بررسی لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک D15 نسخه ۲۰۲۰: خوش ساخت و خوش قیمت

میت‌بوک D15 آخرین لپ‌تاپ میان‌رده معرفی شده توسط هواوی است. این ابرغول چینی از سال ۲۰۱۶ به جرگه سازندگان لپ‌تاپ پیوست ولی خیلی زود فرمول موفقیت در این بازار را کشف کرد. ساخت لپ‌تاپ‌هایی در نهایت زیبایی و ظرافت ولی با کارایی بالا و مناسب برای طیف‌های مختلفی از کاربران، فرمولی پرفروش برای هواوی در بازار لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها است.

شاید بسیاری از کاربران تعریف لپ‌تاپ‌های میت‌بوک ایکس پرو هواوی را شنیده باشند ولی این شرکت هر ساله یک یا دو لپ‌تاپ میان‌رده هم معرفی می‌کند. آذرماه سال گذشته، میت‌بوک دی ۱۴ و میت‌بوک دی ۱۵ نسخه ۲۰۲۰ با پردازنده‌های اینتل نسل دهم و ای‌ام‌دی رایزن سری ۳۰۰۰ معرفی شدند. اکنون، می‌خواهیم سراغ بررسی کامل و تخصصی میت‌بوک D15 برویم.

لپ‌تاپی که از فرمول جادویی هواوی پیروی می‌کند؛ به غایت زیبا و سبک و نازک است؛ جنس بدنه فلزی با پردازنده رایزن ای‌ام‌دی و کارت گرافیک اختصاصی رادئون دارد و از صفحه‌نمایشی ۱۵.۶ اینچی با وزنی نصف هم‌اندازه‌های خود سود می‌برد تا واقعا یک کامپیوتر قابل حمل مناسب برای دهه جدید دنیای محاسبات و دیجیتال باشد. بهتر است به قیمت بسیار مناسب ۶۵۰ یورو این لپ‌تاپ هم اشاره کنیم و بعد هریک از اجزای آن را به بررسی بنشینیم.

پیش از این میت بوک D15 را برای شما جعبه گشایی کرده و یک نگاه اولیه به آن انداخته بودیم که در ویدیوی زیر می‌توانید به تماشا بنشینید.

طراحی: دلربا و کاملا قابل حمل

حرف آخر را باید در ابتدا گفت. امکان ندارد در اولین نگاه شیفته طراحی این لپ‌تاپ نشوید. وقتی آن را در دست می‌گیرید؛ حس خوب یک لپ‌تاپ مستحکم را دارید ولی از سبکی آن شگفت‌زده می‌شوید. قطعا یکی از زیباترین و نازک‌ترین لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۲۰ را در دست گرفتید و شاید حتی احساس کنید یک مک‌بوک ایر زیر بغل زدید!

میت‌بوک دی ۱۵ شاسی بدنه‌ای تمام فلزی و آلومینیومی با ضخامتی ۱۶.۹ میلی‌متر و وزنی ۱.۵۳ کیلوگرمی دارد. بدنه فلزی باعث افزایش استحکام دستگاه می‌شود و وزن بسیار کم آن در عین اینکه نمایشگری ۱۵.۶ اینچی دارد؛ این دستگاه را قابل حمل‌ برای هر کاربری می‌سازد. هواوی وزن آداپتور باتری این لپ‌تاپ را هم ۱۵۹ گرم کاهش داده تا هیچ مانعی برای همراهی همیشگی میت‌بوک دی ۱۵ با شما نباشد و همیشه به همراه آداپتور برق در کوله و کیف شما جای بگیرد.

با یک دست می‌توانید این لپ‌تاپ را بلند کنید و به این طرف و آن طرف ببرید. درب دستگاه هم با یک دست باز می‌شود و از کیفیت لولای بالایی برخوردار است تا نه زیاد سفت و محکم باشد و نه خیلی نرم که درست در زاویه دلخواه کاربر تنظیم نشود.

اگر میت‌بوک D15 از ترکیب هارددیسک ۱ ترابایتی و درایو SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت بهره بگیرد؛ نزدیک به ۱۰۰ گرم سنگین‌تر است ولی اگر فقط درایو SSD باشد؛ همان وزن ۱.۵ کیلوگرم را خواهد داشت.

فارغ از اینکه بسیاری از کاربران لپ‌تاپ‌های میت‌بوک هواوی را از نظر سبکی و زیبایی، زبان طراحی، چینش صفحه‌کلیدها و درگاه با مک‌بوک‌های اپل مقایسه می‌کنند؛ ایسوس ذن‌بوک ۱۵ اینچی ایسوس هم می‌تواند یک رقیب برای میت‌بوک D15 سال ۲۰۲۰ باشد. ذن‌بوک ۱۵ اینجی ایسوس در سال ۲۰۲۰ هم از نظر سبکی، نازکی و طراحی، مشابه این لپ‌تاپ هواوی بود ولی از نظر قیمت بسیار گران‌تر است.

نمایشگر لپ‌تاپ حاشیه‌های بسیار باریکی دارد که باعث شدند هم صفحه‌نمایش میت‌بوک D15 بزرگ‌تر نشان داده شود و هم وزن کلی دستگاه کاهش پیدا کند. این نازکی حاشیه‌ها واقعا دیدنی و ستودنی هستند، حس خوبی به کاربر منتقل می‌کنند و بر لوکسی دستگاه می‌افزایند. هواوی با باریک کردن حاشیه‌های نمایشگر، یک زرنگی به خرج داده و از یک فریم ۱۴ اینچی برای لپ‌تاپ ۱۵ اینچی استفاده کرده است. همانند چند مدل پیشین لپ‌تاپ‌های این شرکت و از جمله میت‌بوک ایکس پروها، وب‌کم از روی پنل نمایشگر به پنل صفحه‌کلید منتقل شده تا هیچ مانعی برای باریکی فریم دور صفحه‌نمایش نباشد.

وب‌کم شبیه به یک کلید در وسط ردیف بالایی کی‌بورد قرار گرفته و با یک فشار به صورت نرم و آهسته‌ای بالا می‌آید و دوباره با فشار دیگری به جای خود برمی‌گردد. برخی از کاربران این حرکت هواوی را خلاقانه و هوشمندانه می‌دانند چون این روزها وب‌کم‌های لپ‌تاپ ارزش و حساسیت بالای خود را از دست دادند ولی گروه دیگری از کاربران اعتقاد دارند زاویه دید این وب‌کم خوب نیست و برای مصارف مهمی مانند ویدیو کنفرانس طولانی‌مدت باید یک وب‌کم جداگانه خریداری و روی دستگاه نصب کرد.

حسگر اثر انگشت با کلید پاور ترکیب و شکل زیبایی به کار داده است. بخش اعداد ماشین‌حسابی یا Numpad صفحه‌کلید نیز حذف شده تا هم کل پنل صفحه‌کلید کوچک‌تر شود و هم به اندازه کافی جا برای تکیه دادن دست‌ها در هنگام تایپ و کارهای زیاد با لپ‌تاپ باشد.

کلیدهای صفحه‌کلید Chiclet با فاصله کمی از هم چیده شدند؛ به‌طوری‌که مدتی باید بگذرد تا به فاصله آن‌ها از هم عادت کنید و کلیدی را به اشتباه فشار ندهید. فاصله زیاد میان کلیدهای ترکیبی مانند Alt و Tab کمی آزاردهنده است و باعث می‌شود به راحتی نتوانید تایپ کنید. از کلیدهای Home و End خبری نیست و برخی کلیدهای پر کاربرد کوچک‌تر از اندازه استاندارد هستند. حالت ارتعاشی کلیدها مناسب است و خیلی نرم با اولین لمس عمل می‌کنند.

ترک‌پد میت‌بوک D15 هم نسبتا بزرگ و هم بسیار حساس و ظریف است. از گرداندن و چرخاندن انگشت در این ترک‌پد حس خوبی خواهید داشت و دو انگشتی کار کردن با آن ساده است. بزرگی ترک‌پد باعث می‌شود که تکیه‌گاه دست خود را کمی با آن فاصله دهید تا مرتبا باعث جابه‌جایی نمایشگر ماوس نشوید یا اینکه از یک ماوس خارجی استفاده کنید و ترک‌پد غیرفعال شود. به طور کلی، صفحه‌کلید میت‌بوک D15 برای تایپ‌های طولانی‌مدت و زیاد مناسب نیست و بیشتر برای کارهای فوری و لحظه‌ای طراحی شده که لازمه لپ‌تاپ‌های قابل حمل است.

در قسمت جلویی لپ‌تاپ، ضمن اینکه شاهد یک نازکی و باریکی فوق‌العاده هستیم؛ بخش ترک‌پد تو رفتگی و باریکی بیشتری دارد تا به نوعی یک سبک طراحی به شمار بیاید. در پنل پشتی لپ‌تاپ هم هیچ خبری از درگاه‌ها و کانکتورها نیست تا همه درگاه‌هایی که نیاز دارید در دو کناره راست و چپ چیده شده باشند. کناره‌هایی که بسیار نازک هستند و ظرافت تعبیه درگاه‌ها در این نوارهای باریک، شما را هیجان‌زده می‌کند.

در کناره سمت راست شاهد دو درگاه سنتی USB 2.0 Type A و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری هستیم. خیلی خوشحالم که جک هدفون در مکان مناسبی نصب شده و دیگر مانند برخی لپ‌تاپ‌ها در پنل جلویی نیست. دو درگاه USB 2.0 برای اتصال دستگاه‌های قدیمی مناسب هستند ولی غالب دستگاه‌های امروزی مبتنی بر USB 3.0 و USB-C عرضه می‌شوند.

در کناره سمت چپ یک درگاه USB Type-C برای شارژ باتری و اتصال دستگاه‌های دیگر، یک درگاه USB 3.0 Type A و یک درگاه HDMI حضور دارند. برای استفاده از اتصال پر سرعت فقط می‌توان از بخش چپ به لپ‌تاپ وصل کرد؛ اگر تعداد دستگاه‌های اتصالی به لپ‌تاپ زیاد است؛ ناگزیر باید یک هاب USB 3.0 بخرید.

همه امکانات ارتباطی این لپ‌تاپ به همین چند درگاه ختم می‌شود و از درایو نوری، اسلات کارت حافظه، درگاه شبکه RJ45 و غیره خبری نیست. بسته به انتظار و مصرف شما از یک اولترابوک، این تعداد درگاه ارتباطی می‌تواند خوشحال‌کننده یا مایوس‌کننده باشد.

یکی از خلاقیت‌های هواوی، بردن چراغ‌های LED روی کلیدها و کنار درگاه‌ها است. مثلا چراغ چشمک‌زن شارژ باتری کنار درگاه USB نوع C است و روی کلیدهایی مانند Fn باز چراغ می‌بینیم تا هم زیبا باشند و هم مشخص شود این کلیدها روشن یا خاموش هستند.

هواوی این لپ‌تاپ میان‌رده خود را در دو رنگ نقره‌ای و نوک مدادی روانه بازار کرده و در جعبه لپ‌تاپ شاهد یک شارژر نوع C با توان ۶۵ وات هستیم.

نمایشگر: متوسط و مناسب کارهای روزانه

هواوی برای این لپ‌تاپ رده متوسط بازار از یک پنل نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS با دقت تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل استفاده کرده است. روشنایی این پنل ۲۵۰ نیت با کنتراست نسبتا پایین ۱:۸۰۰ و زاویه دید ۱۷۸ درجه است. نسبت تصویر هم ۱۶:۹ انتخاب شده که یک نسبت تصویر استاندارد و مورد علاقه کاربران است. برای صفحه‌نمایش‌های امروزی این مشخصات چندان جالب نیست و کمی ناامیدکننده ظاهر می‌شود. در بسیاری از مواقع روشنایی صفحه‌نمایش ۲۰۰ نیت و همین حوالی است تا بدانیم با یک نمایشگر بسیار روشن و شفاف روبرو نیستیم.

گفتیم که لبه‌های فریم اطراف نمایشگر بسیار باریک هستند؛ به طوری‌که هواوی از یک فریم ۱۴ اینچی استفاده کرده و یک پنل ۱۵.۶ اینچی در آن جای داده است. اندازه صفحه‌نمایش به قدر کافی بزرگ است که چیزی از لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی بازار کم نداشته باشد. نسبت نمایشگر به بدنه در میت‌بوک دی ۱۵ نزدیک به ۸۷ درصد است تا کاربر دید بهتری داشته باشد.

در مجموع کیفیت نمایشگر لپ‌تاپ متوسط رو به بالا است. روشنایی، عمق و وضوح تصویر خوب است ولی شما را شگفت‌زده نمی‌کند. کیفیت رنگ‌ها نیز بالاست و رنگ مشکی عمق خوبی دارد. در پخش فیلم یا بازی‌ها، سایه‌ها و جزئیات با طور کامل نمایش داده می‌شوند.

به خاطر پوشش مات پشت پنل نمایشگر، انعکاس نور آزاردهنده یا خیلی زیاد نیست و می‌توانید با آن طوری کار کنید که چشم اذیت نشود. اگر متوجه شدید رنگ‌های نمایشگر چشم شما را آزاد می‌دهد؛ قابلیت Eye Comfort هواوی را فعال کنید که یک فیلتر نور آبی برای کاهش خستگی چشمان است ولی نورها را گرم‌تر می‌کند.

وقتی چندین فیلم و بازی روی این لپ‌تاپ اجرا کردیم و به بررسی کیفیت نمایشگر پرداختیم؛ اگرچه رضایت‌بخش بود ولی فاصله زیادی با صفحه‌نمایش لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار بازار از جمله میت‌بوک ایکس پرو هواوی دارد. زاویه دید لپ‌تاپ هم مناسب است و با تغییر زاویه شاهد تغییر رنگ‌ها نیستیم.

از یک لپ‌تاپ میان‌رده با برچسب قیمتی نزدیک به ۷۰۰ دلار هم نباید پنل نمایشگری بهتر از این انتظار داشت. مثلا، کاربرانی که با میت‌بوک ایکس پرو کار کردند؛ نباید انتظار همان نمایشگر و کیفیت را روی میت‌بوک D15 داشته باشند.

واقعیت این است که برای مصارف اداری و قابل حمل، این اندازه کیفیت صفحه‌نمایش کافی بوده و بعید است کاربری پیدا شود که انتظار بالاتری داشته باشد. اگر شما یک گیمر یا مالتی‌مدیاکار هستید؛ اصولا باید دنبال لپ‌تاپ دیگری باشید که نمایشگر آن مشخصات بالاتری دارد.

سخت‌افزار و کارایی: هیچ کاری روی زمین نمی‌ماند

لپ‌تاپ میت‌بوک D15 نسخه ۲۰۲۰ را می‌توانید با هر دو پردازنده اینتل و AMD خریداری کنید. در مدل اینتل شاهد نصب تراشه نسل دهمی کامت‌لیک Core i5-10210U هستیم و در مدل AMD از تراشه‌های رایزن ۵ سری 3500U و رایزن ۷ سری 3700U استفاده شده است. مدلی که ما در حال بررسی آن هستیم؛ مجهز به پردازنده ای‌ام‌دی Ryzen 5 3500U با ۸ گیگابایت رم DDR4 است.

گفتیم از این لپ‌تاپ دو مدل تماما SSD و SSD + HDD عرضه شده که لپ‌تاپ در دست ما دارای ۲۵۶ گیگابایت SSD برای درایو سیستم‌عامل و ۱ ترابایت هارددیسک برای ذخیره‌سازی اطلاعات است. اما پردازنده گرافیکی این دستگاه نیز جالب توجه است. یک کارت گرافیک ساخت ای‌ام‌دی به نام Radeon Vega 8 با ۴ گیگابایت حافظه اختصاصی حضور موثری دارد. هر فردی که کمترین آشنایی با لپ‌تاپ‌ها داشته باشد؛ می‌داند این سخت‌افزار برای یک لپ‌تاپ میان‌رده، خیلی زیاد است و قدرت لازم برای هر کاری را فراهم می‌کند.

حالا به سراغ جزئیات هریک از این سخت‌افزارها می‌رویم و نتیجه محک‌زنی‌های به دست آمده را بررسی می‌کنیم:

پردازنده ای‌ام‌دی رایزن 3500U با کدنام پیکاسو و فناوری ساخت ۱۲ نانومتری یک تراشه کم مصرف ۱۵ واتی است که ۴ هسته پردازشی فیزیکی با سرعت کلاک پایه ۲.۱ گیگاهرتز و سرعت اورکلاک ۳.۵۲ گیگاهرتز به همراه ۸ نخ پردازشی دارد. این پردازنده در نرم‌افزار PCMark 10 امتیاز ۳۸۴۰ را به دست آورد که نسبت به مدل اینتلی این دستگاه با امتیاز ۳۶۸۱ وضعیت بهتری دارد و در مجموع یک امتیاز بسیار خوب برای یک پردازنده میان‌رده روی یک اولترابوک محسوب می‌شود.

در نرم‌افزار GeekBench 4  امتیاز ۳۸۳۳ برای تک هسته و ۱۱۸۳۱ برای چند هسته به دست آمده است. امتیاز رمزنگاری در این نرم‌افزار ۵۱۳۳ و امتیاز حافظه ۴۰۶۷ برای تک هسته است. در چند هسته‌ای هم امتیاز رمزنگاری ۸۶۵۸ و امتیاز حافظه ۴۶۶۲ است. وقتی این امتیازها را با مدل اینتلی همین لپ‌تاپ و همین‌طور دیگر لپ‌تاپ‌های هم‌رده میت‌بوک D15 مقایسه می‌کنیم؛ امتیاز خوبی به قدرت پردازشی دستگاه تعلق می‌گیرد و نشان می‌دهد از پس چند وظیفه‌گی، اجرای بازی‌های ویدیویی نسبتا سنگین و رندرینگ فیلم برمی‌آید.

در محک‌زنی ویدیوهای 4K نیز با توجه به کارت گرافیک Vega 8، نسبت به میت‌بوک D14 و همین‌طور مدل اینتلی امتیاز بالاتری به دست می‌آورد. امتیاز کارت گرافیک در نرم‌افزار GeekBench 4 نیز ۲۸۰۰۷ شده که باز یک امتیاز قابل تحسین است.

نرم‌افزار PCMark 10 امتیاز وب‌گردی را ۶۸۹۸ و ویرایش ویدیو را ۲۷۰۰ نشان می‌دهد. در ویدیو کنفرانس این امتیاز ۶۹۲۱ و در ویرایش تصویر ۵۴۲۵ می‌شود. در مصارف اساسی (Essential) امتیاز به دست آمده ۷۳۵۴ و در فعالیت‌های چندوظیفه‌گی امتیاز ۵۹۳۴ ثبت شده است. در ساخت و کار با محتوای دیجیتالی شامل عکس و ویدیو هم امتیاز ۳۵۲۴ را می‌بینیم. با کمی هوشمندی می‌توان از روی این امتیازها فهمید میت‌بوک D15 دقیقا به درد چه کاری می‌خورد و با چه هدفی ساخته شده است.

در تست‌هایی که برای اجرای بازی‌های ویدیویی مانند  Need For Speed PayBack و Shadow of the Tomb Raider انجام دادیم؛ این بازی‌ها با کمی افت فریم روی لپ‌تاپ اجرا شده و فشار زیادی به سخت‌افزار و لپ‌تاپ وارد می‌آوردند به‌طوری‌که صدای فن‌ها به همراه گرمای درونی کاملا قابل حس بود. اگر جزئیات گرافیکی را پایین‌تر بیاوریم؛ بازی روان‌تر اجرا شده و شاهد کیفیت بهتری در صفحه‌نمایش هستیم ولی باز فشار بالایی را تحمل می‌کند که موجب خالی شدن سریع باتری می‌شود.

یک ابتکار هواوی در این لپ‌تاپ، استفاده از ترکیب SSD و هارددیسک برای افزایش سرعت و کارایی سیستم‌عامل، نرم‌افزارها و خواندن/نوشتن روی دیسک‌ها است. سرعت SSD قابل مقایسه با هارددیسک نیست و لپ‌تاپ‌های امروزی سعی می‌کنند مبتنی بر این نوع درایوها عرضه شوند.

اما هواوی خوب می‌داند یک لپ‌تاپ میان‌رده مناسب مصارف اداری و روزانه، باید حجم زیادی فضای ذخیره‌سازی برای عکس و ویدیو داشته باشد. به همین دلیل، ضمن اینکه یک درایو SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت برای سیستم‌عامل و اجرای سریع اپلیکیشن‌ها و پروسه‌ها اختصاص داده؛ هارددیسک یک ترابایتی هم به لپ‌تاپ اضافه کرده است تا کاربر با خیال راحت بتواند هر چقدر که می‌خواهد فیلم، عکس و محتوای مالتی‌مدیا با خود همه‌جا ببرد. برای یک لپ‌تاپ میان‌رده این مقدار از ظرفیت و ترکیب فضای ذخیره‌سازی بسیار ارزشمند و امتیاز بزرگی است.

در نرم‌افزار CrystalDiskMark 7.0 برای درایو SSD سرعت خواندن ترتیبی ۳۵۸۹.۸۷ مگابیت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی ۲۳۴۱.۶۲ مگابیت بر ثانیه با تست خواندن و نوشتن یک گیگابیت اطلاعات به دست آمد. هر دو سرعت فراتر از انتظار و بسیار بهتر از مدل اینتلی میت‌بوک D15 هستند و حتی نسبت به میت‌بوک ایکس پرو، سرفیس پرو ۷ و مک‌بوک پرو ۳ مدل ۲۰۱۸ امتیاز بالاتری گرفتند.

برای هارددیسک، سرعت خواندن ترتیبی ۱۳۷.۱۶ و سرعت نوشتن ترتیبی ۱۲۳.۴۷ مگابیت بر ثانیه ثبت شده است. در نسخه اینتل این لپ‌تاپ، سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب ۱۱۰.۹۶ و ۱۰۸.۰۱ مگابیت است. باز هم هر دو سرعت ما را شگفت‌زده کرد و قدرت پردازنده به همراه حافظه رم سیستم را در کنار درایوهای ذخیره‌سازی به رخ کشید.

در نرم‌افزار AS SSD Benchmark 2.0 هم سرعت خواندن ترتیبی ۳۰۰۸.۸۹ مگابیت و سرعت نوشتن ترتیبی ۲۱۲۴.۱۶ مگابیت به دست آمده که به نوعی نتایج نرم‌افزار کریستال دیسک مارک را تایید می‌کنند. امتیاز کلی SSD در این نرم‌افزار ۳۳۱۹ است تا از سرعت خواندن و نوشتن روی دیسک میت‌بوک D15 کاملا رضایت داشته باشیم.

در مجموع می‌توان گفت این لپ‌تاپ برای مصارف روزانه عملکرد خوبی دارد. اگر انتظارات خود را کنترل کنید و به سطحی متوسط از بازی‌های ویدیویی یا رندر فیلم و محتوی سه‌بعدی اکتفا داشته باشید و بتوانید کارهای سنگین خود را به نوبت انجام دهید؛ با توجه به قیمت پرداختی باید از کارایی میت‌بوک D15 راضی باشید. تنها نکته‌ای که شاید کمی در ذوق بزند؛ تلاش ای‌ام‌دی برای عرضه تراشه‌های رایزن سری ۴۰۰۰ است که عملکرد بسیار بهتری نسبت به سری ۳۰۰۰ دارند و به‌زودی لپ‌تاپ شما را یک مدل قدیمی معرفی می‌کند!

باتری، بلندگو، وای‌فای و هواوی شیر: بد، متوسط، خوب، عالی

وقتی از یک اولترابوک صحبت می‌شود؛ همه نگاه‌ها به سوی باتری و مدت شارژ آن می‌چرخد. هواوی برای این اولترابوک شیک و سبک خود یک باتری ۴۲ وات ساعتی ساخت شرکت Sunwoda-H به همراه یک شارژر سبک با توان ۶۵ واتی Type-C در نظر گرفته است.

روی کاغذ ظرفیت این باتری برای یک لپ‌تاپ با پردازنده رایزن ۵ ای‌ام‌دی و کارت گرافیک Vega 8 کافی نیست. خود هواوی می‌گوید برای کارهای روزانه و عادی تا ۱۳ ساعت شارژ باتری دارد ولی ما در تست‌های ویدئو به ۴ ساعت و نیم و برای وب‌گردی و کار با نرم‌افزار آفیس به طول عمر شارژ باتری نهایت تا ۹ ساعت رسیدیم. اگر روشنایی صفحه‌نمایش را کم کنیم و بعد تمام اتصالات دستگاه از جمله وای‌فای خاموش شوند و هیچ نرم‌افزار دیگری جز پخش‌کننده ویدیو روی ویندوز ۱۰ فعال نباشد؛ شارژ باتری به ۵ ساعت و نیم می‌رسد.

این میزان شارژ باتری نشان می‌دهد میت‌بوک D15 نمی‌تواند یک روز کاری کامل برای شما دوام باتری داشته باشد و همیشه باید مراقب نحوه استفاده خود از دستگاه و پیدا کردن یک پریز برق برای شارژ باتری باشید.

آداپتور شارژر این لپ‌تاپ امیدوارکننده است و خیلی سریع در نیم ساعت، بیش از ۵۰ درصد باتری شارژ می‌شود. اگر باتری لپ‌تاپ فقط چند درصد شارژ داشته باشد؛ شارژ کل آن کمی بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد؛ به شرط اینکه اصلا از آن استفاده نکنید. سرعت بالای شارژ باتری باعث می‌شود سریعا بتوانید دوباره به سراغ لپ‌تاپ بروید ولی طول عمر باتری چندان مناسب به حساب نمی‌آید.

میت‌بوک D15 دو بلندگوی استریو دارد که درگاه‌های خروجی صدای آن‌ها در زیر لپ‌تاپ هستند و همین موضوع باعث افت کیفیت و رسایی صدا می‌شود. اگر محیط شما کوچک و ساکت باشد؛ صدای لپ‌تاپ و کیفیت خروجی بلندگوها کافی است ولی در محیط‌های شلوغ، فضاهای کاری اشتراکی، خانه‌های بزرگ و به ویژه برای بازی و فیلم، این اندازه صدا رضایت شما را در پی ندارد و باید به فکر هدفون و یا اسپیکر اکسترنال باشید.

روی این لپ‌تاپ شاهد نصب کارت شبکه Realtek 8822CE هستیم که اتصال اترنت هزار مگابیتی و وای‌فای ۵ (استاندارد 802.11ac) دو بانده را در اختیارمان می‌گذارد. خود لپ‌تاپ درگاه شبکه اترنت RJ45 ندارد و کاربر باید از طریق وای‌فای به شبکه و اینترنت وصل شود.

در حالی‌که حداکثر سرعت اینترنت روی باند ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۲۰ مگابیت نزدیک است؛ قدرت گیرندگی و آنتن‌های لپ‌تاپ بالا است. شما می‌توانید در فاصله‌ای نزدیک به ۱۵ متر از مودم یا روتر، نصف آنتن‌های وای‌فای را روشن داشته باشید. سرعت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بیشتر و نزدیک به ۳۵ مگابیت است.

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌هایی که روی لپ‌تاپ میت‌بوک D15 باید مورد توجه قرار بگیرد؛ Huawei Share است. این ویژگی اجازه می‌دهد از طریق تگ NFC به سرعت و صرفا با قرار دادن گوشی روی بدنه لپ‌تاپ، صفحه‌نمایش آن را به اشتراک بگذارید و به فایل‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و اسناد روی گوشی در لپ‌تاپ دسترسی داشته باشید.

متاسفانه، ویژگی «هواوی شیر» فقط از گوشی‌های رده بالای هواوی و برند آنر پشتیبانی می‌کند تا کاربران در کمتر از چند ثانیه بتوانند اطلاعات خود روی گوشی و لپ‌تاپ را با هم سینک کنند. ما با گوشی هواوی P30 لایت تست کردیم؛ اگرچه به اطلاعات روی گوشی دسترسی داشتیم ولی صفحه‌نمایش گوشی روی لپ‌تاپ در دسترس نبود و از قابلیت چند نمایشگری پشتیبانی نمی‌کرد.

حرف آخر: اولترابوکی خوش قیمت

اگر بررسی ما درباره لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک D15 نسخه ۲۰۲۰ را کامل خوانده باشید؛ برایتان مشخص شده این اولترابوک برای چه مصارف و کاربری‌هایی مناسب است. یک لپ‌تاپ زیبا سبک، قابل حمل با سخت‌افزاری که از پس هر کاری برمی‌آید و صفحه‌نمایش و باتری نه چندان تعریفی برای کارهای روزانه مانند وب‌گردی، آفیس، ویدیو کنفرانس، مشاهده فایل‌ها و اسناد و عکس‌ها دارد.

میت‌بوک D15 را باید همیشه همراه خود داشته باشید تا هر زمان نیاز شد؛ سریعا باز کرده و کارهای فوری و ضروری خود را با آن انجام بدهید و دوباره در کیف و کوله بگذارید.

می‌توانید روی بازی‌های سبک و ویدیو حساب باز کنید ولی لپ‌تاپی برای گیمرها یا مالتی‌مدیابازها نیست. هم عمر باتری نسبتا کوتاهی (زیر ۵ ساعت برای این نوع کارها) دارد و هم از نمایشگر و بلندگوهای با کیفیتی برخوردار نیست.

صفحه‌کلید دستگاه برای تایپ‌های طولانی کمی اذیت می‌کند ولی در عوض قابلیتی به نام «هواوی شیر» دارد تا سریعا هر چیزی که روی گوشی هوشمند خود دارید، با لپ‌تاپ به اشتراک بگذارید.

سرعت خواندن و نوشتن درایو SSD و هارددیسک فراتر از انتظار بوده و نتایج محک‌زنی پردازنده و کارت گرافیک بهتر از مدل اینتلی است.

نکته آخر اینکه فراموش نکنید دارید یک لپ‌تاپ خوش قیمت در سال ۲۰۲۰ می‌خرید. در حالی‌که لپ‌تاپ‌های هم‌رده قیمتی بالای هزار دلار دارند؛ میت‌بوک D15 برچسب قیمتی ۶۵۰ یورو خورده و پیش‌بینی می‌کنیم یکی از موفق‌ترین لپ‌تاپ‌های غول چینی در بازار امسال خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH