کتاب پرنده من

معرفی کتاب پرنده من به قلم فریبا وفی

کتاب پرنده من داستانی زیبا در مورد عشق، چالش‌های زندگی مشترک و سختی‌های مادر بودن است. در این کتاب فریبا وفی به زیبایی تلاش‌های یک زن برای انطباق با پیچیدگی‌های زندگی در ایران مدرن را نشان می‌دهد. داستان از نگاه اول شخص بیان می‌شود و راوی، مادر خانه‌داری‌ست که در یک محله سطح پایین در تهران زندگی می‌کند. همسرش امیر همیشه به خاطر شرایط زندگی و محله‌شان غر می‌زند و بزرگترین رویای او مهاجرت به کانادا است. زمانی که سرانجام امیر موفق می‌شود در کشور دیگری کار مناسبی پیدا کند، مادر جوان مجبور می‌شود به تنهای از دو فرزندش مراقبت کند. با آی‌تی‌رسان و معرفی این کتاب جذاب و خواندنی همراه باشید.

فریبا وفی با زبان بسیار ساده و فصل‌های کوتاه احساسات فروخورده و بیان نشده‌ راوی داستان را نشان می‌دهد. خاطرات تلخ کودکی، زمانی که پدرش در زیرزمین خانه بیمار بود و مادرش به او اعتنا نمی‌کرد تا در تنهایی خود بمیرد. خواهری که جز خود به کس دیگری فکر نمی‌کرد و زندگی سخت و خسته کننده‌ روزمره، همه با هم غم و خشمی در راوی به وجود آورده بود که هیچگاه به زبان نمی‌آورد.

پرنده‌ من داستان بسیاری از زنان ایران است که در سال‌های اخیر در جایی بین سنت و مدرنیته قرار گرفته‌اند و با چالش‌های زیادی برای تطبیق با این شرایط رو به رو هستند. زنانی که هیچگاه یاد نگرفتند افکارشان، درد‌هایشان و مشکلاتشان را به زبان بیاورند و تنها چیزی که نسل به نسل به ارث بردند سکوت و بردباری و تحمل بوده است. فریبا وفی یکی از نویسندگان تاثیرگذار در داستان نویسی معاصر ایران است که با قلم روان خود خوانندگان را از چهار چوب‌های کتاب عبور داده و به قلب خانه‌های مردم می‌برد.

کتاب پرنده من درباره زنی نیست که از مادر شدن پشیمان است یا از زندگی مشترکش ناراضی‌ست. این کتاب داستان زنی‌ست که می‌خواهد تلاش کند تا از پس نقش‌های مختلف و مسئولیت‌های که بر عهده دارد، برآید‌. این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در دیگر کشور‌های جهان هم به موفقیت خوبی رسیده است. با اینکه محیطی که داستان در آن روایت می‌شود، در خاورمیانه قرار دارد ولی روایت مشترک بین تمام زنان و دختران از سراسر جهان را بازگو می‌کند. هر مادر، همسر و یا دختری قسمتی از زندگی و تجربیات شخصی خود را در لا‌به‌لای فصل‌های این کتاب می‌یابد.

پرنده‌ من اولین رمان نویسنده‌‌ تبریزی، فریبا وفی‌ست که در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار منتشر شد. این کتاب برنده جایزه بهترین رمان سال ۱۳۸۱، سومین دوره جایزه هوشنگ گلشیری، جایزه ادبی یلدا و جایزه ادبیی مهرگان شده است. پرنده من به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی، کردی سورانی، ترکی استانبولی و ارمنی ترجمه شده‌ است. فریبا وفی قلم بسیار توانایی در نوشتن داستان‌های رئالیست اجتماعی دارد و به عنوان یکی نویسندگان نامی و موفق تاریخ معاصر ایران شناخته می‌شود. از دیگر کتاب‌های شناخته شده‌ فریبا وفی می‌توان رویای تبت، ترلان و رازی در کوچه‌ها را نام برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH