رقابت کمپانی‌های مایکروسافت و اپل در زمینه تراشه نهایتا به سود سامسونگ تمام خواهد شد

بر اساس گزارشات رقابت پردازنده میان کمپانی‌های اپل و مایکروسافت اکنون در حال داغ شدن است و این پدیده به منزله یک هدیه کریسمس زودرس برای کسب‌وکار تراشه‌سازی سامسونگ است. مهم نیست که کدام یک از کمپانی‌های فوق در این رقابت پیروز می‌شود؛ اما اولویت بالاتر در دسترسی به خطوط تولید نیمه‌هادی سامسونگ پاداش این برتری محسوب می‌شود.

اگرچه سامسونگ برای حضور در حاشیه این رقابت نوظهور دلایل کافی را در اختیار نداشته است؛ اما بلندپروازی‌های فزآینده مایکروسافت با محوریت طراحی تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM در حال پیشرفت است. این وضعیت احتمالا به غول کره‌ای امکان می‌دهد تا مشکلات مربوط به هزینه بالای عملیات تولید را برطرف نماید. اپل نیز به نوبه خود و در بلندمدت بر معماری نیمه‌هادی ARM تمرکز نموده است.


آیا برای کسب‌وکار نیمه‌هادی سامسونگ سناریویی به جز رشد انفجارگونه قابل پیش‌بینی است؟

حتی پیش از انتشار نخستین گزارشات پیرامون آغاز تلاش‌های مایکروسافت برای تولید تراشه‌های سفارشی انتظار می‌رفت که سامسونگ از محل تولید تراشه M1 اپل به منافع مالی هنگفتی دست پیدا کند. این پدیده به‌دنبال از دست دادن سفارشات ارزشمند تولید تراشه‌های اپلی طی مدت نیم دهه گذشته به وقوع پیوسته است. در این دوره کل کسب‌وکار مربوط به تراشه‌های اپل متعلق به کمپانی TSMC بود. اما از آنجا که اکنون اپل روند کنار گذاشتن تراشه‌های اینتل را آغاز نموده است؛ لذا به‌دنبال تنوع بخشی هرچه سریع‌تر به محصولات خود است. چنین اقدامی ناشی از یک حس تجاری رایج است؛ چرا که اپل در زمینه مذاکره با تامین‌کنندگان قدرت بیش‌تری دارد.

اکنون پس از عرضه نخستین نسل از مک‌بوک‌های اپلی مجهز به پردازنده M1 و موفقیت خیره‌کننده آن‌ها دور جدیدی از مذاکرات یقینا در دست اقدام است. به عقیده اکثر کارشناسان تقاضای مصرف‌کنندگان برای این نوت‌بوک‌ها در آینده نیز کماکان چشمگیر خواهد بود. از این‌رو سامسونگ تلاش می‌کند تا بیش‌ترین میزان سفارشات تولید تراشه M1 را به خود اختصاص دهد. البته با توجه به نحوه تولید تراشه‌های اپلی طی مدت 5 سال گذشته حتی یک موفقیت جزئی در این بخش نیز می‌تواند در نتیجه نهایی کار تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

یقینا TSMC اخیرا عرصه فعالیت را برای سامسونگ محدود نموده است؛ اما این اقدام بدون پاسخ نخواهد بود. سامسونگ اخیرا کل سفارشات مربوط به تولید کارت‌های گرافیکی سری جیفورس RTX 30 را از رقیب سرسخت خود ربوده است. در عین‌حال گزارش شده است که بودجه تحقیق و توسعه مایکروسافت در زمینه اپلیکیشن‌های مبتنی بر سرویس‌های ابری در مقایسه با تجهیزات الکترونیکی مصرفی به‌مراتب بیش‌تر است. البته این موضوع بدان معنا نیست که کمپانی جهت ارائه یک رقیب مستقیم برای تراشه M1 اپل طی سالیان آینده تمایل چندانی ندارد. اما در حال حاضر چنین اقدامی مهم‌ترین اولویت کمپانی محسوب نمی‌شود. خصوصا آنکه از سال گذشته مایکروسافت از طریق همکاری با کوالکام موفق به جدا نمودن مسیر خود از اینتل شده است. این همکاری از سال گذشته منجر به تولید 2 تراشه 7 نانومتری منحصربه‌فرد با اسامی SQ1 و SQ2 شده است. این تراشه‌ها در 2 نسل ابتدایی دستگاه 2 منظوره سرفیس پرو ایکس مورد استفاده قرار گرفتند.

انگیزه مایکروسافت برای ایجاد تنوع د‌ر طرح‌های تولیدی تراشه‌های خود تقریبا مشابه با انگیزه‌های اپل است. بخش عمده یا تمامی سفارشات تراشه‌های پرچم‌دار آینده کوالکام احتمالا توسط کمپانی سامسونگ تولید خواهند شد. شایان به ذکر است که شرکت آمازون نیز به‌دنبال تولید تراشه‌های سروری اختصاصی خود بر پایه معماری ARM بوده و در آینده‌ای بسیار نزدیک به منظور عقد قرارداد در بازار نیمه‌هادی‌ها حاضر خواهد بود.

با توجه به کلیه موارد مطرح شده صنایع نیمه‌هادی سامسونگ سال بسیار پرهیجانی را پیش رو خواهد داشت. حتی Samsung SLI با کمی خوش‌شانسی می‌تواند برای تراشه‌های اگزینوس خود دست به کاری بزرگ بزند. بدین‌ترتیب زیان‌های ناشی از عملکرد متوسط تراشه اگزینوس 990 تا حدودی جبران می‌شود.

1 در مورد “رقابت کمپانی‌های مایکروسافت و اپل در زمینه تراشه نهایتا به سود سامسونگ تمام خواهد شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH