تغییر قوانین صادرات در ایالات‌متحده موجب سردرگمی کمپانی‌های TSMC و هواوی شده است

در ماه مه گذشته و تقریبا 1 سال پس از انتقال نام هواوی به لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده که مانع دسترسی هواوی به زنجیره تامین آمریکایی خود شد؛ دولت آمریکا موج جدیدی از حملات علیه کمپانی چینی را آغاز کرد. وزارت بازرگانی ایالات‌متحده با تغییر یک قانون صادراتی کمپانی‌های تولیدکننده تراشه که از فناوری‌های اصالتا آمریکایی استفاده می‌کنند را ملزم کرد تا پیش از فروش تراشه‌های پیشرفته به هواوی نسبت به دریافت مجوزهای لازم از سوی دولت آمریکا اقدام نمایند.

هواوی سفارش تولید 15 میلیون تراشه 5 نانومتری را به TSMC ارائه نموده است؛ اما تاکنون تنها 8.8 میلیون واحد از آن‌ها را دریافت کرده است

یقینا مشکل در همین قسمت مشاهده می‌شود. TSMC؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل نیمه‌هادی در جهان تراشه‌های موردنیاز تولیدکنندگان بزرگ تلفن‌همراه را تولید می‌کند. اپل و هواوی به ترتیب مشتریان شماره 1 و 2 تولیدکننده تایوانی به‌شمار می‌روند. اما قانون صادراتی جدید مانع از انجام مبادلات تجاری میان TSMC و کمپانی چینی می‌شود. از روز 15 سپتامبر (25 شهریورماه) به بعد کمپانی تولیدکننده نیمه‌هادی بدون دریافت مجوز مجاز به فروش تراشه‌های تولیدی خود به هواوی نخواهد بود. امسال هواوی بر روی تحویل سفارشات مربوط به تراشه کایرین 9000 که توسط واحد نیمه‌هادی این شرکت موسوم به های‌سیلیکون طراحی شده است؛ حساب ویژه‌ای باز کرده بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود این تراشه در پیشرفته‌ترین هندست‌های امسال کمپانی یعنی سری میت 40 به‌کار گرفته شود. همچنین انتظار می‌رفت که این تراشه‌ها در تولید رادیوهای 5G مورد استفاده توسط جدیدترین تجهیزات شبکه هواوی به کمپانی چینی کمک کنند.

تراشه 5 نانومتری کایرین 9000 به‌عنوان جانشین تراشه کایرین 990 5G با لیتوگرافی +7nm مورد استفاده قرار می‌گیرد

تراشه کایرین 9000 با استفاده از فرآیند 5 نانومتری کمپانی TSMC تولید می‌شود. چگالی ترانزیستوری این تراشه معادل با 171.3 میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع است. با کوچک شدن مقیاس فرآیند تولید میزان چگالی ترانزیستورها افزایش یافته و نهایتا عملکرد و بهره‌وری انرژی در تراشه ارتقاء خواهد یافت. اکنون پرسش اساسی این است که آیا هواوی پیش از توقف فروش تراشه در اواسط ماه جاری موفق به ذخیره‌سازی تراشه‌های 5 نانومتری دریافتی از TSMC به میزان کافی شده است؟

ریچارد یو؛ رئیس واحد کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی پیش‌تر اعلام کرد که در صورت عدم یافتن راهی برای توقف ممنوعیت‌های اعمال شده، تراشه کایرین مورد استفاده در هندست‌های سری میت 40 احتمالا آخرین تراشه پرچم‌دار کمپانی به‌شمار خواهد رفت. اطلاعات لو رفته پیرامون آمار مربوط به حجم سفارشات و تولید تراشه توسط TSMC یقینا حامل خبرهای خوشایندی برای هواوی در آغاز سال 2021 نیست. بر اساس اعلام وبسایت Gizchina هواوی سفارش تولید 15 میلیون تراشه کایرین را به TSMC ارائه داده بود؛ اما با توجه به انقضای مهلت اعلام شده توسط دولت آمریکا برای ارسال تراشه‌های تولیدی TSMC به هواوی ظاهرا تنها 8.8 میلیون واحد از این قطعات توسط غول چینی دریافت شده است.

همچنین حلقه‌های بالادستی در زنجیره تامین به افشای اطلاعات مربوط به قیمت‌گذاری ویفر 5 نانومتری TSMC کمک کرده‌اند. بر این اساس تولید یک ویفر 12 اینچی با استفاده از فرآیند 5 نانومتری TSMC حدودا 16988 دلار هزینه خواهد داشت. تولید ویفری در این اندازه با استفاده از فرآیند 7 نانومتری 9346 دلار قیمت‌گذاری شده است. قیمت خرید یک تراشه 5 نانومتری از کمپانی تولیدکننده نیمه‌هادی برابر با 238 دلار است؛ در حالی‌که هزینه خریداری یک تراشه 7 نانومتری تنها 5 دلار ارزان‌تر بوده و 233 دلار تمام خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH