایت این سازنده انسجام ندارد و بخش Community Knowledge Base به قدری تخصصی است که بدرد مطرح کردن مشکلات معمولی نمی‌خورد و پشتیبانی از طریق رسانه  اجتماعی هم پیوسته نیست و پشتیبانی تلفنی نیز ناامید کننده و وقت تلف کردن است.

طراحی(امتیاز 12 از 15)

lenovo-design-sf

لنوو را می‌توان پادشاه هایبریدها خواند. فقط نگاهی به مدلهای  IdeaPad Yoga 11Yoga 11sYoga Pro 2 و ThinkPad Yoga بی‌اندازید تا با مفهوم واقعی ساخت نوت بوکهای سبک و قابل حمل آشنا شوید. البته این کمپانی به دلیل تولید  Flex 14 سه جایگاه در قسمت طراحی سقوط داشته و بعلاوه از لذت اضافه کردن رنگ بجز سری IdeaPad  محروم بوده است. این کمپانی بیشتر از رنگهای خاکستری و قهوه‌ای تیره استفاده می‌کند.

کیبورد و تاچ پد(امتیاز 14 از 15)

lenovo-keyboard-sf-v2

امتیاز خوب این برند در این گروه نشان دهنده موفقیتش در این قسمت است. به خاطر بازخورد لمسی خوب، پخش شدن کلیدها در فضایی باز و شکل خمیده آنها، کیبوردهای لنوو را جز بهترین‌های بازار کرده است. تاچ پدهای این کمپانی هم نرم و در نویگیشن دقیق هستند. TrackPoint های تعبیه شده هم با ارزش‌ترین دستگاه‌های پوینتینگی هستند که تا بحال دیده شده‌اند. البته به دلیل وجود همین TrackPoint  سازنده مجبور به انتقال کلیک راست و چپ به قسمت بالایی تاچ پد شده است.

صفحه نمایش و صدا(امتیاز 8 از 10)

با اینکه بیشتر دستگاه‌های ساخت لنوو صدا و تصویر مناسبی را ارائه می‌دهند، برخی از مدلهای این برند در حدی نیستند که وارد رقابت شوند. مثلا  IdeaPad S405  از تعدادی از رقبا روشنتر ظاهر شده است، اما متاسفانه زوایای دید ضعیفی دارد. IdeaPad Flex 14 با رزولوشن 768×1366 پیکسل در پخش تصاویر رنگی به خود می‌بالد، اما نسبت به میانگین آنچیزی که دستگاه‌های دیگر قادر به پخشش هستند، تیره‌تر دیده می‌شود. به طور میانگین سیستمهای لنوو به روشنایی 267 لوکس رسیده که از مقدار میانگین 242 لوکس بیشتر بوده است.

لپ‌تاپ کاری ThinkPad T440 از صدای خفه رنج می‌برد، اما لپ‌تاپ‌های مناسب برای پخش رسانه مثل IdeaPad Y510p از اسپیکرهای JBL استفاده کرده و بطبع صدای خوبی تولید می‌کنند. میانگین صدای لپ‌تاپ های این برند در طول تست به 85 دسیبل رسیده است.

نوآوری(امتیاز 7 از 10)

امتیاز برند لنوو در نو‌آوری نسبت به دو سال گذشته از 10 به 7 رسیده است، اما این کمپانی هنوز هم کارهای جالبی می‌کند. مثلا داک کیبورد  ThinkPad Yoga هنگام استفاده شدن در حالت تبلت بالا می‌آید و کلیدها را پنهان می‌کند. بعلاوه با دیدن کنترلهای حرکتی و صدایی موجود در  IdeaPad U430 Touch می‌توان به اهمیت این برند به نو آوری پی برد.

ارزش و حق انتخاب(امتیاز 5 از 5)

از لپ‌تاپ‌های کاری تا آلترا بوکها، لنوو یکی از وسیعترین محدوده‌های انتخابی را برای کاربرانش به ارمغان می‌آورد. با سه سری اصلی the G Essentials, ThinkPads و IdeaPads، می‌توانید انتخاب‌های خوبی با قیمت مناسب داشته باشید. مثلا سری ThinkPad  از سیستم راگد X140e  با قیمت 489 دلار تا سیستم 1343 دلاری Helix Ultrabook را تحت پوشش قرار می‌دهد. علاقه‌مندان به منوی استارت نیز می‌توانند لپ‌تاپ خود را با ویندوز 7 سفارش دهند.

نرم‌افزار(امتیاز 4 از 5)

lenovo-screen-v1

لنوو با ارائه ابزارهای مفید بهمراه پرچمدارانش، به تاثیر مثبت گذاشتن روی کاربرانش ادامه می‌دهد. مثلا  Flex 14 دارای ویژگی One Key Recovery است که مناسب برای بک آپ فوری است و دو برنامه  Energy Manager و Lenovo Companion برای یافتن سریع برنامه‌ها در نظر گرفته شده‌اند. لپ‌تاپ کاری ThinkPad T440s مجهز به ویژگی QuickConnect  بوده که اجازه کنترل لپ‌تاپ را از طریق تلفن اندرویدی‌اتان می‌دهد و QuickCast  هم برای انتقال فایلها بین سیستم‌های مختلف در همان شبکه مناسب است.

[divide]

سامسونگ

سامسونگ برندی است که نسبت به سال گذشته پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه ساخت لپ‌تاپ ها داشته است، اما می‌توان گفت که به طور کلی این برند برای رسیدن به دیگر برندهای مشهور و فعال در این حوزه راه زیادی پیش رو دارد.

بررسی‌ها(امتیاز 15 از 20)

از پنج نوت بوکی که از سامسونگ بررسی شده‌اند، دو تا از آنها 4 ستاره و سه تای دیگر 3.5 ستاره دریافت کردند.  ATIV Book 9 Plus بیشترین امتیاز را برای طراحی باریک، صفحه نمایش در حد رتینا، عمر باتری زیاد و کارایی‌اش دریافت کرده است.  ATIV Book 8 هم با وجود صفحه فول اچ دی، پردازنده 4 هسته‌ای، گرافیک مجزا و باتری 8 ساعته خود، جز خوبهای این برند بوده است.

پشتیبانی(امتیاز 18 از 20)

به دلیل وجود برنامه‌های Samsung Cares برای اندروید، Remote Support بهینه شده برای کامپیتر های شخصی و تیم پشتیبانی همیشه در صحنه ، این برند در این گروه به حرکت رو به جلوی خود ادامه می‌دهد. وجود Live Chat هم می‌تواند برای برخی از مشکلات سازنده باشد. در پشتیبانی تلفنی هم این برند تقریبا خوب عمل کرده، با اینکه برخی از نمایندگان پشتیبان در پاسخگویی به بعضی از پرسشها مشکل داشتند.

طراحی(امتیاز 13 از 15)

samsung-design-sf

مثل اپل، سامسونگ هم طراحی‌های ویژه خود را دارد. شاسی آبی تیره و تمام آلومینیوم در نوت بوکهای پیشرفته چون ATIV Book 9  و  ATIV Book 9 Plusآنها را از چند کیلومتری هم سامسونگی می‌کند. سیستم‌های سری ATIV Book مثل  ATIV Book 5ATIV Book 6  و ATIV Book 8 هم ترکیب زیبای آلومینیوم و پلاستیک سخت را حفظ کرده‌اند.

کیبورد و تاچ پد(امتیاز 10 از 15)

samsung-keyboard-sf

این قسمت دقیقا بستگی به دستگاهی دارد که می‌خرید. در حالی که برخی از سیستمها مثل  ATIV Book 9 بازخورد لمسی خوبی را ارائه می‌دهند، بسیاری دیگر مثل  ATIV Book 8 با قیمت 1200 دلار از کم عمقی دکمه‌ها و به طور کل حالت خمیری رنج می‌برند.

با اینکه این سازنده برای بیشتر سیستمهایش قیمت‌های گرانی انتخاب کرده است، اما بسیاری از آنها از داشتن یک تاچ پد دقیق محرومند. برای مثال تاچ پد ATIV Book 9 Plus با قیمت 1399 دلاری‌اش با زوم انگشتی و اسکرول دو انگشتی مشکل دارد و قضیه زمانی بدتر می‌شود که تاچ پد ATIV Book 6 حتی بین این دو عمل تمیز قائل نمی‌شود و معمولا بیشتر حرکتهای ویندوز 8 را رد می‌کند.

صفحه نمایش و صدا(امتیاز 7 از 10)

ATIV Book 9 Plus مثال خوبی از بهترین سیستمی است که تا بحال سامسونگ بیرون داده است. این آلترا بوک با یک صفحه نمایش 13.3 انیچی  ور رزولوشن 1800×3200 پیکس، تصاویر فریبنده‌ای را در حد رتینای مک بوک پرو به نمایش می‌گذارد.

اما ATIV 8 از نداشتن رنگهای واضح رنج برده و ATIV Book 5 15.6 اینچی با رزولوشن 768×1366 پیکسل جز صفحه تارها محسوب می‌شود. به طور میانگین دستگاه‌های سامسونگ از نظر روشنایی به 234 لوکس رسیده که از میانگین، خیلی پایینتر بوده است.

درباره صدا اعتراضی وجود ندارد و می‌توان گفت که صدا در همه دستگاه‌های تست شده عالی بگوش می‌رسید.

نو‌آوری(امتیاز 5 از 10)

دو محصول خیره کننده ATIV Book 9  و  ATIV Book 9 Plusباعث شدند که سامسونگ امسال 5 امتیاز در این گروه بدست آورد. ATIV Book 9 مجهز به فن‌آوری جدید SideSync  بوده که به کاربران امکان همگام سازی بین اسمارتفونهای سامسونگی و دستگاه را می‌دهد و ATIV Book 9  هم با ارائه HomeSync Lite به کاربران اجازه می‌دهد که به صورت بیسیم با دستگاهیی مثل دوربین، تبلت و تلویزیون از لپ‌تاپ در ارتباط باشد.

ارزش و حق انتخاب(امتیاز 2 از 5)

در بیشتر مواقع سامسونگ تمایل به سمت تولید لپ‌تاپ های پایین رده داشته است و همین امر حق انتخاب را از کاربرانش گرفته است. اخیر و در سال 2013 چند لپ‌تاپ از سری ATIV  به این جمع اضافه شده و کمی بر آپشن‌های انتخابی تاثیر مثبت گذاشته‌اند. این برند هنوز هم کروم بوکهای ارزان دارد. تفاوت قیمتی در سری‌های مختلف بیشتر به دلیل سخت افزار داخلی بوده، وگرنه از نظر بدنه این مدلها تقریبا یکسانند و گرانترین محصول سامسونگ را هم می‌توان ATIV Book 9 Plus با قیمت 1799 دلار دانست. کاربران می‌توانند ویندوز 7 یا سیستم عامل‌های قدیمی‌تر را در Series 9 Premium Ultrabook بیابند و تهیه کنند.

نرم‌افزار(امتیاز 4 از 5)

samsung-screen-v1

سامسونگ با ارئه مجموعه‌ برنامه‌های چند رسانه‌ای امتیازش را در این گروه ارتقا بخشیده است. سری ATIV Book این سازنده S Player را برای محتوای سرگرمی، S PhotoStudio را برای ویرایش تصاویر و Kies  را برای بک آپ گرفتن از فایلها به کاربران هدیه می‌دهند. ATIV Book 5 دارای فن‌آوری SoundAlive بوده که با ارئه سیزده تنظیم مختلف برای موسیقی، مورد علاقه عاشقان موسیقی است، اما گل سر سبد این برنامه‌ها SideSync  بوده که اجازه می‌دهد یک تصویر مجازی از صفحه تلفن سامسونگی‌اتان بگیرید و با برنامه‌های موجود در اسمارتفونتان از لپ‌تاپ ارتباط بر قرار کنید.

3 در مورد “با بهترین و بدترین برندهای لپتاپ دنیا آشنا شوید(قسمت چهارم، بررسی دو برند لنوو و سامسونگ)”

  1. به نظر میرسه مطالب رو خودتون نوشتید و اگر این طور هست باید عرض کنم که کاملا مشخصه که دارین جانب سامسونگ رو میگیرد. به لپتاپ های سامسونگ از 100 حدود 10 هم بدید خیلی زیاده.

    1. بابا ترجمه است
      کسی منکر زحمت سرکار خانم صریحی نمیشه اما کاش ایشون به این نکات توجه میکردن که مطالبشون تو بازار ایران چه جایگاهی داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH