دلیل نامگذاری ماه های میلادی چیست؟

دلیل نامگذاری ماه‌های میلادی چیست؟

تا به حال به این سوال فکر کرده‌اید که دلیل نام ماه های میلادی از کجا آمده است؟ سه جواب کلی برای این سوال وجود دارد: خدایان یونانی و رومی، فرمانروایان رومی و اعداد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که این نام‌ها از کجا آمده‌اند. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

نام ماه های میلادی و منشا آن‌ها

ژانویه (January):

ژانویه، ماه «ژانوس»، خدای آغاز و پایان است. ژانوس ریاست دروازه‌ها و درها را به عهده داشت و به همین خاطر مناسب برای اولین ماه سال است. در حقیقت ژانوس دو صورت داشت که به عقب و جلو نگاه می‌کرد و مشخصه یک سال جدید هم دقیقا همین است.

فوریه (February):

دومین ماه از ماه های میلادی «ماه پاکسازی» است و از کلمه «februa» مشتق شده است. این عنوان، نام جشنواره تطهیر رومی‌هاست که در پانزدهم این ماه برگزار می‌شده است.

مارس (March):

نام مارس از نام خدای جنگ و یکی از سیاره‌ها یعنی مریخ (mars) آمده است. در روم باستان، چندین جشنواره مربوط به مریخ در ماه مارس برگزار می‌شد؛ چون اولین ماه از سال بود که هوا برای شروع جنگ مناسب بود. زمانی مارس اولین ماه در تقویم رومی بود. رومی‌ها در فاصله تاسیس رم و سقوط امپراطوری چندین بار ترتیب ماه‌های خود را تغییر دادند.

آوریل (April):

نام این ماه میلادی از کلمه لاتین آپریلیس (Aprillis) مشتق شده که پایه لاتین آپرو (apero) یعنی «دوم» دارد. آوریل در تقویم روم باستان ماه دوم بود و پس از دستکاری‌های زیاد تبدیل به چهارمین ماه از ماه های میلادی شد.

دلیل نامگذاری ماه های میلادی چیست؟

می (May):

نام «می» از الهه یونانی مایا، دختر اطلس و مادر هرمس آمده است. او یک تیمارگر و الهه زمین بود و این نام ارتباط مایا با این ماه از فصل بهار را که گل و گیاه شروع به شکوفه دادن می‌کنند، توجیه می‌کند.

ژوئن (June):

نام این ماه از نام جونو (Juno)، همسر ژوپیتر و الهه باستانی ازدواج و باروری مشتق شده است.

جولای (July):

این ماه از ماه های میلادی به احترام ژولیوس سزار پس از ترورش در سال ۴۴ قبل از میلاد نامگذاری شده است. جولای اولین ماه در تقویم است که به جای یک خدای باستان، نام یک شخص واقعی را با خود یدک می‌کشد.

آگوست (August):

نام آگوست از نام یکی دیگر از فرمانروایان رومی مشتق شده است. سال ۸ قبل از میلاد، ماه Sextilis (یعنی ششم) به نام آگوستوس، برادرزاده ژولیوس سزار و اولین امپراطور روم تغییر یافت. نام این امپراطور از از کلمه آگوستوس (که از صفت «august» یعنی «محترم و گیرا» مشتق شده) آمده است.

سپتامبر (September):

نام این ماه از ماه های میلادی از کلمه لاتین «septem» آمده که به نظر می‌رسد در قدیم ماه هفتم سال بوده است.

اکتبر (October)، نوامبر (November) و دسامبر (December):

نام ماه های اکتبر (octo)، نوامبر (novem) و دسامبر (decem) به ماه‌ های هشتم، نهم و دهم سال اشاره دارند. جایی که در تقویم رومی، ماه اول از مارس شروع می‌شد، این سه ماه هشتم، نهم و دهم بودند. همه این ماه ها در سال ۴۶ قبل از میلاد تغییر کردند و ژانویه اولین ماه از تقویم جولین (Julian) شد و سپتامبر تا دسامبر تبدیل به ماه های نهم تا دوازدهم میلادی شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH