گوگل از اسمارت‌فون‌های پیکسل 5 و پیکسل 4a 5G رسما رونمایی کرد

گوشی‌های پیکسل نیز بالاخره به دنیای ارتباطات 5G وارد شدند. شرکت گوگل با معرفی 2 مدل جدید از گوشی‌های پیکسل سیر تحولات مربوط به هندست‌های بومی خود را در سمت و سویی متفاوت قرار داد. این 2 محصول جزو نخستین اسمارت‌فون‌هایی هستند که از سیستم‌عامل اندروید 11 گوگل استفاده می‌کنند.

گوگل پیکسل 5

امسال گوگل از عرضه هندست مدل XL به‌همراه اسمارت‌فون پیکسل 5 صرفنظر کرد؛ اگرچه جای خالی این محصول با دومین هندست معرفی شده طی روز گذشته پر شد. با این‌حال پیکسل 5 کماکان در مقایسه با پیکسل 4a 5G دستگاه ارزشمندتری به‌نظر می‌رسد. در ادامه به بررسی این 2 اسمارت‌فون از جوانب مختلف می‌پردازیم:

به‌کارگیری تراشه اسنپ‌دراگون 765G بزرگترین و احتمالا بحث‌برانگیزترین تغییر ایجاد شده در پیکسل 5 به‌شمار می‌رود. بدین‌ترتیب کاربران با خریداری مدل برتر گوشی‌های پیکسل دیگر از یک تراشه پرچم‌دار بهره‌مند نخواهند شد. اگرچه مدل‌های پیشین نیز غالبا مجهز به تراشه‌هایی با فرکانس کاری کاهش‌یافته بودند. عملکرد هرگز جزو اهداف کلیدی گوگل نبوده است؛ خصوصا آنکه این کمپانی دارای یک تراشه سفارشی است که مسئولیت اجرای کلیه اعمال جادویی دوربین را بر عهده دارد.

دوربین دومین تغییر احتمالا قابل‌توجه در پیکسل 5 محسوب می‌شود. مدل پیشین مجهز به یک لنز تله‌فوتو بود؛ در حالی‌که هندست جدید از به‌کارگیری این دوربین و قابلیت زوم آن صرفنظر نموده و در عوض از یک دوربین فوق‌عریض 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و پیکسل‌های 1 میکرونی بهره می‌گیرد.

عملیات زوم از طریق دوربین اصلی 12.2 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 1.4 میکرونی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل انجام خواهد شد. این سنسور فاقد پیکسل‌های درشت برای عکاسی هنگام شب یا رزولوشن بالا جهت دستیابی به قابلیت زوم دیجیتالی بدون اتلاف است. گوگل با استفاده از تکنیک عکاسی محاسباتی تمامی این موارد را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.

با این‌حال دوربین اصلی از قابلیت OIS پشتیبانی نموده و مجهز به یک لنز نسبتا روشن با گشودگی دیافراگم f/1.7 است. بعلاوه با وجود عدم به‌کارگیری تراشه سری 8 اسنپ‌دراگون این هندست‌ها برای نخستین بار از قابلیت ضبط ویدیویی 4K با سرعت 60 فریم بر‌ثانیه پشتیبانی می‌کنند. اگرچه حسگر دوربین فاقد رزولوشن مطلوب برای ضبط ویدیوهای 8K است.

پیکسل 5 مجهز به نمایشگری با اندازه قطری 6.0 اینچی است که در حد فاصل نمایشگر 5.7 اینچی گوشی پیکسل 4 و نمایشگر 6.3 اینچی پیکسل 4XL جای می‌گیرد. رزولوشن نمایشگر نیز کماکان معادل +1080p است؛ اگرچه اکنون این پنل از نرخ نوسازی 90 هرتزی برخوردار است.

پیکسل 5 گوگل با رنگ‌بندی مشکی کامل و مدل رنگی جدید سبز

تراشه اسنپ‌دراگون 765G مجهز به مودم X52 است که امکان اتصال به شبکه‌های 5G را فراهم می‌کند. کلیه ورژن‌های پیکسل 5 از امواج 5G با فرکانس کمتر از 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. این در حالیست که هندست مذکور در برخی کشورها در بستر شبکه‌های موج میلی‌متری نیز قابل استفاده خواهد بود. با این‌حال پیکسل 5 در عوض پشتیبانی از استاندارد وای‌فای 6 دارای استاندارد وای‌فای 5 یا همان 802.11ac است.

باتری 4080 میلی آمپرساعتی پیکسل 5 از قابلیت شارژ 18 واتی برخوردار است. برای مقایسه جالب است بدانید که پیکسل 4XL مجهز به یک باتری 3700 میلی‌آمپرساعتی بود و در جریان تست‌های انجام شده شارژدهی متوسط آن به اثبات رسید. افزایش ظرفیت باتری در کنار استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 765G احتمالا به افزایش قابل‌توجه مدت شارژدهی گوشی کمک خواهند کرد.

بدنه پیکسل 5 دارای گواهی حفاظتی IP68 برای مقاومت در برابر آب‌خوردگی و گردوغبار است. بدنه گوشی از جنس آلومینیوم بازیافتی ساخته شده و به منظور چسبندگی بهتر با دست و مخفی نمودن لکه‌های اثرانگشت از یک الگوی بافتی بهره می‌گیرد. علیرغم این موضوع پیکسل 5 کماکان از قابلیت شارژ بی‌سیم داخلی و شارژ معکوس بی‌سیم برخوردار است. امسال اسمارت‌فون پیکسل 5 با یک مدل رنگی جدید موسوم به Sorta Sage و مدل استاندارد کاملا مشکی عرضه می‌شود. حسگر اثرانگشت نیز به قسمت پشتی بدنه گوشی منتقل شده است؛ در حالی‌که اسمارت‌فون پیکسل 4 در عوض به‌کارگیری حسگر اثرانگشت مجهز به سامانه تشخیص چهره بود.

پیش‌سفارش گوگل پیکسل 5 از روز 30 سپتامبر (9 مهرماه) آغاز شده و این هندست از روز 15 اکتبر (24 مهرماه) در 8 کشور مختلف قابل دسترس خواهد بود. همچنین مشتریان آمریکایی نیز از روز 29 اکتبر (8 آبان ماه) می‌توانند این هندست را خریداری نمایند. پیکسل 5 با قیمت‌گذاری 700 دلار/ 630 یورو و 599 پوند روانه بازار می‌شود.

مشتریان در صورت پیش‌سفارش این هندست تا روز 14 اکتبر (23 مهرماه) یک جفت هدفون بی‌سیم Bose QC 35 II را به‌صورت رایگان دریافت خواهند کرد. این پیشنهاد صرفا در کشورهای آلمان، فرانسه، ایرلند و بریتانیا و صرفا تا پیش از اتمام موجودی معتبر خواهد بود.

گوگل پیکسل 4a 5G

پیکسل 4a 5G بسته به نوع نگرش کاربران می‌تواند به‌صورت چند محصول مختلف شناخته شود. بدیهی است که این هندست نسخه 5G اسمارت‌فون پیکسل 4a بوده و با شبکه‌های 5G زیر 6 گیگاهرتز و امواج میلی‌متری (در برخی بازارها) سازگاری دارد. بعلاوه این هندست دارای اندازه بزرگتری است و این موضوع آن‌را به گزینه‌ای مناسب برای مشتریانی تبدیل می‌کند که اسمارت‌فون پیکسل 5 را بسیار کوچک قلمداد می‌کنند.

با این‌حال پیکسل 4a 5G چندان بزرگ‌تر نبوده و از یک نمایشگر اولد 6.2 اینچی بهره می‌گیرد. این نمایشگر در مقایسه با پنل 6.3 اینچی پیکسل 4XL اندکی کوچک‌تر است. با این‌حال کاربران کماکان به نرخ نوسازی استاندارد 60 هرتزی دسترسی خواهند داشت.

پیکسل 4a 5G نه‌تنها از پیکسل 4a بزرگ‌تر است؛ بلکه از توان پردازشی بالاتری نسبت به این هندست برخوردار است. در واقع توان پردازشی این هندست تقریبا با پیکسل 5 برابری خواهد کرد. پیکسل 4a 5G کماکان مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون 765G است؛ اما در عوض به‌کارگیری رم 8 گیگابایتی مجهز به 6 گیگابایت حافظه رم است. ظرفیت حافظه‌داخلی نیز بدون تغییر معادل با 128 گیگابایت است.

ماژول دوربین نیز با اسمارت‌فون پیکسل 5 کاملا یکسان بوده و شامل دوربین اصلی 12.2 مگاپیکسلی به‌همراه لنز فوق‌عریض 16 مگاپیکسلی است. بنابراین پیکسل 4a 5G در بخش دوربین نیز برتر از مدل معمولی پیکسل 4a ظاهر می‌شود؛ هندستی که صرفا مجهز به یک دوربین 12.2 مگاپیکسلی بود. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی نیز داخل حفره کروی‌شکل نمایشگر مستقر شده است.

گوگل پیکسل 4a 5G

گوگل پیکسل 4a 5G برخلاف پیکسل 5 مجهز به جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون است. اگرچه این هندست با وجود اندازه بزرگ‌تر خود از یک باتری با ظرفیت کمتر معادل 3885 میلی‌آمپرساعت بهره می‌گیرد. این اسمارت‌فون کماکان از قابلیت شارژ 18 واتی از طریق فناوری USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند؛ اما فاقد قابلیت شارژ بی‌سیم است.

بدنه گوشی از جنس پلی‌کربنات ساخته شده و در برابر نفوذ آب و گردوغبار مقاوم نیست. وجود اسکنر اثرانگشت در قسمت پشتی دستگاه ابدا جای تعجب ندارد. پیکسل 4a 5G به وضوح از پیکسل 4a قدرتمندتر است؛ اما همان‌طور که پیشتر توضیح داده شد؛ در نظر گرفتن این هندست به‌عنوان جانشین پیکسل 5XL با اما و اگرهایی همراه خواهد بود.

پیکسل 4a 5G گوگل با قیمت‌گذاری 500 دلار/ 500 یورو/ 500 پوندی عرضه خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها پیش‌سفارش این هندست از روز 5 نوامبر (15 آبان ماه) آغاز شده و عرضه آن نیز از روز 19 نوامبر (29 آبان ماه) کلید خواهد خورد. فروش پیکسل 4a 5G در کشور ژاپن از روز 15 اکتبر (24 مهرماه) آغاز خواهد شد.

مشتریان در صورت پیش‌سفارش این محصول از هدیه‌ای مشابه با پیکسل 5 یعنی یک جفت هدفون Bose QC 35 II به‌صورت رایگان بهره‌مند خواهند شد. این پیشنهاد در کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایرلند قابل دسترس خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH