چگونه مانیتور خود‌ را کالیبره و خوش رنگ کنیم؟

Calibration-1

آیا تصویر صفحه‌نمایش شما کوچکتر از آن چه هست به نظر می‌رسد؟ آیا صفحه‌ی نمایش شما بسیار پر نور یا کم نور است و یا برخی رنگ‌ها به خوبی نمایش داده نمی‌شود؟ اگر این‌چنین است زمان برای کالیبره کردن صفحه‌ نمایش شما فرا رسیده است، همراه ما باشید.

شما به دو صورت می‌توانید صفحه‌ نمایش خود را کالیبره کنید: 1- به وسیله چشمانتان 2- به وسیله دستگاه کالیبراتور رنگ یا همان نورسنج

به فرض این که شما دستگاه نورسنج ندارید و به این زودی‌ها هم قصد خرید چنین دستگاهی را ندارید، پس به سمت آموزش کالیبره کردن مانیتور به وسیله چشم خود می‌رویم.

خوشبختانه کالیبره کردن به وسیله چشم آسان بوده و اگر تصاویر نمایش داده شده به دلتان نمی‌چسبد، به وسیله کالیبره کردن می‌توانید تصاویر را دل چسب کنید.

باید به دو نکته قبل از شروع توجه کرد:

1. مانیتور خود را روشن کنید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه یا بیشتر گرم شود.
2. مطمئن شوید که مانیتور شما در حالت بالاترین رزولوشن ممکن قرار دارد.

سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای کالیبره کردن صفحه نمایش، نگاه کردن به الگوها و کالیبره کردن از روی دکمه‌های تنظیمات مانیتور مانند کنتراست، روشنایی، سطح رنگ، وضوح، درجه حرارت رنگ و… است. موقعیت این دکمه‌ها به طور معمول در پایین یا اطراف مانیتور قرار دارد.

اگر شما از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید و چنین دکمه‌هایی روی صفحه‌ نمایش ندارید، باید به سراغ تنظیمات کالیبره کردن در کامپیوتر خود بروید که هم در ویندوز و هم در mac OS X وجود دارد.

در ویندوز باید به کنترل پنل بروید و به جستوجو کلمه “calibrate” بپردازید و بر روی دکمه “Calibrate display color” کلیک کنید.

یک پنجره با ابزار نمایش کالیبراسیون رنگ باز خواهد شد و شما باید مراحل تنظیمات اولیه تصویر را طی کنید. مراحل از این قبیل‌اند: گاما، روشنایی، کنتراست و تعادل رنگی. برای هر یک از این مراحل، مانیتور سطح ایده‌ال را که باید نمایش داده شود، به نمایش گذاشته و پس از آن یک نوار لغزنده برتی تمچام تنظیمات ارایه می‌کند.

Calibration-2

هنگامی که کار شما به پایان رسید، رایانه اجازه می‌دهد تنظیمات خود را با قبل مقایسه کنید و سپس بر روی دکمه finish کلیک نموده تا به صفحه بعد با کالیبراسیون جدید بروید.

حال نمایشگر شما به آسانی کالیبره شده و تصویری با اندازه دلخواه و رنگ و نوربندی مناسب بر روی آن نقش بسته است.

21 در مورد “چگونه مانیتور خود‌ را کالیبره و خوش رنگ کنیم؟”

  1. من رنگ مانیتورم حالت کدر و مات داره و کمی هم رنگ ها تغییر کرده. من نقاشی دیجیتال میکشم الان خیلی به مشکل خوردم مثلا توی مانیتور رنگ رو ابی نشون میده ولی در واقع رنگ بنفش هست و این خیلی کارم رو سخت کرده، با هر تنظیماتی امتحانش کردم هنوز اون جوریه و بهتر نمیشه. میشه بگین باید چیکار کنم؟؟

    1. سلام خسته نباشید، همینجور که دارید مرحله های کالیبره صفحه نمایش رو پیش میرید، به بخش رنگ بندی دقت کنید. گرمای رنگ هم همینطور، گرمای تصویر باید 0 باشد. اگه بالای 0 باشد رنگ تصویر رو به نارنجی و قرمز میرود. و اگه زیر 0 باشد رنگ تصویر بصورت آبی یا بنفش میشود. پس درجه 0، بهترین گزینه هستش.

  2. سلام اگه میشه بگین رنگ سبز قرمز و ابی مانیتور رو دستی چند درصد وارد کنم نمایش خوبی داشته باشه

  3. ببخشید من یه روز کیس کامپیوتر روشن بود و مانیتور روشن نبود بعد الان رنگش سبز شده و اینکه فیلم باز نمیکنه

  4. اقا من کالیبره تنطیمات دکمه همه رو انجام میدم کلا یه لایه سفید روی کامپیوتر هاشکم دراومد توروخدا کمک کنید تازه خرید مدل الجی ست?۲۲ اینچ اچ دی مای فول اچ دی هست اصلا وصوح تصویر نداره???????

    1
    1
    1. سعید صانعی

      به نظر میرسه پنل مانیتورتون مشکل داره، اگه میتونید مانیتور رو به یک دستگاه دیگه بزنید ببینید این لایه سفید رنگ بازم هست یا خیر، اگه بود که مانیتور مشکل داره و با شرکت گارانتیش تماس بگیرید اگر لایه سفید نبود، کارت گرافیکتون رو اپدیت کنید، اگر مشکل رفع نشد ویندوزتون رو تغییر بدید.

  5. سلام داشتم فیلم نگاه میکردم که دخترم ب یک دکمه دست زد و رنگ افراد فیلم قرمز شده،چیکار کنم؟

    3
    8
    1. این مشکل منم هست از دیروز تمام افراد در فیلم ها رنگ هاش خیلی غلیظ نشون داده میشه.. و به سمت قرمزی میره. نمیدونم چرا اینطور شده و چیکار کنم که برطرف بشه.

  6. مانیتور من رنگهای قرمز رو سرخابی نشون میده
    ویندوزم یبار خود بخود آپدیت شد از اون موقع اینطوری شده.
    لطفا راهنمایی کنید.

    4
    5
  7. رنگ صفحه لپتاپ من شبیه اول صبح پاییزیه،پرنگ و چشمو اذیت میکنه.
    وقتی کالیبره میکنم مشکل کاملا حل میشه،حالا کافیه صفحه به حالت سلیپ بره،وقتی روشن میکنم باز همون رنگ قبلی میشه.
    البته ناگفته نماند که وقتی روشن میشه مشکلی نیست،ولی بعد چند ثانیه رنگش تغییر میکنه.
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    4
    11

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH