با M510، تبلتی ساخت نوکیا که خیلی سال پیش ساخته شد و هیچوقت به بازار نیامد آشنا شوید

Tablet-with-one-of-the-creators

تصور کنید که نه سال پیش از آمدن اولین آیپد یا شش سال پیش از آمدن آیفون، نوکیا یک تبلت در دست ساخت داشته است. بله واقعیت دارد و تصور شما بیهوده نیست. این تبلت که با نام Nokia M510 Web Tablet  شناخته می‌شود، هیچوقت به دست مشتری‌ها نرسید و در دقیقه نود، از دور خارج شد.

مشتری‌ها و خانواه‌ها هدفی بودند که Nokia M510 Web Tablet  قصد رسیدن به آنها را داشت. Esko Yliruusi یکی از افراد فعال در زمینه ساخت این تبلت بود و وظیفه تست توانایی‌های ارتباطی این دستگاه را بر عهده داشت. او با این پروژه تا آگوست 2001 که کنسل شد، همراه بود و پس از آن کمپانی را ترک کرد.

Nokia Web Tablet از نظر سخت‌افزاری در دوره خود همه چیز تمام بود. اولین نسخه‌های سیستم عامل سیمبیان با نام Epoc رویش نصب و دارای ویژگی‌هایی چون ایمیل، تقویم، بورد اعلانات و برنامه‌های مرورگر اوپرا  بود.

رابط کاربری این دستگاه لمسی بود و قابلیت استفاده از قلم بر روی صفحه نیز وجود داشت. در اطراف دستگاه دکمه‌های تابعی و تاگلهایی تعبیه شده بود و صفحه نمایشش 10 اینچی از نوع ال سی دی و با رزولوشن 600×800 پیکسل ساخته شده بود. باتری این دستگاه تا 4 ساعت کار می‌کرد و با این تفاصیل اگر تکنولوژی آنزمان را به یاد آورید، متوجه می‌شوید که این باتری برای زمان  خود عالی بوده است.

از نظر اتصالات این تبلت مجهز به پورت USB، ps/2 و جک 3.5 میلیمتری صدا بود. اتصال وای فای با ماژول Nokia C111 Wi-Fi برقرار می‌شد که با استفاده از استاندارد 802.11b سرعتی حدود 11Mbps را فراهم می‌کرد. برای این تبلت یک استند هم در نظر گرفته شده بود تا زمان استفاده روی آن قرار گیرد. با تمام این ویژگی‌ها می‌توان گفت که این تبلت خیلی جلوتر از زمان خود قرار داشت.

مرکز تحقیقات مارکتینگ نوکیا مشخص کرد که به دلیل نبود تقاضا برای تولید، این پروژه کنسل شده است. از 1000 دستگاهی که تولید شد، تقریبا همه آنها به دستگاه خرد کننده سپرده شده و تنها 130 دستگاه جان سالم بدر برد و هر یک از افراد تیم هم دستگاه خود را برداشتند.

پس از آن نوکیا تا سال 2005 هیچ تبلت دیگری نساخت و آن سال تنها نوکیا 770 به دنیا معرفی شد. طبق گفته‌های آقای ایلیروسی، 770 برخی از ویژگی‌های خوب M510 را از آن خود کرد، “پس از آمدن نوکیا 770، فهمیدم که آنهمه کار به هدر نرفته است”.

این گجت در حال حاضر ارزش کلکسیونی دارد و فن‌آوری حال حاضر ارزش آن را از جنبه‌های مختلف درک می‌کند و به دنیا نشان می‌دهد.

10-inch-screen[divide]

مشخصات:

Specs[divide]

اتصالات:

Plenty-of-connectivity[divide]

برد اعلانات:

Noticeboard[divide]

کلاینت ایمیل:

Email-client[divide]

کاور دفترچه راهنما:

User-manual-cover[divide]

Consumer-device

6 در مورد “با M510، تبلتی ساخت نوکیا که خیلی سال پیش ساخته شد و هیچوقت به بازار نیامد آشنا شوید”

  1. ایمان عزیزی

    جالبه بگم همون سال ها سامسونگ هم روی همچین تبلتی کار میکرد با عنوان T10 و سال 2003 اولین کمپانی بود که اولین گوشی با دوربین 10 مگاپیکسل رو تولید کرد! البته این گوشی فقط در بازار کره بود!

    1. پلاستیک ارزان قیمت

      یه بار نشد اسم یه برند بیاد وسط یه ایرانی از اسم سامسونگ استفاده نکنه این یخچال سازها رو چه به نوآوری همش کپی برداری میکنن
      . نوکیا همیشه جز بهترینهاست و امیدواریم دوباره احیا بشه

      1. ایمان عزیزی

        بی انصافی میکنید، سامسونگ شرکت خیلی بزرگیه. دانشمندان و متخصصین زیادی از جمله چندین دکتر فیزیک ایرانی تو این شرکت کار میکنند. تا جایی که من یادم میاد تک تک قطعات الکترونیکی که تو بچگیمون دیدم ساخت سامسونگ بوده از جمله انواع خازن ها و لامپ های تصویر تلویزیون. بحث کپی کردید، بهتره بدونید شرکت نوکیا تا سال 2005 تمامی نرم افزار های سیمبین رو از سامسونگ و فقط با اجازه این شرکت تایید و اجازه نصب میگرفت، سامسونگ از موسسین سیمبین و بزرگارین سهام دار اون تا سال 2005 بود.

    1. نوکیا کار عاقلانه ای کرد که این تبلت رو به بازار عرضه نکرد چون تبلتهای اینچنینی پیش از اون هم عرضه شدن و شکست خوردن
      ضمن اینکه سیمبین اصلا سیستم عامل مناسبی برای صفحات لمسی و همچنین استفاده از شبکه وایفای نبوده که میشه مشکلاتش رو میشه توی محصولاتی چون nokia 5800 یا nokia n series دید که واقعا ارایه محصول شکست خورده به بازار رو غیر قابل توجیه میکنه
      ضمن اینکه تبلت های مایکروسافت در اون زمان امکانات بمراتب بهتری رو ارایه میکردند و اونها هم توی بازار به توفیقی دست نیافتند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH