قیمت‌های جدید بیت‌کوین موجب احیاء باورهای نادرست قدیمی در خصوص آن می‌شود

با تجاوز نمودن قیمت رمزارزها از کلیه برآوردهای مطرح شده در سال 2020 اکنون برخی تحلیل‌گران بزرگ به یادآوری مباحث فراموش شده از سال 2017 پرداخته‌اند. اکنون تقریبا کلیه افرادی که اخبار مربوط به صنعت رمزارزها را دنبال می‌کنند؛ متوجه شده‌اند که اخیرا ارزش بیت‌کوین به بالاترین رقم خود رسیده و سقف قیمتی 20 هزار دلاری را شکسته است. اکنون بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که نهایتا طی چند سال آینده ارزش رمزارزها به میانه بازه 30 هزار دلار یا حتی بیش‌تر خواهد رسید.

در شرایط فعلی هر بیت‌کوین حدودا 23 هزار دلار معامله می‌شود و در برخی موارد نیز به رکورد قیمتی 24 هزار دلاری رسیده است. با این وجود علیرغم کلیه تحولات مثبت اخیر بسیاری از افراد برجسته در حوزه مالی پیرامون وضعیت صنعت رمزارزها اظهارنظرهای منفی ارائه نموده و از جملات کلیشه‌ای استفاده کرده‌اند. این افراد به منظور توصیف بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی از جملاتی نظیر “رمزنگاری عملی مجرمانه است”، “رمزنگاری همانند اعتیاد به موادمخدر است” استفاده نموده‌اند.

به‌عنوان مثال دیوید روزنبرگ؛ اقتصاددان و استراتژیست مالی مشهور اخیرا از بیت‌کوین به‌عنوان یک “حباب بزرگ” یاد کرد و گفت: منحنی عرضه بیت‌کوین ماهیتی ناشناخته دارد؛ حتی اگر برخی افراد ادعایی خلاف آن‌را مطرح نمایند. به همین ترتیب مارک کومان که در زمینه فناوری‌های مختلف و آینده‌نگرانه فردی کاملا آزاداندیش محسوب می‌شود؛ نیز بیت‌کوین را نقد کرد و گفت: “بیت‌کوین بیش از آن‌که نوعی ایده باشد؛ یک باور محسوب می‌شود.” با این‌حال وی اذعان کرد که بیت‌کوین با وجود تمامی کاستی‌های خود پس‌اندازی ارزشمند محسوب می‌شود.

اگرچه فناوری رمزنگاری کاملا ایده‌آل نبوده و با جایگزینی ابزارهای مالی قدیمی نظیر فیات سال‌ها فاصله دارد؛ اما به‌نظر می‌رسد که اظهارات فوق از سوی سنت‌گرایان آشفته‌ای مطرح شده که قادر به مشاهده پتانسیل عظیم فناوری نیستند.

شرایط پر رونق بازار در سال 2020 با 2017 متفاوت است

با شکسته شدن سقف قیمتی 20 هزار دلاری توسط بیت‌کوین بسیاری از تحلیل‌گران در اقدامی اجتناب‌ناپذیر به منظور تضعیف کلی عملکرد مالی صنعت رمزارزها و استدلال وضعیت کنونی شرایط پررونق سال 2020 را مشابه با سال 2017 اعلام کردند.

در همین راستا یک تحلیل‌گر مستقل بازار رمزارزها با نام CryptoYoda در گفتگو با وبسایت Cointelegraph اعلام کرد که چشم‌انداز هولناک ارائه شده از شرایط کنونی از عدم شناخت کافی نسبت به فناوری رمزارزها ناشی می‌شود. به همین ترتیب وی معتقد است که اتفاقات کنونی از تغییرات بدهی مالی رمزارز فیات به سیستم‌های مالی نامطمئن ناشی شده‌اند.

در این میان تقریبا همه چیز دستخوش تغییر شده است. در حالی‌که وضعیت صعودی بازار در سال 2017 عمدتا مدیون خرده فروشان و فعالان تازه‌کار بود؛ اما اکنون رونق بازار از ورود بازیگران سازمانی ناشی می‌شود. در حال حاضر سازمان‌ها بخشی از رمزارز استخراج شده در هر روز را خریداری می‌کنند. هنگامی که یک سازمان مبلغ مشخصی بیت‌کوین را خریداری می‌کند؛ این اقدام بدان معناست که چنین مبلغی برای سایر بازیگران کلیدی که به‌دنبال ورود به بازار هستند؛ قابل دسترس نیست.

جیسون لاو؛ مدیرعامل موسسه OKCoin نیز دیدگاه مشابهی دارد. وی ضمن گفتگو با وبسایت Cointelegraph اعلام کرد: “می‌توان اطمینان داشت که وعده ورود بازیگران اصلی به بازار رمزارزها در بلندمدت عملی شده است.” به عقیده وی روند صعودی مداوم بازار مدیون موسسات مالی سنتی است که بیت‌کوین را به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای و پس‌انداز خریداری می‌کنند. این افراد برای دارایی‌های خود یک راهبرد بلندمدت دارند. بنابراین با افزایش تقاضا و کاهش جوایز بلوکی به‌دلیل هاوینگ اخیر احتمالا برای قیمت بیت‌کوین هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت.

بعلاوه یکی دیگر از تفاوت‌های میان چرخه فعلی و چرخه پیشین این است که در سال 2017 صنعت رمزارزها در بحبوحه وضعیت پر تب و تاب عرضه اولیه یک ارز رمزنگاری شده قرار داشت. این حباب ظرف مدت چند ماه از بین رفت و کل اقتصاد صنعت رمزارزها ظرف مدت بسیار کوتاهی نابود شد. به گفته آدام اونیل؛ مدیر ارشد بازاریابی در یک پلتفرم مدیریت دارایی دیجیتال موسوم به Bitrue امروزه افراد در حوزه رمزارزها بسیار عملگراتر هستند. اکنون شرکت‌های عمومی نظیر MicroStrategy و PayPal به بازار وارد شده و رشد بازار CME Bitcoin Futures نیز از افزایش میزان تقاضا حکایت دارد.

نرخ هش

رمزارزها نبایستی با مدیوم‌های سنتی مالی مقایسه شوند

بر هیچکس پوشیده نیست که علیرغم چشم‌انداز صعودی قیمت بیت‌کوین هنوز هیچ درجه مشخصی از اطمینان نسبت به ارزش این رمزارز وجود ندارد. پیش‌تر و در ماه نوامبر قیمت این رمزارز شاخص ظرف مدت تنها 24 ساعت 3000 دلار کاهش یافت. همان‌طور که گفته شد؛ مقایسه بیت‌کوین با قدمتی کمی بیش‌تر از 10 سال با سیستم‌های قدیمی با عمر بالغ بر 100 سال اقدامی ناعادلانه است.

بنابراین بررسی اصطلاحی موسوم به “پناهگاه امن” اقدامی ضروری به‌نظر می‌رسد؛ خصوصا آنکه اکنون اقتصاد جهانی با تبعات ناشی از شیوع بیماری کووید 19 دست‌به‌گریبان است. تحلیل‌گری با نام CryptoYoda بر این باور است که اگرچه فلزات گرانبها نظیر طلا و نقره پس‌اندازی عینی و ارزشمند هستند؛ اما چندان کاربردی نبوده و نگهداری، حمل و نقل و تامین امنیت آن‌ها کاری دشوار است. وی افزود:

“من همواره طرفدار فلزات گرانبها باقی خواهم ماند؛ چرا که آن‌ها به خوبی ارزش خود را حفظ کرده و برای مدت صدها یا حتی هزاران سال به‌عنوان شکل خاصی از پول مورد قبول مردم بوده‌اند. پس‌انداز طلا دشوار بوده و نیازمند مراقبت‌های ویژه است. بعلاوه حمل و نقل آن نیز کار آسانی نیست.” آقای اونیل معتقد است که اگرچه مقایسه بیت‌کوین با ارزهای سنتی چندان منصفانه نیست؛ اما اخیرا به‌نظر می‌رسد که بیت‌کوین به خوبی انتظارات را برآورده کرده است. از نظر وی روایت طلای دیجیتال در جامعه تا حدودی غیرقابل باور است. بسیاری از افراد به این فناوری واقعا اعتقاد داشته و برای افزایش ارزش بیت‌کوین به شکل فعالانه‌ای تلاش می‌کنند. این‌کار از طریق اجرای نودها، ماینینگ، نگارش مطلب، بررسی کد و اقداماتی از این‌دست انجام می‌شود.

بعلاوه با افزایش تعداد سرمایه‌گذاران کلیدی مشتاق برای ورود به بازار، تشخیص میزان ارتباط بیت‌کوین با سیستم‌های مالی مختلف قدیمی نیز حائز اهمیت است. یونی آسیا؛ بنیان‌گذار و مدیرعامل موسسه eToro (یک شرکت کارگزاری عمومی و چندجانبه) در توضیح نگرش خود به وبسایت CoinTelegraph گفت: “رمزارزها دیگر صرفا محدود به دامنه برنامه‌نویسان کامپیوتری نیست. ما انتظار داریم که این روند تا سال 2021 ادامه پیدا کند؛ چرا که ترس از تورم در سطح جهانی در حال افزایش است.”

رمزارزها ایده‌آل نیستند و این پدیده مطلوب است!

اگرچه رمزارزها به منظور باز تعریف کامل روش کاری اکوسیستم مالی جهانی در نظر گرفته شده‌اند؛ اما کماکان با مشکلات متعددی دست‌به‌گریبان هستند که رفع آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد. به‌عنوان مثال بر اساس اعلام یک شرکت قانونی فعال در زمینه بلاک‌چین با نام CipherTrace تنها در 10 ماه نخست سال 2020 ضرر و زیان ناشی از سرقت رمزارز، هک و کلاه‌برداری بالغ بر 1.8 میلیارد دلار بوده است. این شرکت حتی اعلام کرد که سال 2020 در شرف ثبت رکورد دومین میزان خسارت بالا (بیش از 4.5 میلیارد دلار) در رابطه با جرایم رمزارزها قرار دارد.

همچنین به‌دلیل عدم وجود مقررات سخت‌گیرانه کماکان بخش‌های خاصی از جامعه از رمزارزها به‌عنوان ابزاری برای فرار مالیاتی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال وزارت دادگستری ایالات‌متحده اخیرا با طرح اتهام علیه جان مک‌آفی؛ خالق نرم‌افزار آنتی‌ویروس پرطرفدار مک‌آفی وی را به کلاهبرداری مالیاتی با ارزش چندین میلیون دلار در رابطه با درآمدهای وی از رمزارزها طی سال‌های 2014 تا 2018 متهم کرد. بعلاوه CryptoYoda معتقد است که در وضعیت فعلی صنعت چندان ایده‌آل نیست. وی افزود:

“مقیاس‌پذیری یک مسئله بسیار مهم است. بعلاوه حملات در سطح کشور خطرات دیگری را نیز به‌دنبال دارد. با رشد صنعت و افزایش تدریجی قدرت آن چنین مشکلاتی احتمالا افزایش خواهند یافت. اگرچه فناوری رمزارزها نسبت به این حملات در موقعیت مناسبی قرار دارد؛ اما چنین سناریویی در خصوص افراد صادق نیست. به عقیده من بزرگترین خطر در این بازار، شناسایی اجباری هویت کلیه صرافی‌ها و اشخاص است؛ پدیده‌ای که وعده‌های تبلیغاتی مطرح شده در رابطه با رمزارزها را زیر سوال خواهد برد.”

همان‌طور که گفته شد؛ مجرمان از ارزهای فیات نیز استفاده می‌کنند. با این‌حال در چنین سناریوهایی به بحث “رمزارز فیات برای مجرمان است” هرگز اشاره نمی‌شود. به‌عنوان مثال بر اساس گزارش اخیر شبکه خبری BBC بانک HSBC حتی پس از پی بردن به ترفند مورد استفاده توسط کلاه‌برداران باهوش به آن‌ها اجازه داد تا میلیون‌ها دلار را در سراسر جهان جابه‌جا نمایند.

اسناد لو رفته نشان می‌دهند که در حد فاصل سال‌های 2013 و 2014 موسسه HSBC از طریق کسب‌وکار آمریکایی خود مبلغ حدودا 80 میلیون دلار را به حساب‌های خود در هنگ‌کنگ منتقل کرده است. موضوع شگفت‌آور اینکه چنین اقدامی دقیقا پس از اعمال جریمه هنگفت 1.9 میلیارد دلاری علیه این موسسه بانکی در ایالات‌متحده عملی شد. همچنین گزارشات دیگر نیز نشان می‌دهند که بانک‌های دیگری نظیر JPMorgan Chase و Standard Chartered نیز در انتقال حدودا 2 تریلیون دلار پول کثیف طی سال‌های 1999 تا 2017 نقش داشته‌اند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد که دنیای ارزهای سنتی و رمزنگاری شده تنها معایب و کاستی‌های طرف مقابل را برجسته نموده و نواقص خود را نادیده می‌گیرند. بعلاوه از آنجا که فناوری رمزارزها در مقایسه با ارزهای سنتی طرفداران کمتری دارد؛ لذا بلاک‌چین در حوزه جنگ رسانه‌ای مغلوب حریف خود خواهد شد. در نتیجه بسیاری از باورهای نادرست کماکان به ذهن آحاد جامعه نفوذ کرده و تصورات آن‌ها را تخریب می‌کنند. در نتیجه استفاده از فناوری رمزارزها دچار نوعی تاخیر می‌شود.

2 در مورد “قیمت‌های جدید بیت‌کوین موجب احیاء باورهای نادرست قدیمی در خصوص آن می‌شود”

    1. امیرکیوان گوهری

      درود بر شما. خیر لزوما اینطور نیست. با وجود کامپیوترهای کوانتومی با قدرت پردازشی ۱.۶ میلیارد برابر نیرومندتر از کامپیوترهای معمولی تعداد صفرهایی که برای حفظ نرخ ایجاد بلاک در ۱۰ دقیقه در خروجی الگوریتم SHA256 باید وجود داشته باشد، به ۱۱۱ عدد افزایش می‌یابد. پس با این توصیف، الگوریتم SHA256 برای شبکه بیت کوین هنوز کارامد خواهد بود. بعلاوه اگر کامپیوترهای کوانتومی در رقابت بین استخراج‌کنندگان [برای یافتن بلاک‌ها] نیز شرکت کنند، ۲۰۱۵ واحد بلاک در مدت زمان کوتاهی ساخته خواهد شد. پس از این نرخ تولید بیت کوین‌های جدید دوباره به حالت عادی [هر ۱۰ دقیقه یک بلاک] برخواهد گشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH