اپل از آی‌پد ایر نسل چهارم و آی‌پد نسل هشتم رسما رونمایی کرد

شرکت اپل بالاخره از تبلت‌های جدید آی‌پد ایر نسل 4 و آی‌پد نسل هشتم رسما رونمایی کرد. این گجت‌ها با پیشرفت‌هایی مهم و امکاناتی جدید عرضه شده و اکنون بیش از هر زمان دیگری به سری آی‌پد پرو نزدیک شده‌اند. اگرچه اپل واچ سری 6 یکی از محصولات برجسته رویداد Time Flies اپل بود؛ اما مدل‌های جدید آی‌پد اپل بیش از سایر گجت‌ها در کانون توجه قرار گرفتند. در ادامه به بررسی دلایل جذابیت آی‌پدهای جدید می‌پردازیم.

طراحی، مشخصات و قیمت‌گذاری آی‌پد ایر نسل 4 اپل

آی‌پد ایر نسل 4 نخستین دستگاه اپلی است که توان پردازشی آن از طریق تراشه 5 نانومتری نسل آینده A14 Bionic تامین می‌شود. این اقدام تا حدودی سردرگم‌کننده است؛ زیرا اپل معمولا با عرضه گوشی‌های آی‌فون از جدیدترین تراشه‌های خود رونمایی می‌کند. اما با توجه به عدم عرضه اسمارت‌فون‌های iOS اپل تا اواسط ماه اکتبر کمپانی تصمیم گرفته تا تراشه جدید خود را در قالب آی‌پد ایر 4 معرفی نماید. در واقع اکنون برای نخستین بار طی سالیان گذشته یک دستگاه آی‌پد در زمینه به‌کارگیری تراشه جدید از مدل‌های آی‌فون همان سال پیشی می‌گیرد. آخرین بار اپل هنگام عرضه تبلت آی‌پد 2 نیز اقدام مشابهی را انجام داد. این تبلت پیش از آی‌فون 4S از تراشه A5 بهره‌برداری کرد. با این‌حال کاربران آی‌فون نبایستی نگران باشند؛ چرا که تراشه A14 Bionic در گوشی‌های آی‌فون نیز به‌کار گرفته خواهد شد.

تراشه 5 نانومتری A14 Bionic حقیقتا یکی از خصوصیات برجسته آی‌پد ایر جدید به‌شمار می‌رود. این تراشه مجهز به یک موتور عصبی جدید 16 هسته‌ای است که از قابلیت‌های پیشرفته یادگیری ماشین برخوردار بوده و نشان‌دهنده گرایش اپل به سمت فناوری‌های هوش مصنوعی است. آی‌پد جدید به لطف استفاده از تراشه A14 Bionic از توانایی تشخیص تصویر پیشرفته، یادگیری زبان طبیعی، تجزیه و تحلیل حرکت و سایر قابلیت‌های مهم پشتیبانی می‌کند.

چهارمین نسل آی‌پد ایر اپل از طراحی جدید و خیره‌کننده تمام‌صفحه همراه با حواشی باریک بهره گرفته و در 5 مدل رنگی جدید روانه بازار می‌شود. نمایشگر 10.9 اینچی Liquid Retina از فناوری True Tone و طیف رنگی گسترده P3 پشتیبانی می‌کند.

حسگر تاچ آی‌دی با دکمه پاور یکپارچه شده و بدین ترتیب حسگر مذکور به کوچکترین سنسور مورد استفاده در دستگاه‌های اپلی تا به امروز تبدیل شده است. سطح ایمنی ارائه شده توسط این حسگر به همان اندازه‌ای است که از یک سنسور تاچ آی‌دی انتظار می‌رود و اکنون این حسگر صرفا در قالب یک دستگاه کوچکتر گنجانده شده است.

آی‌پد ایر جدید مجهز به یک دوربین فیس‌تایم 7 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F2.2 است؛ در حالی‌که دوربین پشتی مشابه نمونه مورد استفاده در آی‌پد پرو خواهد بود. این دوربین 12 مگاپیکسلی دارای گشودگی دیافراگم F1.8 بوده و ضمن پشتیبانی از قابلیت ضبط ویدیوهای 4K از مشخصه تثبیت‌کننده ویدیویی ارتقایافته نیز بهره می‌گیرد. درگاه USB-C یکی دیگر از امکانات آی‌پد پرو است که بالاخره در سری آی‌پد ایر نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدل جدید آی‌پد ایر با برچسب قیمتی 599 دلاری برای مدل وای‌فای و قیمت‌گذاری 729 دلاری برای مدل سیم‌کارت‌خور عرضه می‌شود. همچنین این تبلت در 2 پیکره‌بندی مختلف با 64 یا 256 گیگابایت حافظه‌داخلی در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

اما آیا قیمت‌گذاری ارزان‌تر مدل جدید آی‌پد ایر موجب می‌شود تا این محصول به یک گزینه خرید ‌مطلوب‌تر نسبت به آی‌پد پرو تبدیل شود؟ برای یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که آی‌پد پرو به‌همراه نمایشگری با نرخ نوسازی بالاتر، فناوری فیس آی‌دی و پیکره‌بندی دوربین پشتی سه‌گانه شامل یک سنسور LiDAR با قابلیت تشخیص ابعاد عرضه می‌شود؛ اما خریداران هوشیارتر یقینا برای آی‌پد ایر نسل چهارم ارزش بیش‌تری قائل خواهند شد.

مشخصات، طراحی و قیمت‌گذاری آی‌پد نسل هشتم اپل

همچنین غول کوپرتینویی ضمن برگزاری رویداد Time Flies در Apple Park از آی‌پد جدید نسل هشتمی خود نیز رونمایی کرد. بدیهی است که این مدل به اندازه آی‌پد ایر نسل 4 جذاب نیست؛ اما کماکان جایگاه خود به‌عنوان محبوب‌ترین مدل در سری آی‌پدهای اپل را حفظ می‌کند. آیپد جدید نسل 8 نه‌تنها گجتی مقرون‌به‌صرفه است؛ بلکه در برخی حوزه‌ها به روزرسانی‌های مهمی را تجربه نموده است. نخست این‌که اپل طراحی و کارآیی این مدل را ارتقاء داده است.

همچنین برای یک تبلت پایین‌رده چه چیزی بهتر از اینکه با تراشه قدرتمند مورد استفاده در خانواده آی‌فون XS روانه بازار شود. آی‌پد نسل هشتم با تراشه A12 اپل تولید می‌شود. این تراشه یک نیمه‌هادی کاملا کارآمد بوده و برای نخستین بار قابلیت موتور عصبی را به یک مدل معمولی آی‌پد اضافه می‌کند. این مشخصه امکان بهره‌مندی از قابلیت‌های پیشرفته یادگیری ماشینی نظیر شناسایی افراد، ردیابی حرکت در اپلیکیشن‌های واقعیت‌افزوده، ویرایش پیشرفته تصاویر و ارتقاء عملکرد سیری را فراهم می‌کند. همچنین این اقدام بدان معناست که اکنون کلیه تبلت‌های اپل مجهز به قابلیت یادگیری ماشینی هستند.

آی‌پد نسل 8 در 2 پیکره‌بندی مختلف شامل 32 یا 128 گیگابایت حافظه‌داخلی قابل دسترس خواهد بود. تبلت جدید با وجود نمایشگر 10.2 اینچی رتینا، اسپیکرهای استریو و شارژدهی باتری برای مدت 1 روز کامل احتمالا همراهی ایده‌آل برای پاسخگویی به نیازهای سرگرمی کاربران بوده و سرویس‌های نت‌فلیکس و +Apple TV نیز به ارتقاء توانمندی دستگاه در این حوزه کمک می‌کنند.

نکته بعدی اینکه آی‌پد نسل هشتم با پشتیبانی بهتر از اپل پنسیل نسل اول عرضه می‌شود (این ابزارجانبی به‌صورت مجزا و با قیمت‌گذاری 99 دلاری قابل خریداری است). بدین‌ترتیب تبلت جدید در کنار سیستم‌عامل iPadOS 14 تجربه کاربری مطلوب‌تری را رقم خواهد زد. iPadOS 14 با امکانات پیشرفته در زمینه یادداشت‌برداری، تشخیص قدرتمند دستخط همانند متون تایپ شده، مشخصه تشخیص اشکال ارتقایافته (که موجب رسم نقاشی‌های دقیق می‌شود) و حتی خط‌کشی در متن با مشخصه Scribble همنام منتشر خواهد شد. بعلاوه تبلت جدید از کیبورد جادویی 159 دلاری اپل نیز پشتیبانی می‌کند.

نسخه وای‌فای آی‌پد نسل 8 با برچسب قیمتی 329 دلاری عرضه می‌شود؛ اما دانش‌آموزان و مدارس می‌توانند آن‌را با قیمت 300 دلار خریداری نمایند. مشتریان در صورت تمایل به خریداری مدل سیم‌کارت‌خور بایستی مبلغ 459 دلار را پرداخت نمایند. این تبلت در روز جمعه 18 سپتامبر (28 شهریورماه) عرضه خواهد شد؛ اما فرآیند پیش‌سفارش آن هم‌اکنون در جریان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH