بررسی اپلیکیشن ایوا: پرداخت الکترونیکی به شیوه‌ای متفاوت!

اپلیکیشن‌های پرداخت متعددی در کشور وجود دارد که خدمات اکثر آن‌ها با یکدیگر یکسان است؛ خدماتی مانند شارژ سیم‌کارت، خرید بسته اینترنت، پرداخت قبض و غیره. اپلیکیشن ایوا از شرکت پرداخت الکترونیک سداد، یکی از این سرویس‌هاست. این اپلیکیشن از جمله امکانات معمول، خدمات متفاوتی نیز ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها پرداخت عوارض خروج کشور است.

شرکت «پرداخت الکترونیک سداد» سال ۱۳۹۳ توسط بانک ملی ایران معرفی شد تا خدمات پرداخت الکترونیکی این بانک را ارائه دهد. اپلیکیشن ایوا نیز یکی از سرویس‌های این شرکت است. با این اپلیکیشن می‌توان کارهایی مانند کارت به کارت، خرید شارژ، خرید بسته‌های اینترنت خطوط همراه و اینترنت TDLTE، استعلام و پرداخت کلیه قبوض (برق، گاز، همراه، تلفن ثابت و آب)، استعلام و پرداخت خلافی خودرو، خرید بلیط اتوبوس، خرید بیمه‌نامه‌های مختلف، کمک به موسسات خیریه مختلف، آزادسازی سهام عدالت و استعلام و پرداخت عوارض خروج از کشور را انجام داد. با آی‌تی‌رسان و بررسی اپلیکیشن ایوا همراه باشید.

نکته: این بررسی روی نسخه ۲.۳.۱ اندرویدی اپلیکیشن ایوا انجام گرفته است.

رابط کاربری اپلیکیشن ایوا

اولین مسئله‌ای که هنگام ورود به نرم‌افزار جلب توجه می‌کند، ظاهر تیره رابط کاربری است. ظاهر کلی، رنگ آیکون‌ها و فونت نوشته‌ها تناسب خوبی دارد و خوانایی و اندازه گزینه‌ها نیز مناسب است. پیمایش بین صفحات راحت بوده و مشکل خاصی را حس نکردم. رنگ کلی اپلیکیشن قهوه‌ای تیره است، آیکون‌ها نارنجی و فونت‌ها سفید هستند که هم‌خوانی خوبی در رابط کاربری ایجاد کرده‌اند.
خدمات اصلی اپلیکیشن ایوا در دو صفحه در دسترس هستند که با کشیدن صفحه اول به سمت چپ وارد صفحه دوم خدمات می‌شوید. پایین صفحه نیز بخش‌هایی مانند نشان پرداخت (برای اسکن کد)، کیف پول، خدمات، تکرار تراکنش و بیشتر در دسترس هستند.
در بخش بیشتر وارد قسمتی می‌شوید که می‌توانید حساب کاربری خود را چک کنید، کارت‌های خود را مدیریت نمایید، تاریخچه تراکنش‌ها و تاریخچه امتیازات خود را مشاهده کنید، اپلیکیشن ایوا را به دوستان خود معرفی کرده و امتیاز بگیرید، با پشتیبانی به صورت آنلاین چت کنید، درباره ایوا اطلاعات کسب کرده و در نهایت نیز از حساب کاربری خارج شوید.

بررسی اپلیکیشن ایوا

یکی از نکات جالب اپلیکیشن ایوا از نظر من، گزینه‌های قرار گرفته در کنار بعضی از کادرهای نرم‌افزار است. مثلا هنگام خریدن شارژ، در کادر وارد کردن شماره تماس، با لمس آیکون سیم‌کارت، سیم‌کارت ثبت شده در نرم‌افزار به صورت خودکار در کادر نوشته می‌شود و با لمس آیکون دفتر تلفن، می‌توانید یکی از شماره‌های ذخیره شده دفترچه تلفن را انتخاب کنید تا درون کادر ثبت شود و دیگر نیازی نیست که شماره تماس را به صورت دستی وارد کنید.
اشکالاتی که به نظر من به رابط کاربری ایوا وارد است ،اول از همه امنیت پایین اپلیکیشن است. برای ورود به نرم‌افزار فقط یک بار از شما شماره تماس خواسته شده و با وارد کردن کد تایید پیامک شده می‌توانید به اپلیکیشن دسترسی داشته باشید. پس از چندین بار امتحان، متوجه شدم که دیگر هیچ محدودیت دسترسی برای ورود وجود ندارد. با وجود فراگیر شدن حسگر اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند، اکثر اپلیکیشن‌های پرداخت الکترونیک علاوه بر رمز ورود، از اثر انگشت نیز استفاده می‌کنند و اپلیکیشن ایوا فاقد تمام این اقدامات امنیتی است. فقط زمانی نیاز به وارد کردن دوباره شماره تماس و رمز ورود پیامک شده است که با همان شماره تماس برنامه دیگری را در گوشی دیگری باز کنید که در این صورت نیز برنامه قبلی غیرفعال خواهد شد.

ایراد دیگری که به اپلیکیشن وارد است و شاید کوچک به نظر برسد؛ اما وقتی قرار است اپلیکیشنی را بررسی کنید باید در کنار گفتن تمام نکات مثبت (که در رابط کاربری ایوا فراوان است)، به نکات منفی نیز اشاره کرد. زمانی که روی گزینه درباره ایوا کلیک کردم کمی شوکه شدم. اطلاعاتی درباره این سرویس داخل کادری نوشته شده که خطوط بالا و پایین متن از کادر بیرون زده و چشم را به شدت اذیت می‌کند و توی ذوق می‌زند. باید اشاره کنم که در بررسی انجام شده در یک گوشی دیگر این مورد مشاهده نشد؛ اما باز هم به نظر می‌رسد فونت رابط کاربری این اپلیکیشن در گوشی‌های مختلف بهینه نیست که در یک گوشی فونت بزرگ شده و از کادر بیرون می زند و گوشی دیگری این مشکل را ندارد. مورد دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که طراحان اپلیکیشن ایوا می‌توانستند کمی بهتر از فضا استفاده کنند؛ چون با کمی کار کردن با اپلیکیشن متوجه می‌شوید که فضای خالی و بلا استفاده در صفحات زیاد است و می‌شد با کمی بزرگ‌تر کردن آیکون‌ها و فونت‌ها برای خوانایی بیشتر، کمبود فضا را نیز جبران کرد.

امکانات و خدمات اپلیکیشن ایوا

اپلیکیشن ایوا امکانات و خدمات مختلفی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در این بخش سعی کرده‌ایم تا آن‌ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

  • شارژ: سیستم شارژ ایوا مانند دیگر اپلیکیشن‌های پرداختی است؛ با این تفاوت که برای شارژ مستقیم و دریافت کد شارژ، باید بین دو تبی که ایجاد شده جابجا شوید و نمی‌توان در همان صفحه شارژ نوع شارژ دریافتی را مشخص کرد.
  • کارت به کارت: سیستم کارت به کارت مبلغ در اپلیکیشن ایوا مانند دیگر سرویس‌هاست؛ فقط یک تفاوت جزئی دارد که توجه من را به خودش جلب کرد و به نظرم جالب بود. زمانی که عدد مبلغ را به صورت ریالی در کادر «مبلغ» وارد می‌کنید، پایین ریال، مبلغ به صورت حروف و به واحد تومان برای شما نمایش داده می‌شود که به نظرم نکته ریز و جالب توجهی است.
  • قبض: بخش قبض در ایوا به دو قسمت استعلام قبوض و پرداخت قبوض تقسیم می‌شود. در قسمت پرداخت قبوض می‌توانید با وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت اقدام به پرداخت قبوض خود کنید. در قسمت استعلام قبوض می‌توانید با انتخاب یکی از آیکون‌های قبوض در بخش پایین شناسه مورد نیاز هر قبض را وارد کرده و قبض مورد نیاز خود را استعلام بگیرید. در هر دو قسمت پرداخت قبوض و استعلام قبوض می‌توانید با لمس گزینه قبوض، قبض‌های ذخیره شده را مشاهده کرده، آن‌ها را پرداخت کنید یا قبض جدیدی به لیست اضافه نمایید.
  • اینترنت: در این بخش دو گزینه پیش روی شماست؛ اینترنت همراه یا اینترنت TDLTE. اینجا نیز مانند دیگر نرم‌افزارهای پرداخت، با وارد کردن شماره و انتخاب نوع بسته می‌توانید اقدام به خرید بسته مورد نظر خود کنید.
  • فروش سهام عدالت: در این بخش فروش سهام عدالت طراحی شده است و پس از ورود به این سیستم و ثبت‌نام در آن، تمامی کارهای مربوط به فروش و مشاهده سبد سهام، به وسیله کارگزاری بانک ملی ایران انجام خواهد شد.

بررسی اپلیکیشن ایوا

  • موجودی: در این بخش می‌توانید مانند دیگر نرم‌افزارها موجودی حساب خود را چک کنید.
  • مهربانی: با ورود به بخش مهربانی در بخش بالای صفحه چهار بنر متفاوت برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با کلیک روی هرکدام که مایل بودید، اقدام به پرداخت مبلغی جهت کمک به افراد مورد نظر کنید. همچنین پایین بخش بنر، دسته‌های مختلفی تعبیه شده که به قسمت‌های مختلفی مانند فطریه، زندانیان، بیماران و غیره تقسیم‌بندی شده که با انتخاب هرکدام از آن‌ها خیریه‌های فعال در آن قسمت برای شما نمایش داده می‌شود و انتخاب خیریه مورد نظر برای کمک را راحت‌تر می‌کند.
  • بیمه: در بخش بیمه دو گزینه پیش روی کاربر قرار دارد؛ شخص ثالث و بیمه مسافرتی. در بخش بیمه شخص ثالث با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز می‌توانید قیمت تعیین شده را مشاهده کرده و اقدام به خرید بیمه‌نامه خود کنید. در بخش بیمه‌های مسافرتی نیز با انتخاب کشور مقصد، مدت سفر و تاریخ تولد، گزینه‌های بیمه‌ای مختلفی برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید کنید.

  • نشان بانک: این بخش سرویس‌های مجازی به کاربر ارائه می‌دهد تا حضور مشتری در شعبه بانک را به حداقل برساند. خدمات موجود در این بخش شامل امضا الکترونیک، ثبت نام نشان اعتباری، خرید با نشان اعتبار، تسهیلات کرونایی، استعلام شبا، تسهیلات، کارت به کارت، موجودی کارت، نرخ آنلاین ارز و غیره است. مورد تعجب‌بر انگیز وجود کارت به کارت و موجودی کارت است که همین قابلیت‌ها را در صفحه اول هم می‌توانید پیدا کنید و وجود آن‌ها در این بخش توجیهی ندارد.
  • خلافی:  متاسفانه این بخش از دسترس خارج است و سرویس‌دهی نمی‌کند (در زمان بررسی ما).
  • بلیت اتوبوس: در این بخش می‌توانید با انتخاب مبدا و مقصد و انتخاب تاریخ حرکت، لیست بلیت‌ها را مشاهده کنید. می‌توانید بلیت‌های تخفیف خورده را ببینید؛ با نوع اتوبوس آشنا شوید و در نهایت صندلی خود را انتخاب کنید. امکان مرتب‌سازی و فیلتر کردن بلیت‌های نمایش داده شده نیز وجود دارد.
  • وجوهات شرعی: در این بخش می‌توانید با انتخاب مرجع تقلید مورد نظر، وجوهات مورد نظر خود مانند خمس، زکات و غیره را انتخاب کرده و اقدام به پرداخت وجوهات خود کنید.
  • پرداخت سازمانی: در این بخش می‌توانید با انتخاب سازمان مورد نظر و اسکن شناسه قبض یا وارد کردن آن، اقدام به پرداخت قبوض خود کنید.
  • عوارض خروج: عوارض خروج اپلیکیشن ایوا یکی از مهم‌ترین خدمات این نرم افزار است. در این بخش می‌توانید با انتخاب نوع سفر و اسکن بارکد کارت ملی هوشمند یا وارد کردن شماره ملی، مبلغ خواسته شده را پرداخت کنید. مطابق با قوانین کشور باید حداقل نیم ساعت قبل از خروج از کشور اقدام به پرداخت عوارض کنید. کد ۸ رقمی برای شما ارسال می‌شود و باید هنگام خروج از کشور در فرودگاه آن را نشان دهید. همچنین می‌توانید رسید خرید و کد آن را در قسمت خریدهای اپلیکیشن نیز مشاهده کنید.
  • قبض برق: بخش دیگری با عنوان قبض برق در اپلیکیشن ایوا قرار دارد که به نظر من اضافی است؛ چرا که در بخش قبض امکان پرداخت تمامی قبوض وجود دارد و دیگری نیازی به وجود این بخش نیست.

در تمامی امکانات و خدمات، پس از انتخاب در بخش بالایی صفحه آیکونی وجود دارد که می‌توانید با کلیک روی آن‌ها اطلاعات مورد نیاز هرکدام از خدمات را مشاهده کنید.

امکاناتی که در پایین صفحه در دسترس کاربر بوده و قابل ذکر هستند نیز بخش پرداخت است. در اینجا شما می‌توانید با اسکن بارکد پایانه‌های فروش بانک ملی به صورت اینترنتی خرید خود را انجام دهید. بارکد کارت‌های هدیه را اسکن کنید و با اسکن QPay دیگر کاربران، برای آن‌ها پول واریز کنید. برای ساخت بارکد QPay باید گوشی را به حالت لنداسکیپ درآورید تا بارکد مخصوص به شما ساخته شود. همچنین باید توجه داشته باشید که برای اسکن بارکد حتما باید از بارکدخوان خود اپلیکیشن استفاده کنید تا بتوانید از قابلیت‌های آن بهره ببرید. کیف پول نیز مانند کیف پول دیگر اپلیکیشن‌ها عمل کرده و با دریافت امتیاز و شارژ آن می‌توانید در خریدهای خود از شارژ کیف پول استفاده کنید. برای تکرار تراکنش‌های خود نیز می‌توانید به بخش «تکرار تراکنش» مراجعه نمایید.

دسترسی‌ها

اپلیکیشن ایوا به دوربین برای اسکن بارکد و دفتر تلفن جهت انتخاب شماره‌های تماس نیاز دارد. مواردی که طبیعی هستند و مشکل خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود. از این لحاظ اپلیکیشن ایوا حداقل در ظاهر مورد اعتماد کاربران است.

نتیجه‌گیری

اپلیکیشن ایوا سرویسی است که رقبای زیادی داشته و سعی دارد با ارائه خدماتی متفاوت خود را در بین رقبا متمایز کند. طی بررسی انجام گرفته، این اپلیکیشن عملکرد خوبی دارد و کار با آن راحت و ساده است. بخش عوارض خروج و نشان بانک این سرویس می‌تواند در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا کاربران را راضی نگه دارد؛ البته برخی قابلیت‌های نشان بانک آن هنوز راه‌اندازی نشده و مشخص نیست که چه زمانی در دسترس قرار می‌گیرد. اپلیکیشن ایوا اگر ایرادات جزئی رابط کاربری خود را برطرف کرده و برخی قابلیت‌های اضافی را حذف کند می‌تواند رقیبی جدی برای اپلیکیشن‌های پرداختی محبوب باشد.

نقاط قوت اپلیکیشن ایوا

  • رابط کاربری سریع و روان
  • تم کلی نرم‌افزار و آیکون‌ها و فونت‌ها با یکدیگر هم‌خوانی خوبی دارند
  • قابلیت‌های عوارض خروج و نشان بانک می‌توانند وجه تمایز و برگ برنده این سرویس باشند؛ مخصوصا در شرایط کرونایی که ترجیح به استفاده از خدمات الکترونیک است
  • قابلیت بارکد خوان و ارسال پول برای دیگران به وسیله بارکد ویژگی کاربردی و مفیدی است

نقاط ضعف اپلیکیشن ایوا

  • رابط کاربری از برخی ایرادات مانند قابلیت‌های اضافی و خالی بودن فضاها رنج می‌برد
  • بخش شارژ می‌توانست به جای دو صفحه شدن برای شارژ مستقیم و کد شارژ، در یک صفحه خلاصه شود
  • بخش خلافی اپلیکیشن در زمان نگارش این مطلب از دسترس خارج بود

برای دسترسی به نسخه iOS اپلیکیشن ایوا باید از نسخه تحت وب آن استفاده کنید.

1 در مورد “بررسی اپلیکیشن ایوا: پرداخت الکترونیکی به شیوه‌ای متفاوت!”

  1. باسلام چرا در بخش وجوهات شرعی ایوا نام همه مراجع تقلید ذکر نشده؟ قبلا گزینه ای به نام آیت الله خامنه ای بود چرا حذف شده؟

    2
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH