سامسونگ در اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S21 احتمالا از حسگر TOF جدید استفاده خواهد کرد

حدودا 1 ماه پیش شرکت سامسونگ از اسمارت‌فون‌های سری گلکسی نوت 20 رونمایی کرد. با این‌حال اکنون مدت‌هاست که شاهد طرح شایعات مختلف پیرامون پرچم‌دار آینده سری گلکسی S30/S21 هستیم. اکنون سامسونگ نماد تجاری مربوط به حسگر TOF سه‌بعدی جدید خود موسوم به ISOCELL Vizion را در دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (EUPIO) به ثبت رسانده است. این سنسور احتمالا همراه با اسمارت‌فون‌های آینده سری گلکسی S رونمایی خواهد شد.

وبسایت LetsGoDigital که در انتشار اسناد مربوط به پتنت‌ها و نمادهای تجاری از سابقه درخشانی برخوردار است؛ نخستین بار به موجودیت این نماد تجاری اشاره کرد. نماد تجاری جدید سامسونگ موسوم به ISOCELL Vizion در روز 18 سپتامبر (28 شهریورماه) در موسسه EUIPO به ثبت رسیده و در کلاس 9 طبقه‌بندی شده است. این کلاس منحصرا متعلق به سنسورهای نوری TOF برای اسمارت‌فون‌ها، مدل‌سازی 3 بعدی و اندازه‌گیری با کمک این حسگرها است. بعلاوه این کلاس شامل سنسورهای Dynamic Vision برای تشخیص شکل، مجاورت، حرکت، رنگ و رفتار اشیاء است.

تمامی موارد فوق نشان می‌دهند که ISOCELL Vizion احتمالا یک حسگر TOF به‌شمار خواهد رفت. با این‌حال گزارشات اولیه نشان دادند که سامسونگ ظاهرا به‌دنبال حذف سنسور TOF از اسمارت‌فون‌های آینده سری گلکسی S خود است. بر اساس برخی گمانه‌زنی‌های اخیر سامسونگ در عوض به‌کارگیری حسگر TOF احتمالا از لنز تله‌فوتو دوم بهره‌برداری خواهد کرد. با این‌حال نماد تجاری جدید سامسونگ در خصوص تصمیم کمپانی برای توسعه حسگر TOF اختصاصی خود تردیدهای فراوانی را ایجاد نموده است.

نماد تجاری ISOCELL Vizion که در دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا به ثبت رسیده است

ناکارآمدی سنسورهای TOF سامسونگ

یک حسگر TOF علاوه بر سنجش فاصله و اندازه سوژه قادر به انجام اعمال دیگری نیز خواهد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به اسکن فضاهای مسقف، تشخیص اشیاء و ژست‌های حرکتی و اساسا تصویربرداری 3 بعدی اشاره کرد. این مشخصه در خلق تجارب واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی مفید واقع می‌شود. با این‌حال حسگر TOF دستگاه‌های سامسونگی با رقبایی نظیر اپل قابل رقابت نیست.

در واقع سامسونگ تاکنون از حسگر TOF غیرمستقیم بهره گرفته است. چنین حسگری نه‌تنها نیازمند نور فراوان است؛ بلکه در فواصل طولانی نیز چندان دقیق عمل نخواهد کرد. سنسورهای TOF یا همان دوربین‌های Depth Vision مورد استفاده در پرچم‌دارانی نظیر گلکسی S10 و گلکسی S20 دارای حداکثر برد 3 متری هستند. در مقابل اپل از یک حسگر TOF مستقیم با برد 6 متر بهره‌برداری نموده است.

آیا سامسونگ برای ارتقاء دقت حسگرهای خود به راهکار ویژه‌ای دست یافته است؟

با این‌حال اپل حسگرهای TOF موردنیاز خود را از طریق انعقاد یک قرارداد انحصاری با شرکت سونی تامین کرد. چنین اقدامی بدان معناست که سامسونگ ناچارا بایستی به استفاده از حسگری با بهره‌وری کمتر اکتفا می‌کرد. همچنین نماد تجاری اخیرا ثبت شده با شایعات پیشین مطابقت دارد؛ زیرا پیش‌تر اخباری پیرامون توسعه یک ماژول TOF مستقیم توسط کسب‌وکار System LSI سامسونگ منتشر شد.

این موضوع نشان می‌دهد که سامسونگ احتمالا به روشی برای ارتقاء بهره‌وری حسگرهای TOF مستقیم و جدید خود دست یافته است. اما این اظهارات صرفا نوعی گمانه‌زنی اولیه بوده و تعیین صحت و سقم آن‌ها مستلزم افشای اطلاعات بیش‌تر است. بعلاوه حسگر TOF مستقیم جدید احتمالا در دستگاه‌های آینده سری گلکسی S (گلکسی S21/S30) نیز به‌کار گرفته می‌شود. با این‌حال تاکنون هیچ‌گونه تائیدیه رسمی در این زمینه منتشر نشده است؛ لذا برای تائید این موضوع احتمالا بایستی چند ماه دیگر منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH