بیمه دورکاری

شاغلین دورکار کسب و کارهای مجازی از این پس می‌توانند خودشان را بیمه کنند

بیمه تامین اجتماعی با همکاری اتحادیه کسب و کارهای مجازی، سامانه بیمه برای مشاغل دورکار کسب و کارهای مجازی را رونمایی کرد. با این سامانه، افرادی که به صورت دورکاری در حوزه کسب و کارهای مجازی فعال هستند، می‌توانند خود را بیمه کرده و از شرایط و مزایای آن بهره‌مند شوند.

سامانه بیمه برای افراد دورکار کسب و کارهای مجازی برای اولین با در سال 97 مطرح شد، البته اجرایی شدن این طرح با توجه به زمان مورد نیاز برای فراهم کردن پیش‌نیازها از طرف سازمان تامین اجتماعی و اتحادیه کسب و کارهای مجازی و مشکلات ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، تاکنون به تعویق افتاد.

با افتتاح این سامانه از این پس تمام افرادی که به صورت دورکار در حوزه کسب و کارهای مجازی مشغول به کار هستند، می‌توانند با ثبت درخواست، خود را بیمه کنند. فریلنسرها و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از جمله افرادی هستند که می‌توانند از شرایط این بیمه استفاده کنند.

ابراهیم شهابی، رئیس اداره تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در همین مورد گفت: افراد پس از معرفی از طریق سامانه، فرایندی را در سازمان طی می‌کنند تا بتوانند از شرایط بیمه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: بعد از احراز هویت اولیه، افراد به دلیل بحث از کارافتادگی مورد معاینه پزشکی قرار می‌گیرند و سپس باید پروسه احراز هویت تکمیل شود. در حال حاضر تنها می‌توانیم به افرادی که در حوزه 1700 کسب و کار مجازی عضو اتحادیه مشغول به کار هستند، خدمت‌رسانی کنیم، سازمان برای پرداخت بیمه و بهره‌مندی افراد از مزایا با اتحادیه در ارتباط خواهد بود.

شرایط در نظر گرفته شده برای بیمه شاغلان دورکار

  • پرداخت حق بیمه برای شاغلان دورکار از نوع بیمه غیر اجباری است و متقاضیان می‌توانند پیش پرداخت حق بیمه خود را تا پایان سال نیز واریز کنند.
  • نرخ حق بیمه شاغلان دورکار 28 درصد خواهد بود و مبنای پرداختی آن برای سال جاری، ۱.۲ حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است.
  • حداکثر سن مجاز برای افرادی که با عنوان بیمه اجباری وارد سامانه می‌شوند، 50 سال است، البته اگر این افراد سابقه پرداختی بیمه قبلی در سازمان داشته باشند، این سابقه به حداکثر سن مجاز اضافه می‌شود. به عنوان مثال اگر کسی 5 سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد، حداکثر سن برای آن فرد 55 سال خواهد بود.
  • حق بیمه ماهانه پرداخت می‌شود.
  • دستمزد مبنای حق بیمه قابل انتخاب است و افراد می‌توانند از نرخ دستمزد 1.2 درصد تا حداکثر دستمزد را پرداخت کنند. پرداخت حق بیمه بیشتر به معنای دریافت مزایای بیشتر از طرف بیمه تامین اجتماعی است.
  • این بیمه شدگان، مشمول قانون کار نیستند و بیمه بیکاری ندارند، همچنین به علت عدم دریافت مزد از طرف کارفرما، مرجع مربوطه به عنوان کارگزار وظیفه معرفی این افراد را دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH