پتنت جدید اوپو در رابطه با یک گوشی تاشو مشابه گلکسی زد فلیپ سامسونگ

با معرفی نخستین اسمارت‌فون‌های تاشو در سال 2019 قالب طراحی آن‌ها مورد پسند برخی افراد قرار نگرفت. نخستین دستگاه‌های عرضه شده در عوض خلق تجربه یک اسمارت‌فون تاشوی واقعی مدلی تعمیم‌یافته از تبلت‌ها محسوب می‌شدند. در ماه نوامبر سال گذشته شرکت موتورولا از اسمارت‌فون موتو ریزر با طراحی صدفی‌شکل رونمایی کرد. این هندست عملا نشان‌دهنده کشف روشی فوق‌العاده برای ساخت هندست‌های تاشو به‌شمار می‌رفت. گوشی تاشوی موتورولا به‌دلیل عدم استفاده از سخت‌افزار متناسب با قیمت‌گذاری آن با استقبال چشمگیری از سوی مشتریان مواجه نشد. در ادامه سامسونگ طی ماه فوریه امسال از اسمارت‌فون گلکسی زد فلیپ رونمایی کرد؛ محصولی که به موفقیت قابل‌توجهی در بازار دست یافت.

این دستگاه با قابلیت تاشوندگی خود می‌تواند به محصولی با طراحی سال 2020 تبدیل شود. همچنین این گجت در صورت باز شدن تجربه یک اسمارت‌فون واقعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این هندست کماکان موفق‌ترین اسمارت‌فون تاشوی سامسونگ تا به امروز محسوب می‌شود. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد که کمپانی‌های بیش‌تری به‌دنبال استفاده از سبک طراحی گلکسی زد فلیپ هستند. ظاهرا شرکت اوپو نیز در تدارک عرضه محصولی جهت رقابت با سامسونگ گلکسی زد فلیپ است.

به‌نظر می‌رسد که غول فناوری چینی و کمپانی پیشتاز در زمینه عرضه محصولات نوآورانه به‌دنبال عرضه اسمارت‌فون تاشوی اختصاصی خود با طراحی صدفی‌شکل است. اوپو پتنت جدیدی را در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رسانده است. این پتنت در روز 3 سپتامبر (13 شهریور ماه) موردتائید قرار گرفت و منتشر شد. بر اساس محتوای اسناد مربوط به پتنت این دستگاه از لولای قابل چرخش به‌همراه چرخ‌دنده استفاده می‌کند. به‌کارگیری این سبک از طراحی به هندست امکان می‌دهد تا در 4 زاویه مختلف قابل استفاده باشد.

اسمارت‌فون تاشوی اوپو با طراحی صدفی‌شکل فاقد نمایشگر خارجی خواهد بود

کاربران مستعد در وبسایت LetsGoDigital با بررسی تصاویر مربوط به پتنت سریعا چندین رندر از اسمارت‌فون را طراحی کردند. این تصاویر نشان‌دهنده یک واقعیت جالب هستند: گوشی تاشوی اوپو فاقد نمایشگر خارجی است. به‌ عبارت دیگر با قرارگیری دستگاه در وضعیت بسته کاربران قادر به مشاهده اطلاعات شخص تماس‌گیرنده یا اعلان‌های دریافتی نخواهند بود. در واقع بدین منظور بایستی دستگاه در وضعیت باز شده قرار گیرد. به‌عنوان مثال گلکسی زد فلیپ مجهز به یک نمایشگر خارجی کوچک است که در چنین سناریوهایی بسیار سودمند واقع می‌شود. اوپو با وجود عدم استفاده از نمایشگر خارجی کماکان از یک صفحه‌نمایش معمولی (در وضعیت باز شده) همراه با حفره دوربین کروی‌شکل در مرکز آن بهره می‌گیرد. بعلاوه با بررسی تصاویر هندست می‌توان حدس زد که نمایشگر آن از طراحی کاملا بدون‌حاشیه برخوردار است. این در حالیست که گلکسی زد فلیپ از حواشی جانبی ضخیم‌تری در اطراف نمایشگر خود استفاده می‌کند.

پتنت فوق به تعداد دوربین‌های مورد استفاده در اسمارت‌فون هیچ اشاره‌ای نکرده است. علیرغم این موضوع تصاویر منتشر شده از به‌کارگیری پیکره‌بندی دوربین پشتی سه‌گانه در اسمارت‌فون مذکور حکایت دارند. البته این مشخصه با استانداردهای فعلی حاکم بر بازار مطابقت دارد. امروزه تقریبا تمامی پرچم‌داران بازار مجهز به حداقل 3 دوربین پشتی هستند. البته در این میان دستگاه‌های پیکسل گوگل یک استثناء به‌شمار می‌روند. اوپو در زمینه استفاده از ماژول‌های دوربین چندگانه یک کمپانی پیشتاز محسوب می‌شود؛ لذا این‌بار نیز احتمالا شاهد به‌کارگیری پیکره‌بندی دوربین چندگانه در اسمارت‌فون تاشوی اوپو خواهیم بود.

با این‌حال کماکان توصیه می‌شود تا به صحت و سقم این پتنت‌ها و تصاویر با دیده تردید نگاه کنید. بنابراین ابدا هیجان‌زده نشوید. ثبت یک پتنت لزوما به‌معنای عرضه چنین دستگاهی در آینده نیست. اوپو می‌تواند صرفا با هدف حفاظت از ایده‌های خود نسبت به ثبت آن‌ها جهت استفاده در آینده اقدام نماید. البته کارشناسان امیدوارند که به تدریج کمپانی‌های بیش‌تری به بازار گوشی‌های تاشو وارد شوند؛ بازاری که هم‌اکنون تحت سیطره شرکت سامسونگ قرار دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH