امتیازات بنچمارک تراشه M1 اپل از برتری آن نسبت به پردازنده Core-i9 اینتل حکایت دارند

چند روز پیش شرکت اپل ضمن برگزاری رویداد “One More Thing” از چندین دستگاه جدید رونمایی کرد. در جریان این رویداد غول کوپرتینویی به معرفی دستگاه‌های اپل مک مینی، مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو مجهز به تراشه جدید M1 و سیستم‌عامل macOS Big Sur پرداخت. تراشه M1 از یک سو بسیار مطلوب به‌نظر می‌ر‌سد؛ به گونه‌ای که می‌توان از آن به‌عنوان یک تحول انقلابی در تاریخچه توسعه کامپیوترهای مک یاد کرد. با این‌حال دستگاه‌های جدید مک مجهز به تراشه M1 با نوعی عدم اطمینان از جنبه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مواجه خواهند بود.

ظاهرا اپل بابت این مشکل هیچ‌گونه نگرانی خاصی ندارد. از این گذشته از زمان شیوع فراگیر ویروس کرونا در جهان کامپیوترهای مک اپل فروش بسیار مناسبی را تجربه نموده‌اند. کمپانی آمریکایی برای اعتماد به عملکرد تراشه M1 دلیل قانع‌کننده‌ای را در اختیار دارد. حداقل امتیازات کسب شده توسط این تراشه در تست بنچمارک ابدا ناامیدکننده نیستند.

امتیازات بنچمارک تراشه M1 اپل از برتری آن نسبت به پردازنده Core-i9 شرکت اینتل حکایت دارند

مدت کوتاهی پس از عرضه 3 دستگاه جدید مک نتایج ارزیابی عملکرد CPU آن‌ها در پایگاه داده گیک‌بنچ 5 رویت شد. اطلاعات بنچمارک نشان می‌دهند که مک‌بوک پرو جدید مجهز به نیمه‌هادی اپلی با فرکانس 3.2 گیگاهرتز (در واقع همان تراشه M1) در تست پردازش تک‌هسته‌ای امتیازات 1717 و 1714 را کسب نموده است. امتیازات دستگاه در تست پردازش چندهسته‌ای نیز با نوسانات جزئی در محدوده 7423 و 6802 متغیر بود.

در عین‌حال مک‌بوک ایر با تراشه M1 نیز در تست پردازش تک‌هسته‌ای موفق به کسب امتیازاتی بین 1656 و 1732 شد؛ در حالی‌که امتیازات ثبت شده در تست پردازش چندهسته‌ای در حد فاصل 6519 و 7545 نوسان داشت. به‌طور کلی با توجه به استفاده هر 2 دستگاه مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر از پردازنده M1 میان امتیازات کسب شده توسط آن‌ها نیز تشابه خاصی به چشم می‌خورد. با این‌حال مک‌بوک پرو برخلاف مک‌بوک ایر مجهز به سیستم فن خنک‌کننده است؛ موضوعی که عملکرد بهتر آن در استفاده طولانی‌مدت از دستگاه را تضمین خواهد کرد.

اما مقایسه عملکرد دستگاه مک جدید (با تراشه M1) و مک‌بوک پرو 16 اینچی (مجهز به پردازنده Intel i9-9880H) از اهمیت به‌مراتب بیش‌تری برخوردار است. مک‌بوک پرو 16 اینچی مجهز به پردازنده Intel i9-9880H در تست پردازش تک‌‌هسته‌ای امتیازات 1041 و 1215 را کسب کرد. امتیازات این دستگاه در تست پردازش چندهسته‌ای نیز در بازه 6464 تا 6812 متغیر بود. در نتیجه عملکرد مک‌بوک پرو 16 اینچی در هر 2 حوزه پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای در مقایسه با دستگاه‌های مک مجهز به تراشه M1 ضعیف‌تر است. اختلاف عملکرد 2 دستگاه در تست پردازش تک‌هسته‌ای مشخصا زیاد است.

GPU تراشه M1 نیز کارآیی مناسبی از خود ارائه می‌دهد

تراشه جدید M1 اپل از GPU با کارآیی مناسب برخوردار است. بر اساس آخرین اطلاعات موجود در پایگاه داده Gfxbench عملکرد پردازنده تصویری تراشه M1 با نسخه پایه مک‌بوک پرو 16 اینچی برابری خواهد کرد. مقایسه تراشه M1 (مجهز به پردازنده گرافیکی یکپارچه) و کارت گرافیکی مستقل AMD Radeon Pro 5300M در مکبوک پرو 16 اینچی بر پایه نسخه‌های مشابه سیستم‌عامل macOS و Metal API نشان می‌دهد که عملکرد تراشه M1 در حالت Onscreen در مقایسه با AMD Radeon Pro 5300M اندکی بهتر است؛ اما کارت گرافیکی شرکت AMD در حالت Offscreen برتر ظاهر می‌شود.

با بررسی امتیازات بنچمارک دستگاه‌های جدید مک مجهز به تراشه M1 به قدرت مناسب آن‌ها پی خواهیم برد. البته تراشه M1 به‌عنوان جدیدترین و قدرتمندترین چیپست توسعه‌یافته توسط اپل دارای یک مزیت بسیار بزرگ است: استفاده از این تراشه امکان اجرای اپلیکیشن‌های iOS و iPadOS روی مدل‌های جدید مک را فراهم می‌کند. این پدیده ضمن افزایش سطح تعامل میان آی‌فون‌ها و آی‌پدهای اپل با سایر دستگاه‌ها موجب غنی شدن اکوسیستم اپلیکیشن‌های مک نیز خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH