گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه به تحلیل سایت می‌پردازد؟

همان طور که می‌دانید امروزه گوگل دیگر فقط یک موتور جستجوی ساده نیست بلکه با کلی ابزار به میدان آمده است تا کسانی که تمایل دارند فعالیت‌های این موتور جستجو را مورد ارزیابی، تجزیه و تحلیل قرار دهند به مشکل نخورند. این سوال برای کاربران زیادی به وجود آمده است که گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد؟ اصلاً با آن چه کارهایی انجام می‌دهند؟ گوگل آنالیتیکس در واقع یکی از ابزارهای مهم گوگل است که به کمک آن می‌توان تجزیه و تحلیل‌های لازم را انجام داد و از رفتار کاربران در اینترنت آگاه شد. وقتی که از رفتار کاربران در اینترنت آگاه شویم قطعاً می‌توانیم برنامه‌ریزی بیشتری برای تقویت وب‌سایت و کسب و کار خودمان انجام دهیم.

اگر بخواهید بدانید که گوگل آنالیتیکس چیست ، لازم است به خاطر داشته باشید که این ابزار تلاش می‌کند که تمام آمار و ارقام گوگل را به صورت تحلیلی و قابل اندازه گیری در اختیار متخصصان قرار دهد. به کمک این ابزار دیگر در تصمیم‌گیری‌های خود دچار حدس و گمان نمی‌شوید و بهترین تصمیم را می‌گیرید. گوگل اولین بار این ابزار را در سال 2006 معرفی کرد و از آن زمان تاکنون این ابزار همواره در حال رشد و توسعه بوده است و به ابزاری قدرتمند برای اندازه‌گیری فاکتورهای و پارامترهای مختلف تبدیل شده است.

در ادامه این مقاله ابتدا تصمیم دارید بگوییم که گوگل آنالیتیکس چیست ، سپس نحوه کار آن را توضیح خواهیم داد و می‌گوییم که اهداف پیش‌فرض در گوگل آنالیتیکس چیست . بعد از آن مهم‌ترین پارامترهای گوگل آنالیتیکس را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در نهایت روش نصب آن را آموزش خواهیم داد. بنابراین اگر شما هم تمایل دارید که با این ابزار ارزشمند آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا سفری جذاب به سمت شهر گوگل آنالیتیکس تجربه کنیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

وظیفه اصلی گوگل آنالیتیکس این است که امکان رصد کردن وب‌سایت‌ها، بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید گزارش‌هایی تهیه کنید و فاکتورهای موجود در این گزارش را برای خود شخصی‌‎سازی کنید. اگر بخواهید خیلی دقیق بدانید که گوگل آنالیتیکس چیست باید گفت که این ابزار ترافیکی که به سمت سایت شما می‌آید را آنالیز می‌کند و اطلاعات مربوط به این آنالیز را به گروه‌بندی‌شده در اختیار شما قرار می‌دهد. گوگل آنالیتیکس تجزیه و تحلیل‌های خود را در قالب گروه‌های اطلاعاتی زیر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد:

  • کاربران از چه راهی وارد سایت ما شده‌اند؟
  • رفتار کاربرانی که وارد سایت ما می‌شوند، چگونه است؟
  • آیا کمپین‌هایی که برگزار می‌کنیم، موثر و مفید بوده است؟

گوگل آنالیتیکس این اطلاعات را در قالب اطلاعات زیر در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • تعداد بازدیدها
  • مدت زمان هر بازدید
  • منابع ترافیک
  • صفحات بازدیدشده

حال اگر این اطلاعات در اختیار شما قرار بگیرد، قطعاً می‌توانید برای رشد و ارتقای سایت خود برنامه‌ریزی کنید. البته گوگل آنالیتیکس آمارهای تکنیکی دیگی هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که این اطلاعات هم واقعاً مهم و تأثیرگذار است. این اطلاعات عبارت است از:

  • کاربران چه بخش‌هایی از سایت شما بیشتر دوست دارند؟
  • کلیدواژه‌هایی که برای رسیدن به سایت شما جستجو شده است
  • کاربران با استفاده از چه دستگاه (کامپیوتر یا گوشی هوشمند) و مرورگری وارد سایت شما شده‌اند

حال یک نکته مهم در این میان وجود دارد و به چشم می‌خورد و آن این است که استفاده از کلمات کلیدی درست و مناسب برای کسب و کارتان می‌تواند بازدیدهای سایت شما را به شدت افزایش دهد. امروز عصر کسب و کار اینترنتی و تبعاً بازاریابی دیجیتال است. اگر می‌خواهید که کاربران به سمت کسب و کار شما سرازیر شوند باید از کلمات کلیدی درست و مناسب استفاده کنید.

همیار آکادمی مقاله خوبی در زمینه کلمات کلیدی دارد و تلاش می‌کند که در این مقاله به شما آموزش دهد که چگونه کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید و با استفاده از این کلمات به افزایش مشتریان بالقوه و رشد و توسعه کسب و کار خود کمک کنید. در صورت تمایل به مطالعه این مقاله کافی است به کلمه کلیدی چیست مراجعه کنید.

نحوه کار گوگل آنالیتیکس چگونه است؟

گوگل آنالیتیکس باید یک سری داده را جمع آوری کند تا بتواند با آنالیز این داده‌ها به کاربران خود خدمت کند. سوال این است که این داده‌ها چگونه و از کجا جمع آوری می‌شوند؟ بخشی از این داده‌ها با استفاده از کد جاوا اسکریپتی که باید در تمام صفحات وب‌سایت خود قرار دهید برای گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شوند. بخش دیگری از این اطلاعات توسط مرورگرها و بخش دیگر به کمک فایل‌های کوکی که نشانگر رفتار شما در اینترنت است، تولید و جمع آوری می‌شود. وقتی این اطلاعات جمع آوری شد، گوگل آنالیتیکس آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و در قالب نمودار و داده آماری به شما گزارش می‌دهد. بنابراین اولین گام گوگل آنالیتیکس برای خدمت کردن به مخاطبان جمع آوری داده است. در ادامه تلاش کرده‌ایم شیوه کار گوگل آنالیتیکس را به صورت کامل در اختیار کاربران خود قرار دهیم:

1. جمع آوری داده

همان طور که پیش از این هم بیان کردیم اولین مرحله‌ کار گوگل آنالیتیکس جمع آوری اطلاعات و داده است. این اطلاعات برای فرایندهای بعدی خیلی مفید و مهم است و به کمک کدهای جاوا اسکریپت، مرورگرها و کوکی‌ها جمع آوری می‌شود.

2. پردازش داده

وقتی تمام تعاملات کاربران با سایت شما جمع آوری شد، گوگل آنالیتیکس این داده‌های خام را می‌گیرد و آن‌ها را به اطلاعات مهم و ارزشمند تبدیل می‌کند. در واقع این اطلاعات ارزشمند، اطلاعاتی هستند که هم گوگل آنالیتیکس و هم کاربران می‌توانند آن‌ها را درک کنند. همچنین این اطلاعات در حین تجزیه و تحلیل، گروه‌بندی هم می‌شوند. گوگل آنالیتیکس نام هر گروه را فیلد گذاشته است. به عنوان مثال IPها در فیلد IP آدرس‌ها قرار می‌گیرند

3. تنظیمات

گوگل آنالیتیکس وقتی اطلاعات و داده‌های لازم را جمع آوری کرد، آن‌ها را پردازش و گروه‌بندی می‌شود. وقتی دو مرحله پشت سر گذاشته شد اکنون زمان اعمال تنظیمات است. وقتی این تنظیمات اعمال شد، اطلاعات روی دیتابیس ذخیره می‌شوند و وقتی ذخیره انجام شد دیگر امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد.

در نظر داشته باشید که گوگل آنالیتیکس تمامی اطلاعات سایت شما را از زمان راه اندازی تجزیه و تحلیل می‌کند و به همین خاطر کاربران می‌توانند اطلاعات مناسبی از سایت خود به دست بیاورند.

4. ارائه گزارش

آخرین مرحله کار گوگل آنالیتیکس به این صورت  است که باید از تجزیه و تحلیل‌هایی که پیش از این انجام داده است، گزارشی تهیه کند. در صورتی که تمایل دارید نتایج گوگل آنالیتیکس را ببینید باید به سایتی که برای این کار وجود دارد یعنی https://analytics.google.com/  مراجعه کنید. تمام اطلاعاتی که در این بخش در اختیار شما قرار می‌گیرد، بر اساس مقایسه است. به عنوان مثال در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید خیلی راحت متوجه شوید که از کدام شهر یا کشور بازدید بیشتری داشته‌اید.

اهداف پیش‌فرض در گوگل آنالیتیکس چیست ؟

در صورتی که کسی بخواهد یک اطلاعات یا آمار خاص را با استفاده از گوگل آنالیتیکس تهیه کند، این کار امکان‌پذیر است ولی به طور کلی این ابزار یک سری اهداف پیش‌فرض دارد که به صورت خودکار این اهداف را اندازه ‌گیری می‌کند و در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ادامه 4 هدف پیش‌فرض گوگل آنالیتیکس بررسی شده است:

  1. مقصد یا Destination: در این بخش می‌توانید موقعیت‌هایی که می‌خواهید بررسی شود را انتخاب کنید.
  2. مدت زمان یا Duration: در این بخش می‌توانید مدت زمانی که یک کاربر از سایت شما بازدید می‌کند را ارزیابی کنید.
  3. تعداد صفحات در هر بازدید یا Pages per sessionاین هدف مربوط به تعداد صفحاتی است که در هر بازدید مورد بازدید قرار می‌گیرد.
  4. رویداد یا Event: اگر پیش از این یک عمل را به عنوان رویداد تعریف کرده باشید، می‌توانید آن را به عنوان رویداد تعریف کنید.

اکنون که فهمیدیم گوگل آنالیتیکس چیست ، چگونه کار می‌کند و اهداف پیش‌فرض آن چه مواردی هستند، نوبت به این رسیده است که بفهمیم مهم‌ترین پارامترهای گوگل آنالیتیکس چیست .

مهم‌ترین پارامترهای گوگل آنالیتیکس چیست ؟

گوگل آنالیتیکس  سه پارامتر دارد که این سه پارامتر مهم‌ترین پارامترهای آن هستند. این سه پارامتر می‌تواند مشخص کند که ما باید برای کسب و کار خودمان چه برنامه ریزی و مدیریتی داشته باشیم تا بتوانیم کسب و کار خود را رشد و توسعه دهیم. این سه پارامتر عبارت است از:

  1. میانگین مدت زمان سپری شده در صفحه یا همان Average time on page
  2. ارجاع کاربران یا References
  3. علاقمندی‌ها یا Interests

اکنون در ادامه این سه پارامتر را یکی پس از دیگری بررسی می‌کنیم:

1. میانگین مدت زمان سپری‌شده در صفحه

این پارامتر یکی از شاخص‌های مهمی است که می‌تواند مسائل زیادی را برای ما روشن کند. این پارامتر نشان می‌دهد که هر کاربر چه زمانی را روی سایت شما گذرانده است. فقط این نکته را بدانید که این عدد، میانگین زمانی است که کاربران مختلف روی سایت شما می‌گذرانند. با این پارامتر می‌توانید متوجه شوید:

  • کاربران تا چه حد به مطالعه مقالات شما علاقمند هستند؟
  • میانگین سرعت مطالعه در صفحه چقدر است؟
  • وقتی کاربر وارد سایت شما می‌شود، تا چه میزان با صفحه و مقاله درگیر می‌شود؟

اکنون وقتی زمان را متوجه شوید می‌توانید بفهمید که مقالاتی که شما در سایت خود قرار می‌دهید تا چه حد کارایی دارند. به عنوان مثال حداقل زمان برای مطالعه یک مقاله 10 دقیقه است ولی میانگین ماندگاری کاربران در صفحه 2 دقیقه محاسبه شده است. مسلماً کاربران آن گونه که باید و شاید با این محتوا درگیری نشده‌اند.

2. ارجاع کاربران

یک نکته دیگری که اهمیت دارد این است که بفهمید کاربران از کدام مرجع وارد سایت شما می‌شوند. مسلماً وقتی این نکته را متوجه شوید می‌توانید حضور خود را در آن مراجعی که کاربران از درون آن‌ها وارد سایت شما می‌شوند تقویت کنید تا کاربران بیشتری وارد سایت شما شوند. گوگل آنالیتیکس می‌تواند تعداد افرادی که از یک مرجع مشخص وارد سایت شما شده‌اند را شناسایی کنید و درک این مسئله می‌تواند تأثیر زیادی روی موفقیت شما و کسب و کارتان داشته باشد.

3. علاقمندی‌ها

یکی از پارامترهایی که گوگل آنالیتیکس در اختیار ما قرار می‌دهد، علایق کاربران است. یکی از مسائلی که در بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد این که باید مشتریان خود را به خوبی بشناسیم و سپس بفهمیم به چه چیزهایی علاقه دارند. وقتی علاقمندی آن‌ها را بفهمیم و بتوانیم این علاقمندی را دنبال کنیم، قطعاً فروش بیشتر و بهتری خواهیم داشت و کسب و کارمان به موفقیت می‌رسد.

مزیت گوگل آنالیتیکس این است که به ما نشان می‌دهد که کاربران ما با توجه به محدوده سنی و جنسیتی که دارند، چه علایقی دارند. فرض کنید که کاربران شما علاقه زیادی به محتوای شما در زمینه فناوری دارند. وقتی این موضوع را بدانید خیلی راحت می‌توانید محتوای مناسب در این زمینه تولید کنید و وفاداری مشتریان به وب‌سایت خودتان را بیشتر کنید.

همیار آکادمی مقاله کاملی دارد که در آن به صورت کامل توضیح می‌دهد که گوگل آنالیتیکس چیست و چه خصوصیاتی دارد. در صورتی که تمایل دارید این مقاله را مطالعه کنید به گوگل آنالیتیکس چیست مراجعه کنید. اکنون که با گوگل آنالیتیکس آشنا شدیم، زمان آن است که با روش نصب این ابزار تجزیه و تحلیل آشنا شویم.

شیوه نصب گوگل آنالیتیکس و راه اندازی آن روی سایت

برای نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت ابتدا باید به سایت https://www.google.com/analytics  بروید. پس از رفتن به این سایت روی Start For Free کلیک کنید. در مرحله بعد باید وارد حساب گوگل شوید و اگر هم از قبل وارد حساب شده باشید که این مرحله را پشت سر می‌گذارید و به مرحله بعد می‌روید. در مرحله بعد باید Set up for free را انتخاب کنید.

در گام بعدی وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید نام حساب گوگل آنالیتیکس خودتان را وارد کنید. وقتی این نام را انتخاب کردید باید روی Next کلیک کنید. در گام بعدی از شما سوال می‌شود که قصد دارید اطلاعات مربوط به کدام سامانه برای شما تجزیه و تحلیل شود؟ اگر می‌خواهید سایت خود را آنالیز کنید باید Web را انتخاب کنید. در صورتی که دنبال آنالیز اطلاعات  اپلیکیشن اندرویدی هستید، Android و برای آنالیز اطلاعات برنامه مبتنی بر سیستم عامل آی.اُ.اس، iOS را انتخاب کنید.

فرض کنید که یک وب‌سایت دارید و می‌خواهید اطلاعات آن را تجزیه و تحلیل کنید. باید نام وب‌‎سایت، کشور خود و ساعت مربوط به آن کشور را وارد کنید و در نهایت روی Create بزنید.

در گام بعدی هم باید اعلام کنید که با شرایط گوگل آنالیتیکس موافق هستید. البته در صورتی که با این شرایط موافق نباشید امکان ساخت حساب کاربری گوگل آنالیتیکس برای شما فراهم نخواهد شد.

البته توجه داشته باشید که به دلیل تحریم بودن ایران، نام کشور ما در لیست کشورهای گوگل آنالیتیکس وجود ندارد. به همین خاطر می‌توانید نام کشور پیش‌فرض را انتخاب کنید.

پس از آنکه حساب خود را در گوگل آنالیتیکس ایجاد کردید نوبت به این می‌رسد که گوگل آنالیتیکس را در وردپرس خودتان نصب و راه اندازی کنید. برای اتصال حساب گوگل آنالیتیکس به وردپرس سه راه وجود دارد:

  1. استفاده از افزونه Insert headers and footers، این روش راحت‌ترین روشی است که به کمک آن می‌توانید حساب گوگل آنالیتیکس را به وردپرس خود متصل کنید.
  2. دومین روشی که برای این اتصال وجود دارد این است که کد گوگل آنالیتیکس را به صورت مستقیم در فایل php سایت وردپرسی خود قرار دهید
  3. استفاده از افزونه Google Analytics Dashboard for WP by Exact Metrics

در این بخش از مقاله به آسان‌ترین راه اتصال حساب گوگل آنالیتیکس به سایت وردپرسی خواهیم پرداخت. کافی است افزونه Insert headers and footers را از مخزن افزونه سایت خود پیدا و نصب کنید تا افزونه روی سایت شما نصب شود. وقتی نصب شد وارد گوگل آنالیتیکس شوید و کد مربوطه را کپی کنید و آن کد را در افزونه مورد نظر قرار دهید. همیار آکادمی یک مقاله کامل در مورد شیوه نصب گوگل آنالیتیکس دارد که در آن نصب این برنامه آنالیز به صورت کامل و همراه با تصویر توضیح داده شده است. در صورتی که تمایل به نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت خود دارید به آموزش نصب گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید.

آشنایی با موسسه همیار آکادمی

همیار آکادمی موسسه‌ای است که در راه اندازی کسب و کار اینترنتی، مدیریت و راهبری آن پیشتاز و پیشگام است. تاکنون بیش از 9300 نفر با این مجموعه به تخصص رسیده‌اند. به کمک این مجموعه می‌توانید 0 تا 100 کسب و کار اینترنتی را راه اندازی  و مدیریت کنید. دوره دیگری که در این مجموعه وجود دارد، دوره آموزش طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی است که در آن یاد می‌گیرید طرح گرافیکی یا رابط کاربری سایت خود را در فتوشاپ طراحی کنید و این طرح گرافیکی را به قالب وردپرسی و ووکامرسی تبدیل کنید.

این مجموعه یک دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام هم دارد که به کمک این دوره می‌تواند یک کسب و کار درآمدزا و عالی در شبکه اجتماعی اینستاگرام راه اندازی کنید. همچنین یک دوره آموزشی رایگان برای یادگیری کار با گوگل آنالیتیکس در همیار آکادمی وجود دارد که به مراجعه به سایت همیار آکادمی می‌‎توانید در این دوره شرکت کنید و تمامی نکات مربوط به گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH