رونق گرفتن کسب‌وکار 5G هواوی احتمالا در گرو تهدید اپل توسط چین خواهد بود

با تغییر قوانین صادرات توسط وزارت بازرگانی ایالات‌متحده برخی تولیدکنندگان نیمه‌هادی نظیر کمپانی TSMC از فروش تراشه‌های تولید شده بر پایه فناوری‌های اصالتا آمریکایی به هواوی منع شدند. از هفته آینده TSMC دیگر مجاز به فروش تراشه‌های 5 نانومتری پیشرفته به غول چینی نخواهد بود؛ تراشه‌هایی که هواوی امیدوار بود تا در اسمارت‌فون‌های سری میت 40 خود از آن‌ها بهره‌برداری نماید. این گجت‌ها به لحاظ فنی پیشرفته‌ترین گوشی‌های هواوی در سال جاری به‌شمار خواهند رفت. هواوی پیش‌تر تراشه‌های مورد استفاده در ایستگاه‌های پایه 5G را به مشتریان مخابراتی خود فروخته است.

در صورت تهدید اپل توسط چین، ایالات‌متحده چگونه از ممنوعیت‌های وضع شده علیه هواوی عقب‌نشینی خواهد کرد؟

پیش از لغو مجوز فروش تراشه به هواوی کمپانی TSMC به منظور تامین تراشه‌های موردنیاز غول چینی به‌صورت 24 ساعته فعالیت نموده است. هنوز مشخص نیست که با اتمام موجودی تراشه‌های 5 نانومتری، شرکت هواوی به چه سرنوشتی دچار خواهد شد. بر اساس اظهارات وبسایت NotebookCheck رویداد تجاری IFA که طی هفته گذشته در شهر برلین برگزار شد؛ نخستین نمایشگاهی بود که پس از آغاز شیوع ویروس کرونا درب‌های خود را به روی شرکت‌کنندگان حقیقی و کمپانی‌ها باز کرد. اما برخلاف پیش‌بینی‌ها هواوی در جریان این نمایشگاه از تراشه 5 نانومتری خود رونمایی نکرد؛ پدیده‌ای که احتمالا برای آینده این شرکت بسیار ناگوار خواهد بود.

از ابتدای هفته آینده TSMC ناچارا فرآیند عرضه تراشه به هواوی را متوقف خواهد کرد

هواوی به‌‌طور معمول در رویداد IFA نقش قابل‌توجهی ایفا می‌کند؛ اما امسال حضور غول چینی بسیار کمرنگ‌تر از حد معمول بود. این کمپانی و برند فرعی آن موسوم به آنر تنها با گجت‌های پوشیدنی و نوت‌بوک‌های جدید خود در نمایشگاه IFA حاضر شدند؛ موضوعی که نشان می‌دهد آینده اسمارت‌فون‌های هواوی با اما و اگرهایی فراوانی مواجه شده است. به گفته آن‌دسته از اعضای زنجیره تامین که نسبت به این وضعیت آگاه بودند؛ هواوی سال گذشته اعلام کرد که ممنوعیت دسترسی کمپانی به زنجیره تامین خود در ایالات‌متحده صرفا سرآغاز حملات آمریکا علیه هواوی به‌شمار می‌رود. در نتیجه هواوی برای رعایت جانب احتیاط بخشی از ظرفیت تولید TSMC را از پیش رزرو کرد. چنین اقدامی کاملا عاقلانه بود؛ زیرا کمپانی به‌دنبال تولید تراشه طراحی شده توسط واحد های‌سیلیکون هواوی بوده است. 

بسیاری از طرفداران هواوی احتمالا TSMC را مسئول بروز چنین مشکلی قلمداد می‌کنند؛ اما این کمپانی تایوانی همواره با هواوی همکاری نموده است. هواوی دومین مشتری بزرگ TSMC در سال گذشته بود و کمپانی تولیدکننده تراشه 15 تا 18 درصد درآمد خود در سال 2019 را از این طریق کسب کرد. اپل بزرگترین مشتری TSMC به‌شمار می‌رود.

همچنین تغییر قانون صادرات در ایالات‌متحده مانع از فروش تراشه‌های 5G ساخت مدیاتک به شرکت هواوی بدون کسب مجوزهای لازم از سوی دولت آمریکا خواهد شد. بعلاوه دسترسی هواوی به تراشه‌های اسنپ‌دراگون کوالکام نیز بدون کسب مجوز امکان‌پذیر نخواهد بود. از این گذشته تراشه‌های پیشرفته طراحی شده توسط هر 2 شرکت در کارخانجات TSMC تولید می‌شوند. بزرگترین کمپانی تولیدکننده نیمه‌هادی در چین موسوم به SMIC نیز به لحاظ فناوری‌های تولید چندین نسل از TSMC عقب‌تر بوده و در مقطع فعلی جایگزین مناسبی برای هواوی به‌شمار نمی‌رود.

ظاهرا موجودی تراشه‌های هواوی برای استفاده 3 تا 6 ماهه این کمپانی کفایت خواهد کرد. همچنین این شرکت به طرفداران خود اعلام کرده که اسمارت‌فون‌های سری میت 40 قطعا با تراشه 5 نانومتری کایرین روانه بازار خواهند شد. اما هواوی چه آینده‌ای را پیش رو خواهد داشت؟ با توجه به اینکه دولت ایالات‌متحده چین را به‌عنوان مقصر اصلی شیوع ویروس کرونا قلمداد می‌کند؛ لذا بعید است که دولت فعلی آمریکا به هیچ‌کدام از کمپانی‌های چینی روی خوش نشان دهد. کماکان هیچ‌کس از راه نجات هواوی اطلاع ندارد. پیش‌تر نیز یک تولیدکننده چینی با نام ZTE به تهدید علیه امنیت ملی آمریکا متهم شد و در سال 2018 از دسترسی کمپانی به زنجیره تامین آمریکایی خود ممانعت به عمل آمد. از آن زمان به بعد شرکت ZTE روزهای دشواری را سپری کرد؛ تا آنکه دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار توئیتی اعلام کرد که وی به منظور بازگشت فوری ZTE به چرخه کسب‌وکار با شی جین پینگ؛ رئیس‌جمهور چین مذاکراتی را انجام داده است. به گفته آقای ترامپ مشاغل بسیار زیادی در چین از بین رفته است. نهایتا وزارت بازرگانی به توافقی با ZTE دست یافت. اما آن اتفاقات به پایان رسیده و اکنون هواوی دوران دشواری را پشت سر می‌گذارد.

چنان‌چه هواوی از یافتن راهی برای توقف ممنوعیت‌های خرید تراشه ناتوان باشد؛ در این‌صورت چین با اجرای سیاست‌های تلافی‌جویانه علیه آمریکا می‌تواند شرایط را برای شرکت‌های آمریکایی دشوار نماید؛ کمپانی‌هایی نظیر اپل که محصولات خود را در کشور چین مونتاژ می‌کنند. به‌نظر شما در صورت اعلام ممنوعیت صادرات دستگاه‌های اپل به خارج از چین، ایالات‌‌متحده با چه سرعتی از مواضع خود علیه هواوی عقب‌نشینی خواهد کرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH