تراشه اسنپ‌دراگون 875 کوالکام احتمالا در روز 11 آذر ماه معرفی خواهد شد

تراشه اسنپ‌دراگون 875 احتمالا در روز 1 دسامبر 2020 (11 آذر ماه) معرفی خواهد شد. یکی از اشخاص نزدیک به کوالکام با نام رولاند کوانت ادعا کرده که کمپانی دعوتنامه مربوط به رویداد برنامه‌ریزی شده برای نخستین روز ماه دسامبر را به رسانه‌ها ارسال نموده است. با توجه به این‌که تراشه اسنپ‌دراگون 865 در اوایل دسامبر سال گذشته معرفی شد؛ بنابراین کوالکام احتمالا از رویداد ماه دسامبر امسال خود نیز برای رونمایی از یک تراشه پرچم‌دار جدید استفاده خواهد کرد.

تاکنون هیچ‌گونه جزئیات خاصی پیرامون این تراشه اعلام نشده است؛ اما اسنپ‌دراگون 875 احتمالا بر پایه فناوری 5 نانومتری تولید خواهد شد. از جنبه پیکره‌بندی نیز این تراشه احتمالا شامل یک هسته کورتکس X1، سه هسته کورتکس A78 و چهار هسته کورتکس A55 است.

تقریبا تمامی سفارشات مربوط به تراشه اسنپ‌دراگون 875 توسط کمپانی سامسونگ تولید خواهند شد

پیش‌تر گزارش شد که سامسونگ الکترونیکس با عقد قراردادی به ارزش 1 تریلیون وون (849 میلیون دلار) مسئولیت تولید پردازنده موبایلی جدید کوالکام موسوم به اسنپ‌دراگون 875 را برای اسمارت‌فون‌های پیشرفته 5G نسل آینده بر عهده گرفته است. بهبود فرآیند 5 نانومتری توسط سامسونگ و نرخ کارمزد بسیار پایین دریافتی توسط این کمپانی موجب شد تا غول کره‌ای در جذب چنین سفارش بزرگی به موفقیت دست پیدا کند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده تراشه اسنپ‌دراگون 875 با اسم رمز Lahaina تولید خواهد شد. همچنین در این میان به اسم رمز +Lahaina نیز اشاره شده است. این اسم رمز احتمالا متعلق به تراشه اسنپ‌دراگون 875 پلاس است؛ موضوعی که با رویکرد کمپانی در زمینه عرضه تراشه‌ها مطابقت دارد. پیش‌تر نیز تراشه‌های اسنپ‌دراگون 865 و 865 پلاس نیز بر اساس همین ایده روانه بازار شدند.

در کنار تراشه‌های اسنپ‌دراگون 875 و 875 پلاس احتمالا شاهد عرضه مدل دیگری با نام اسنپ‌دراگون 875G نیز خواهیم بود. در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان اعلام کرد که آیا این تراشه همان مدل تغییر نام یافته اسنپ‌دراگون 875 پلاس است یا خیر. با این‌حال یک موضوع کاملا روشن است: تمامی مدل‌های تراشه اسنپ‌دراگون 875 به احتمال فراوان توسط کمپانی سامسونگ تولید خواهند شد؛ چرا که به هرحال کوالکام و سامسونگ به یک توافق 850 میلیون دلاری دست یافته‌اند.

آیا اسنپ‌دراگون 875G تراشه جدیدی به شمار می‌رود؟

برخی منابع ادعا می‌کنند که اسنپ‌دراگون 875G به احتمال فراوان همان اسنپ‌دراگون 875 پلاس است؛ اما نرخ پیشرفت‌های تراشه در مقایسه با روال گذشته به‌مراتب بیش‌تر خواهد بود (در تراشه ورژن پلاس سرعت فرکانس CPU و GPU در مقایسه با مدل معمولی کمی افزایش یافته و در نتیجه عملکرد تراشه اندکی ارتقاء پیدا می‌کند). بنابراین کاملا منطقی است که تصور کنیم کوالکام فرآیند عرضه مدل‌های ویژه‌ای از تراشه‌های پرچم‌دار خود با تمرکز بر مقوله گیمینگ را آغاز نماید.

سامسونگ تولید انبوه تراشه اسنپ‌دراگون 875 توسط خطوط تولید خود در کره‌جنوبی با استفاده از تجهیزات EUV را آغاز نموده است. معماری مورد استفاده دز این تراشه مشابه با فرآیند 5 نانومتری کمپانی TSMC است که برای تولید تراشه‌های A14 اپل و کایرین 9000 هواوی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. خطوط تولید 5 نانومتری سامسونگ علاوه بر ساخت پردازنده اسنپ‌دراگون 875 مسئولیت تولید مودم اسنپ‌دراگون X60 و تراشه اگزینوس 1000 را نیز بر عهده خواهد داشت.

تراشه اسنپ‌دراگون 875 احتمالا برای نخستین بار از هسته فوق‌العاده قدرتمند کورتکس X1 در کنار هسته‌های کورتکس A78 بهره‌برداری خواهد کرد. میزان بهره‌وری انرژی در هسته جدیدا طراحی شده کورتکس X1 نسبت به هسته‌های کورتکس A77 و A78 به ترتیب 30 و 23 درصد بالاتر است. همچنین توانایی این هسته در زمینه یادگیری ماشینی نسبت به کورتکس A78 به‌مراتب بالاتر است. بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال برای نخستین بار بیس‌باند 5G روی پلتفرم پرچم‌دار کوالکام ادغام خواهد شد؛ پدیده‌ای که به‌معنای خداحافظی با افزونه‌ها خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH