بیش از نیمی از بیماران کرونایی حتی بعد از درمان احساس خستگی طولانی‌مدت می‌کنند!

تحقیقاتی که در روز پنجشنبه منتشر شد، نشان داد که بسیاری از افراد مبتلا به کووید-19 حتی پس از ماه‌ها بهبودی ممکن است با خستگی تضعیف‌کننده‌ای مواجه شوند.

بی‌حالی طولانی‌مدتی نیز در بیماران با علائم خفیف تا شدید گزارش شد.

دکتر لیام تاونسند (Liam Townsend)، پزشک بیماری عفونی در بیمارستان سنت جیمز و موسسه پزشکی ترینیتی در دوبلین، ایرلند، در بیانیه‌ای گفت:

خستگی نشانه‌ای‌ رایج در افرادی است که با علامت‌های ویروس کرونا روبرو هستند.

در حالی که علائم بیماری کووید-19، از جمله تب، ضعف عضلانی، تنگی نفس، استفراغ و اسهال، به خوبی عمومی شده، تاونسند گفته است:

پیامد میان‌مدت و بلند مدت این بیماری واگیردار هنوز کشف نشده است.

این پژوهش که در نشستی مجازی از انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا ارائه خواهد شد، بر اساس 128 بیمار پیشین کووید-19 بوده در مجلات داوری شده منتشر نشده است.

شرکت‌کنندگان حدود دو ماه ونیم پس از بیماری، زمانی که انتظار می‌رفت علائم آن‌ها فروکش کرده باشد، دوباره تست دادند.

بیش از نیمی از آن‌ها خستگی پایدار را گزارش کردند. پژوهشگران به دنبال علائم بیولوژیکی خاصی مانند شمارش گلبول‌های سفید خون و علائم التهابی خون بودند که ممکن است نتایج را توضیح دهد؛ اما آن‌ها چیزی پیدا نکردند.

با این حال، به نظر می‌رسد خانم‌ها و افرادی که سابقه اضطراب یا افسردگی دارند بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند، گرچه دلیل آن مشخص نیست. این گروه‌ها ممکن است صراحتا علائم خود را مطرح کنند.

دکتر کریستین انگلوند (Kristin Englund)، پزشک بیماری عفونی در کلینیک کلیولند گفته است:

تا زمانی که پایگاه داده‌‌ای بزرگ و موثق به دست نیاوریم، فکر نمی‌کنم بتوانیم در مورد جنسیت، هر نوع بیانیه‌ای ارائه دهیم. اکنون اعداد بسیار کوچک هستند.

انگلوند، که درگیر این پژوهش نبود، اظهار کرده است که اگرچه خستگی می‌تواند تا حدودی ذهنی باشد، اما مشکلات جسمانی قابل اندازه‌گیری نیز مدت‌ها پس از پاکسازی ویروس کرونا توسط بدن می‌تواند شناسایی شود.

انگلوند این‌چنین اظهار کرده است:

ما افرادی را می‌بینیم که پس از بیماری کووید-19 در معرض آسیب ریه هستند و افرادی که از طریق این بیماری آسیب قلبی دیده‌اند در اکوکاردیوگرام قابل مشاهده است.

این مطالعه نشان داد حتی افرادی که هرگز به اندازه‌ای بیمار نبودند که در بیمارستان بستری شوند، خستگی طولانی مدت را گزارش داده‌اند. نویسندگان این پژوهش گفته‌اند:

این پژوهش اهمیت سنجش افراد بهبود یافته از بیماری کووید-19 صرف‌نظر از شدت بیماری اولیه را در علائم خستگی شدید، مورد تاکید قرار می‌دهد و ممکن است گروهی را شناسایی کند که لایق بررسی بیشتر و اقدام زودهنگام است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH