صرفه‌جویی 2.5 میلیارد دلاری اپل از به‌کارگیری تراشه‌های M1 در سال 2020

استفاده از تراشه M1 برای مدل‌های جدید مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی نه‌تنها به ارتقاء کارآیی و بهره‌وری این دستگاه‌ها کمک کرده است؛ بلکه موجب صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌های اپل شده است. بر اساس یک گزارش جدید، تصمیم اپل مبنی بر استفاده از تراشه M1 احتمالا موجب صرفه‌جویی حدودا 2.5 میلیارد دلاری در هزینه‌های غول کوپرتینویی تنها برای سال 2020 خواهد شد.


بر اساس برآوردها هزینه تقریبی تولید تراشه
M1 توسط اپل 4 برابر کمتر از هزینه تولید پردازنده‌های اینتل است

سامیت گوپتا؛ رئیس واحد راهبرد هوش مصنوعی در کمپانی IBM محاسبات فراوانی را در این زمینه انجام داده است. وی ادعا می‌کند که تولید هر واحد تراشه M1 اپل احتمالا بین 40 تا 50 دلار برای کمپانی هزینه در برخواهد داشت. این در حالیست که اپل برای خریداری یک پردازنده Core-i5 مخصوص مک‌بوک ایر یا مک‌بوک پرو نسل قبلی خود حدودا 200 دلار پرداخت می‌کرد. بدین‌ترتیب شاهد صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌های کمپانی هستیم. به گفته آقای گوپتا صورت هزینه‌های تفکیک شده به شرح زیر است:

  • پردازنده M1 اپل مبتنی بر معماری ARM: 50 دلار (احتمالا به رقم 40 دلار نزدیک‌تر است)
  • پردازنده Core-i5 Dual-Core اینتل برای مک‌بوک ایر: 200 دلار (احتمالا 175 دلار)
  • پردازنده Core-i5 Quad-Core اینتل برای مدل پایین‌رده مک‌بوک 13 اینچی: 250 دلار (احتمالا 225 دلار)

هزینه‌های ساخت مک‌بوک با پردازنده اینتل:

  • مدل پایین‌رده مک‌بوک 13 اینچی: 6 میلیون دستگاه x 250 دلار = 2.15 میلیارد دلار
  • مک‌بوک ایر: 4 میلیون دستگاه x 200 دلار = 1.07 میلیارد دلار

مجموع: 3.2 میلیارد دلار

هزینه‌های ساخت مک‌بوک مجهز به تراشه M1:

  • مدل پایه مک‌بوک 13 اینچی: 6 میلیون دستگاه x 50 دلار = 268 میلیون دلار
  • مک‌بوک ایر: 4 میلیون دستگاه x 200 دلار = 429 میلیون دلار

مجموع: 697 میلیون دلار

در نتیجه شاهد صرفه‌جویی 2.5 میلیارد دلاری در هزینه‌های اپل هستیم.

اگرچه این ارقام چشمگیر بوده و از صرفه‌جویی قابل‌توجه در هزینه‌های اپل به‌دلیل استفاده از سخت‌افزار سفارشی حکایت دارند؛ اما آقای گوپتا اذعان می‌کند که این ارقام تقریبی بوده و در آینده احتمالا دستخوش تغییر خواهند شد. تراشه M1 یک نیمه‌هادی پیچیده است که از برخی الما‌ن‌های یکپارچه نظیر حافظه رم و GPU میزبانی می‌کند. با بررسی محصول توسعه‌یافته توسط اپل می‌توان دریافت که هزینه تولید آن توسط کمپانی احتمالا بسیار فراتر از رقم 40 تا 50 دلاری خواهد بود. اما به هرحال رقم صرفه‌جویی انباشته از محل تولید این تراشه موجب افزایش درآمدهای اپل نسبت به مدل‌های پیشین کامپیوترهای مک (و ادامه استفاده از تراشه‌های ساخت اینتل) خواهد شد.

برخی اخبار مرتبط نشان می‌دهند که غول کوپرتینویی بر روی یک تراشه کلاس دسکتاپی موسوم به A14T برای کامپیوترهای آی‌مک و همچنین توسعه یک دستگاه مک پرو با اندازه‌ای کوچکتر از مدل نسل فعلی کار می‌کند. به‌طور خلاصه به‌نظر می‌رسد که اپل روی سخت‌افزار سفارشی خود حساب ویژه‌ای باز کرده است. نتایج تست‌های مختلف روی تراشه M1 نشان‌دهنده عملکرد بسیار امیدوارکننده این چیپست 5 نانومتری هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH