دانشمندان نخستین تصاویر 3200 مگاپیکسلی جهان را ثبت کردند

دانشمندان آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده SLAC در شهر منلو پارک ایالت کالیفرنیا با استفاده از یک دستگاه تصویربرداری پیشرفته که به منظور کاوش در جهان ساخته شده است؛ موفق به ثبت نخستین تصاویر دیجیتالی 3200 مگاپیکسلی در دنیا شدند. استیون کان؛ مدیر رصدخانه Vera C. Rubin در کشور شیلی گفت: “ما به اندازه‌گیری و تصویربرداری از سوژه‌ای نظیر 20 میلیارد کهکشان خواهیم پرداخت.” این رصدخانه با میزبانی از بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان به مرکزی جهت انجام تلاش‌های بزرگ در راستای به تصویر کشیدن آسمان شب تبدیل خواهد شد. ثبت دقیق‌ترین تصاویر جهان تا به امروز توسط این ابر دوربین 10 سال زمان خواهد برد.

تصویری از کلم بروکلی رومانسکو که با رزولوشن 3200 مگاپیکسلی به ثبت رسیده است

به گفته آقای کان “اکثر بخش‌های آسمان شب در واقع هرگز توسط تلسکوپ‌ها تصویربرداری نشده است. در واقع تاکنون از هیچ بخش آسمان با این نوع ترتیب و ردیف زمانی تصویربرداری نشده است؛ جایی که شما می‌توانید نحوه تغییر موجودیت‌ها را در آن مشاهده کنید.”

تیم توسعه‌دهنده دوربین نسبت به تکمیل صفحه کانونی آن اقدام نموده‌اند. صفحه کانونی در واقع آرایه‌ای از حسگرهای تصویربرداری با عرض بیش از 2 فوت است. فاصله کانونی دوربین مشابه لنز مورد استفاده در آی‌فون 11 بوده و برابر با 26 میلی‌متر است. مونتاژ کردن این سنسورها توسط تیم توسعه‌دهنده حدودا 6 ماه زمان برده است. دلیل چنین سناریویی عمدتا این است که سنسورها در صورت تماس با یکدیگر حین فرآیند نصب به آسانی دچار شکستگی خواهند شد.

صفحه کانونی از 189 حسگر مجزا تشکیل شده است. این سنسورها در گروه‌های 9 تایی موسوم به Rafts تقسیم‌بندی می‌شوند.

از آنجا که فرآیند ساخت دوربین کامل نشده است؛ لذا دانشمندان به منظور آزمایش صفحه کانونی از یک پروژکتور مشبک استفاده کردند. آن‌ها اقدام به تهیه تصاویری از رصدخانه Vera C. Rubin (دانشمند فقیدی که نام وی برای رصدخانه انتخاب شده است)، تیم توسعه‌دهنده دوربین و یک کلم بروکلی رومانسکو نمودند.

ساختمان رصدخانه Vera C. Rubin در کشور شیلی که مراحل ساخت وساز را پشت سر می‌گذارد

به منظور مشاهده نحوه طراحی و ساخت فاصله کانونی توسط دانشمندان و اسراری از جهان که محققان مایل به کشف آن‌ها هستند؛ ویدئو زیر را ببینید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH