تمامی ظرفیت تولید تراشه‌های 5 نانومتری TSMC به چیپست A14 اپل اختصاص خواهد یافت

اگرچه سامسونگ پیش از این نیز در زمینه تولید تراشه‌های اسنپ‌دراگون فعالیت نموده است؛ اما امسال غول کره‌ای برای نخستین بار فرآیند تولید این تراشه‌ها را بدون همکاری شریک دیگری پیش خواهد برد. چند گزارش اخیرا منتشر شده احتمالا دلایل این پدیده را توضیح خواهند داد. سامسونگ و کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی با نام TSMC فرآیند ساخت تراشه‌های 5 نانومتری را در اوایل سال جاری آغاز کردند. ظاهرا کل ظرفیت تولید تراشه‌های 5 نانومتری TSMC تا پایان سال جاری توسط اپل به‌کار گرفته خواهد شد. بر اساس گزارشات مخابره شده این کمپانی تولیدکننده نیمه‌هادی تمامی تراشه‌های مورد استفاده در سری آی‌فون 12، آی‌پد ایر، آی‌پد پرو 5G و مک‌بوک آینده اپل را تامین خواهد کرد.

آیا TSMC از نقش‌آفرینی خود رضایت دارد؟

به‌نظر می‌رسد که امسال کمپانی TSMC حدودا 80 میلیون واحد تراشه A14 Bionic را برای گوشی‌های سری آی‌فون 12 تولید خواهد کرد. ظاهرا TSMC در ماه مارس سال جاری تولید تراشه‌های 5 نانومتری را آغاز نموده و در حال حاضر ظرفیت تولید این شرکت محدود است. برخی گزارشات نشان می‌دهند که تنها 8 درصد درآمد کمپانی در سال 2020 از محل تراشه‌های 5 نانومتری تامین خواهد شد. این موضوع شاهدی بر محدودیت ظرفیت تولید TSMC در مقطع کنونی به‌شمار می‌رود.

اپل یکی از بزرگترین مشتریان TSMC محسوب می‌شود و 20 درصد درآمد تولیدکننده تایوانی در سال 2019 از محل همکاری با اپل تامین شده است. این موضوع احتمالا دلایل رفتار ترجیحی TSMC با اپل را توضیح می‌دهد؛ در حالی‌که سایر شرکت‌ها کماکان در صف انتظار هستند. به گفته وبسایت Nikkei Asian Review غول کوپرتینویی اخیرا تولید اولیه آی‌فون 12 را آغاز نموده و تاخیر پیش‌بینی شده در عرضه این هندست‌ها را از چندین ماه به چند هفته کاهش داده است. بر اساس اظهارات مطرح شده در حال حاضر مقیاس تولید محدود بوده و در حد فاصل اواخر ماه جاری تا اوایل ماه اکتبر حجم تولید به تدریج افزایش خواهد یافت.

بر اساس برآوردها اپل سفارش قطعات موردنیاز برای تولید حداکثر 80 میلیون دستگاه آی‌فون را به TSMC ارائه نموده است؛ اما تعداد تراشه‌های تولید شده تا پایان سال جاری احتمالا حداکثر به 74 میلیون واحد خواهد رسید و تولید مابقی سفارشات به سال 2021 موکول خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود که اپل حجم سفارشات برای مدل‌های جدید آی‌پد را افزایش دهد. بر اساس یک برآورد صورت گرفته در حد فاصل ماه‌های سپتامبر تا دسامبر حدودا 27 میلیون دستگاه از مدل‌های جدید آی‌پد تولید خواهد شد.

TSMC در اقدامی غیرمنتظره تمامی ظرفیت تولید خود را به محصولات اپلی اختصاص داده است؛ پدیده‌ای که دلایل بازگشت مجدد کوالکام به سوی سامسونگ را توضیح می‌دهد.

تولید انبوه تراشه اسنپ‌دراگون 875 نیز هم‌اکنون آغاز شده است

طی سالیان گذشته کمپانی TSMC مسئولیت تولید پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپ‌دراگون را بر عهده داشته است. بر اساس اظهارات یک نشریه در کره‌جنوبی هم‌اکنون شرکت سامسونگ تولید تراشه اسنپ‌دراگون 875 را آغاز نموده است. چنین ادعایی منطقی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا این تراشه احتمالا در ماه دسامبر معرفی خواهد شد.

فرآیند جدید TSMC ظاهرا افزایش 15 درصدی سرعت و ارتقاء 30 درصدی بهره‌وری انرژی را به‌دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر سامسونگ در تبلیغات خود اعلام کرده که فرآیند جدید موجب افزایش 10 درصدی کارآیی و بهبود 20 درصدی بهره‌وری انرژی خواهد شد. آیا این اظهارات بدان معناست که تراشه‌های ساخته شده توسط TSMC عملکرد بهتری دارند؟ پاسخ دادن به این پرسش چندان آسان نیست و به عوامل متعدد دیگری بستگی دارد. این فرضیه دلایل تفاوت عملکرد اسمارت‌فون‌های مجهز به تراشه‌های یکسان را توضیح می‌دهد. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که عملکرد تراشه A14 Bionic مورد استفاده در آی‌فون 12 در مقایسه با آی‌فون 11 جهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه نخواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH