فتوشاپ و ایلاستریتور چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اگر از قبل اطلاعات چندانی نداشته باشید، آنگاه مشکل است که بتوانید تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور را تشخیص دهید. به هر حال اگر با دیدی دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، آنگاه متوجه این موضوع خواهیم شد. فتوشاپ و ایلاستریتور در برخی از ویژگی‌ها، با یکدیگر یکسان هستند. اما در هر صورت، این دو غول ویرایش تصویر به‌کلی با یکدیگر تفاوت دارند.

فتوشاپ و ایلاستریتور، هر دو نرم‌افزارهای گرافیکی هستند، اما نوع گرافیکی که این دو می‌توانند ایجاد کنند، متفاوت است. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور بپردازیم. بدین ترتیب دیگر ابهامی در این زمینه نخواهید داشت.

موارد کاربرد فتوشاپ و ایلاستریتور

همان‌طور که در بالا بدان اشاره کردیم، فتوشاپ و ایلاستریتور هر دو پکیج‌های گرافیکی هستند. اما موضوعی که باید در نظر داشت، این است که نوع گرافیک قابل ایجاد و ویرایش در این دو نرم‌افزار، متفاوت است. البته در زمینه گرافیکی، Adobe Lightroom نیز وجود دارد، اما در این مطلب تمرکز ما بر روی آن نیست.

فتوشاپ یک ویرایشگر تصاویر شطرنجی (raster) است. تصویر شطرنجی در اصل، یک نقشه بیتی (bitmap) بوده که در آن پیکسل‌هایی در چندین ردیف قرار داده شده و سپس با رنگ‌آمیزی آن‌ها، تصویر نهایی ایجاد می‌شود. فتوشاپ جهت ایجاد و ویرایش تصاویر شطرنجی، کاربرد دارد.

از طرفی دیگر، ایلاستریتور یک ویرایشگر تصاویر برداری (vector) است. گرافیک برداری، نوعی نگاره بوده که از فرمول‌های ریاضی تشکیل شده است. در ادامه این فرمول به تصویری که بر روی نمایشگر مشاهده می‌کنید، تبدیل می‌شود.

بنابراین درست است که هر دو نرم‌افزار با مسائل گرافیکی سروکار دارند، اما نوع تصاویر قابل ایجاد و ویرایش ‌آن‌ها، در اصل با یکدیگر متفاوت است. آنچه که در بالا بدان پرداختیم، تفاوت اصلی فتوشاپ و ایلاستریتور بود. اکنون در ادامه سعی می‌کنیم تا به برتری‌های هرکدام از این برنامه‌ها بپردازیم.

این مطلب را نیز بخوانید: آموزش اضافه کردن و ویرایش متن در فتوشاپ

برتری‌های ایلاستریتور نسبت به فتوشاپ

به دلیل تفاوت‌های بین این دو نرم‌افزار، موارد بسیاری وجود دارند که در آن‌ها ایلاستریتور نسبت به فتوشاپ، برتری دارد. در زیر به‌صورت خلاصه به برتری‌های اصلی ایلاستریتور نسبت به فتوشاپ می‌پردازیم.

گرافیک برداری

پیش‌تر به گرافیک وکتور اشاره کردیم و باید بگوییم که در این زمینه، ایلاستریتور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به هر حال ایلاستریتور یک نرم‌افزار وکتور محور است.

اگر بخواهیم توضیح بیشتری در رابطه با گرافیک وکتور بدهیم، باید بگوییم که با افزایش اندازه چنین تصاویری، کیفیت آن‌ها کاهش پیدا نمی‌کند. آیا در هنگام افزایش مقیاس یک تصویر، متوجه شده‌اید که چگونه پیکسل‌های آن خود را شان می‌دهند؟ بدین ترتیب دیگر آن تصویر، کیفیت قبل‌تر را ندارد. خب، حال باید بگوییم که می‌توانید اندازه تصاویر برداری را تغییر داده و همچنین شاهد افت کیفیت آن‌ها نیز نباشید. همین موضوع باعث می‌شود تا ایلاستریتور جهت ایجاد تصاویر دارای رنگ‌های یکدست و اشکال دقیق، بسیار عالی باشد. لوگوی یک برند، یکی از موارد کاربرد تصاویر وکتور است.

آرت بوردها (Artboard)

یکی دیگر از مزیت‌های ایلاستریتور، قابلیت استفاده از آرت بوردها است. یک آرت بورد، دقیقا عملکردی شبیه به یک کاغذ واقعی دارد. می‌توانید چندین آرت بورد را ایجاد کرده و سپس جهت آن‌ها را تغییر دهید. همچنین می‌توانید به‌صورت همزمان بر روی همه آرت بوردهای خود نیز کار کنید. با استفاده از چنین قابلیتی، می‌توانید پروژه‌های خود را ساده‌تر کرده و سپس همین بخش‌های ساده شده را با یکدیگر ترکیب و سپس نتیجه نهایی را مشاهده کنید.

خلق یک تصویر از پایه و اساس

چیزی که در ایلاستریتور امکان انجام آن را داشته، اما در فتوشاپ به‌کلی امکان‌پذیر نیست، خلق یک تصویر از پایه و اساس است (illustrating). به دلیل ابزارهای طراحی مختلفی که در ایلاستریتور وجود دارند، کاربران می‌توانند کنترل زیادی بر فرایند طراحی خود داشته باشند. اگر بخواهید که ایده‌های شما رنگ واقعیت به خود بگیرند، آنگاه چنین مزیتی، حیاتی است.

حقیقت این است که ایلاستریتور را می‌توان قوی‌ترین پکیج طراحی دیجیتال به شمار آورد. به همین دلیل است که طیف وسیعی از فعالان صنعت هنر و سرگرمی، از طراحان گرافیکی گرفته تا هنرمندان دیجیتال و حتی فیلم‌سازان، از این نرم‌افزار بهره می‌برند.

تبدیل تصاویر شطرنجی به برداری

شاید نتایج همیشه باب میل شما نباشند، اما در هر صورت در ایلاستریتور می‌توانید با استفاده از ابزارهای داخلی، تصاویر رستر را به وکتور تبدیل کنید.

همچنین امکان ردیابی (trace) یک تصویر شطرنجی را نیز دارید. به‌عنوان مثال، می‌توانید تغییراتی را در تصویر شطرنجی خود ایجاد کنید. بدین ترتیب می‌توانید تصویر شطرنجی خود را به یک تصویر برداری مقیاس پذیر، تبدیل کرده و سپس آن را در جایی دیگر مورد استفاده قرار دهید. فقط باید در نظر داشته باشید که یک تصویر مشخص در فرمت رستر و وکتور، دقیقا یکسان نیست. اما در هر صورت، تبدیل تصاویر شطرنجی به برداری در ایلاستریتور، نیازهای شما را برطرف می‌کند.

این مطلب را نیز بخوانید: ایجاد لایه ماسک در فتوشاپ چگونه انجام شده و چه مزایایی در ویرایش تصویر دارد؟

مزیت‌های فتوشاپ نسبت به ایلاستریتور

همان‌طور که در بالا بدان اشاره کردیم، شیوه کارکرد در زمینه تصاویر وکتور و رستر، یکی از موارد تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور است. ایلاستریتور می‌تواند وکتورهای زیبایی را ایجاد کند، اما فتوشاپ نیز در زمینه ایجاد و ویرایش تصاویر شطرنجی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

گرافیک شطرنجی

اگر یک تصویر مبتنی بر پیکسل داشته و قصد ویرایش آن را داشته باشید، آنگاه باید به سراغ فتوشاپ بروید. فتوشاپ یک نرم‌افزار بسیار قوی در زمینه ایجاد و ویرایش تصاویر شطرنجی است.

همان‌طور که در بالا نیز بدان پرداختیم، تصاویر شطرنجی از پیکسل‌ها ساخته شده‌اند. هر کدام از این پیکسل‌ها در یک شبکه پیکسلی، مکان مختص به خود را دارند. به خودی خود، این پیکسل‌ها چیز خاصی را نمایش نمی‌دهند، اما اگر آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم، آنگاه با یک تصویر روبه‌رو خواهیم شد. قابلیت ویرایش یک تصویر رستر در سطح پیکسلی، چیزی است که می‌توان فتوشاپ را پادشاه آن دانست.

تغییر ترکیب تصاویر

آیا تا به حال به تصاویر خود نگاه کرده و متوجه یک لکه ناخوشایند در آن‌ها شده‌اید؟ یک شی نامناسب در یک تصویر، می‌تواند بر زیبایی کل تصویر، تأثیر منفی بگذارد. این نیز یکی دیگر از زمینه‌های تخصص فتوشاپ است.

فرض کنید که از خارج شهر عکس‌برداری کرده، اما در جاده موجود در میانه تصویر، یک ماشین قرار داشته و بدین ترتیب تصویر شما نیز زیبایی ایدئال خود را از دست داده است. با استفاده از فتوشاپ می‌توانید یکی از عناصر تصویر را حذف کرده و یا اینکه آن را به تصویری دیگر، اضافه کنید. این همان چیزی است که فتوشاپ در آن عملکردی عالی دارد؛ یعنی می‌توانید در مرحله پس از تولید، تصاویر ضبط شده خود را به یک سطح بالاتر ارتقا دهید.

ویرایش تصویر

با توجه به اینکه فتوشاپ در اصل یک ویرایشگر تصویر است، بنابراین باید انتظار عملکرد خوبی را از آن داشته باشیم. در این نرم‌افزار، ابزارهای مختلفی وجود داشته و باعث می‌شوند تا امر ویرایش، آسان‌تر شود. در فتوشاپ امکان اعمال انواع تغییرات از قبیل نوردهی، اشباع رنگ‌ها، تغییر رنگ و کنتراست را خواهید داشت.

در این برنامه همچنین می‌توانید به برش، چرخاندن و آینه‌ای کردن تصاویر خود نیز بپردازید. همچنین کاربران می‌توانند اشیا را اضافه و یا حذف کرده، و همچنین با استفاده از ابزارهای مختلف، زیبایی خاصی به تصاویر خود ببخشند.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه در فتوشاپ تصاویر را به یک طرح مدادی واقعی تبدیل کنیم؟

ایلاستریتور در مقابل فتوشاپ

همان‌طور که فهمیدید، هم فتوشاپ و هم ایلاستریتور، هر دو از ابزارهای قدرتمند طراحی به شمار می‌روند. هر چند که این دو نسبت به یکدیگر متفاوت هستند، اما به هر حال شرکت ادوبی می‌خواهد که کاربران این ابزارها را در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار دهند. تمام محصولات مجموعه ادوبی برای این ساخته شده‌اند که با یکدیگر کار کنند، نه در مقابل یکدیگر.

اگر این نرم‌افزارها را با یکدیگر ترکیب کنید، آنگاه نه تنها در خلاقیت، بلکه در حجم خروجی خود نیز بهبودهایی را مشاهده خواهید کرد. حال که تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور را فهمیدید، اکنون می‌توانید نقش مکمل هم بودن این دو را نیز بهتر درک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH