سامسونگ به‌دنبال ارتقا پردازنده گرافیکی مورد استفاده در تراشه‌های پرچم‌دار اگزینوس است

گزارشات مختلف نشان می‌دهند که مدلی از اسمارت‌فون گلکسی S21 مجهز به تراشه 5 نانومتری اگزینوس 2100 در کشورهای اروپایی، کره‌جنوبی و منطقه خاورمیانه عرضه خواهد شد؛ در حالی‌که مدل در نظر گرفته شده برای بازارهای ایالات‌متحده و چین از تراشه اسنپ‌دراگون 875 بهره خواهد برد. همچنین بر اساس گزارشات مدل مجهز به تراشه اگزینوس در مقایسه با نسخه دارای تراشه کوالکام عملکرد بهتری ارائه خواهد داد. ظاهرا سامسونگ از طریق تعویض هسته‌های سفارشی Mongoose و جایگزینی آن‌ها با هسته‌های کارآمد Arm به چنین موفقیتی دست یافته است.


تراشه آینده سامسونگ احتمالا مجهز به پردازنده گرافیکی Mali خواهد بود. این GPU به لحاظ توان پردازش گرافیکی پشت سر تراشه اسنپ‌دراگون 875 قرار خواهد گرفت. بر اساس پیش‌بینی‌ها GPU آدرنو به‌کارگیری شده در تراشه کوالکام در مقایسه با پردازنده گرافیکی Mali-G78 حدودا 10 درصد کارآیی بالاتری ارائه خواهد داد. اگرچه این رویه احتمالا در سال آینده دستخوش تغییر خواهد شد.

تراشه اگزینوس 9925 احتمالا مجهز به GPU ساخت شرکت AMD خواهد بود

در سال 2019 کمپانی‌های سامسونگ و AMD وارد یک دوره همکاری چندساله شدند. AMD مجوز استفاده از معماری گرافیکی RDNA خود در گوشی‌های تلفن‌همراه را به سامسونگ واگذار کرد. در صورت صحت اطلاعات جدیدا لو رفته غول فناوری کره‌ای آمادگی دارد تا پردازنده گرافیکی Mali را با GPU طراحی شده توسط شرکت AMD جایگزین نماید.

یک شخص خبرچین با نام Ice Universe معتقد است که فرآیند توسعه تراشه اگزینوس 9925 هم‌اکنون در حال پیشرفت بوده و این نیمه‌هادی احتمالا از پردازنده گرافیکی AMD بهره‌برداری خواهد کرد. مشخصات این تراشه هنوز اعلام نشده است. یکی از مدیران اجرایی سامسونگ اخیرا موجودیت یک تراشه 5 نانومتری میان‌رده را تائید نموده است. از طرفی پیرامون تراشه اگزینوس 2100 در گوشه و کنار خبرهایی به گوش می‌رسد؛ لذا معرفی تراشه اگزینوس 9925 در آینده نزدیک امری بعید به‌نظر می‌رسد.

جدول زمانی نشان می‌دهد که این تراشه در سال 2022 رونمایی خواهد شد و این موضوع با پیش‌بینی‌های قبلی Ice Universe نیز مطابقت دارد. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا به‌کارگیری یک پردازنده گرافیکی با کارآیی بالا موجب برتری تراشه اگزینوس نسبت به GPU آدرنو کوالکام خواهد شد یا خیر. بی‌تردید تا سال 2022 عملکرد پردازنده گرافیکی آدرنو نیز به میزان قابل‌توجهی ارتقاء خواهد یافت.

بر اساس امتیازات بنچمارکی که پیش‌تر در ماه مه منتشر شده بود؛ یک تراشه اگزینوسی بی‌نام و نشان و احتمالا آزمایشی مجهز به پردازنده گرافیکی AMD موفق شد تراشه اسنپ‌دراگون 865 مجهز به GPU آدرنو 650 را پشت سر بگذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH