یک راهنمای ساده که بهتر است پیش از خرید تبلت آنرا بخوانید

520_tablet_buyers_guide_sf

اندروید، ویندوز یا اپل؟ کدام را بخریم؟ بهترین تبلت کدام است؟ انتخاب بهترین‌ها و یا نوشتن درباره آنها کار بسیار دشواری است، به ویژه زمانی که موضوع نوشتن اسمارتفونها یا تبلتها باشند.

بخاطر آوردن دنیا بدون تبلتها کار دشواری است، با اینکه تنها چهار سال از حضورشان می‌گذرد. پس از آغاز بکار اولین تبلت از شرکت اپل، رشد این دستگاه‌ها بیشتر شده تا آنجایی که برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که نیمی از بازار کامپیوتر دنیا در سال 2014 را تبلتها احاطه خواهند کرد.

اما واقعا چه تبلتی مناسب ماست؟ برای پاسخ به این پرسش و پیدا کردن بهترین مدل برای خود، یک راهنمای کوتاه و ساده را انتخاب کرده‌ایم.

با تبلت خود قصد انجام چه کاری را دارید؟

با اینکه تنها مدت زمان کمی از حضورشان می‌گذرد، اما تبدیل به دستگاه‌هایی شده‌اند که می‌توانید با آنها کارهای مهمی را انجام دهید، بعلاوه به دلیل ساختار ارگونومیکشان هم توانسته‌اند در بسیاری از موارد جای لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها را بگیرند.

اگر بخواهیم بیشترین استفاده تبلتها را نام ببریم، باید به مناسب بودن آنها برای پخش رسانه اشاره کنیم، پس همینجا بگوییم اگر وسیله‌ای همراه برای پخش رسانه می‌خواهید تبلتها بهترین گزینه‌اند.

مرور صفحات وب و دسترسی به اینترنت آنهم در یک صفحه لمسی با کیفیت که در یک کیف کوچک هم جا می‌شود و لذت بردن از بازی با بازی‌های پیشرفته موجود در بازار که برای هر سه پلت فرم فعال مهیا هستند، از مهمترین دلایلی‌اند که شاید کاربران را به سمت تبلت‌ها می‌کشانند.

اما انجام کارهای جدی و مهم چطور؟ اخیرا تبلتهایی در بازار حضور پیدا کرده‌اند که به تبلت‌های مناسب برای بیزینس مشهورند. این تبلتها از نظر پردازنده قدرتمند بوده و اجازه انجام کارهای مهم را به شما می‌دهند.

به طور کل تبلتی را می‌توان برای انجام کارهای مهم و سنگین مناسب دانست که دارای سخت‌افزار داخلی قدرتمند باشد تا بتواند در حد یک دسکتاپ یا لپ‌تاپ ظاهر شود.

 سیستم عامل خود را انتخاب کنید

در حال حاضر بزرگترین رقابت بین تبلتهای اپل و تبلتهای اندروید است که با سخت‌افزارهای گوناگون از کمپانی‌های متنوعی می‌آیند.

اما نباید تبلت‌های ویندوز 8 را هم فراموش کرد. تبلتهایی که از برندهای متنوعی از جمله ایسوس با قیمت‌های متنوع و ارزانی به بازار آمده‌اند و شما می‌توانید بیشتر برنامه‌های ویندوزی خود را روی آنها نصب کنید. بعلاوه نسخه دیگری از ویندوز با نام ویندوز آر تی نیز وجود دارد که کمی از نسخه اصلی محدود تر است. مثلا مایکرو سافت امسال دومین تبلت سرفیس مجهز به پلت فرم آرتی را به بازار فرستاد. این کمپانی حتی قصد دارد در آینده از آر تی در اسمارتفونهایش نیز  استفاده کند.

در میان تبلتهای ویندوزی تبلتهای کانورتیبل یا انواع پیشرفته‌تری چون دو سیستم عامله‌ها و دو صفحه‌ها هم وجود دارند که می‌توان از بینشان انتخاب کرد.

دو محصول اپل آیپد و آیپد مینی هم با وجود قدرت سیستم عامل و برنامه‌هایی که آماده دارند (حدود 500000 برنامه) می‌توانند انتخاب خوبی باشند، با آنکه از نظر قیمتی و در مقایسه با هم رده‌هایشان گرانتر هستند.

وقتی قرار است انتخابتان از میان دستگاه‌های مجهز به اندروید باشد، کارتان کمی دشوار تر می‌شود. سخت‌افزارهای گوناگون از تعداد زیادی سازنده که واقعا آدم را گیج می‌کند. اگر می‌خواهید تبلتی اندرویدی انتخاب کنید حتما به نسخه سیستم عاملش توجه کنید، در حال حاضر کیت‌کت آخرین نسخه اندروید است و به دلیل روانی و سرعت در عملکردش، اتحادش با خدمات گوگل و البته پشتیبانی از دسترسی چند کاربری  تجربه بسیار خوبی را برای کاربر فراهم می‌کند. فعلا کیت‌کت را تنها در برخی از تبلتهای نکسوس گوگل، برخی از گلکسی تب‌های سامسونگ و LG G Pad 8.3 Google Play Edition می‌بینید.

اگر به دنبال داشتن نزدیکترین تجربه به ویندوز کامپیوتر خود هستید، یک تبلت ویندوزی را انتخاب کنید. این تبلتها با ویندوز 8 پشتیبانی کامل از نرم افزارهای ویندوزی شما را دارند و می‌توانید نسخه کامل برنامه آفیس را در یک تبلت ویندوزی داشته باشید.

بعلاوه آپشنهای اتصال و افزونه‌های سخت‌افزاری در مدلهای ویندوزی بیشتر از انواع دیگر هستند.

برای کدام سیستم عامل برنامه‌های بیشتری ویژه تبلتها وجود دارد؟

اگر می‌خواهید تمام برنامه‌های شخص ثالث را داشته باشید، سراغ آیپد بروید. فروشگاه اپل با بیش از نیم میلیون برنامه، هر چه را که فکر کنید برایتان دارد، پس اگر می‌خواهید تعداد زیادی برنامه جالب داشته باشید و کارکرد خوب تبلتتان از اولویت‌هایتان است، حتما اپل را انتخاب کنید.

اندروید هم در این زمینه تلاشهای قابل ستایشی کرده است، بویژه اینکه توسعه دهندگان بیشتری را هم در اختیار دارد که می‌توانند برنامه‌های با کیفیت‌تری بسازند، اما با این وجود، اندروید تا نزدیکی اپل هم با این تعداد برنامه نمی‌رسد. احتمالا می‌توان گفت که هزاران برنامه بهینه شده برای تبلت‌های اندرویدی وجود دارد. بعلاوه برخی از برنامه‌های اسمارتفونها هم هستند که بر روی تبلتهای 7 اینچی پاسخ می‌دهند.

ویندوز 8 هم بعلاوه امکان اجرای تمام برنامه‌های استاندارد سازگار با ویندوز، بیش از 100000 برنامه لمسی بهینه شده برای تبلتها دارد.

اندازه صفحه نمایش و حافظه

همین ابتدا بگوییم که زمانی که می‌شنوید 10 یا 7 اینچ، منظور اندازه صفحه نمایش بوده و با اندازه خود دستگاه متفاوت است. تبلهای 7 اینچی انواع کوچک بوده و تبلتهای 8.9 و 10 اینچی هم جز بزرگ اندازه‌ها به حساب می‌آیند. البته استثناهایی هم وجود دارند. مثلا تبلت 20 اینچی پاناسونیک.

برخی از برندها مثل سامسونگ هم هستند که تبلتهای خود را در 5 اندازه مختلف عرضه می‌کنند. کوچکترین آنها نوت 3 اسمارتفونی 5.7 اینچی با بسیاری از ویژگی‌های یک تبلت است و بزرگترین آنها هم سامسونگ گلکسی تب پرو 12.2 اینچی است.

رزولوشن صفحه نمایش هم اهمیت زیادی دارد. مخصوصا برای تبلت‌ها که بالطبع دارای صفحات بزرگی هستند. تبلتها بیشتر برای مرور وب و خواندن کتابهای الکترونیکی و پخش رسانه استفاده می‌شوند پس نیاز به یک صفحه نمایش دقیق و روشن دارند. در حال حاضر آمازون کیندل فایر HDX 8.9 اینچی با چگالی پیکسلی ppi339 و سامسونگ گلکسی نوت 10.1 نسخه 2014 با چگالی پیکسلی ppi298 با رزولوشن 1600×2560 پیکسل جز بهترین‌ها هستند. اگر در بازار به دنبال یک تبلت 10 اینچی هستید، حتما مدلی را بیابید که حداقل رزولوشن 800×1280 پیکسل داشته باشد. بین 7 اینچی‌های پایین رده، آمازون کیندل فایر اچ دی با رزولوشن 800×1280 پیکسل بسیار خوب است، اما زمانی که آن را در کنار آمازون کیندل فایر HDC با رزولوشن 1200×1920 پیکسل قرار می‌دهید، تفاوت را احساس می‌کنید.

یکی دیگر از مسائلی که باید هنگام خرید تبلت به آن توجه کنید، وزن این دستگاه‌ها است. همین سبک وزن بودنشان هم است که آنها را نسبت به لپ‌تاپ‌ها پر طرفدارتر کرده است. البته این هوشمندها از اسمارتفونها سنگین‌ترند و نگه داشتن آنها برای حدود 20 دقیقه باعث ایجاد درد در دستان می‌شود.

حافظه از مسائل پر اهمیت در تبلتهاست. حافظه کلاود برای بسیاری از تبلتها مهیاست، اما قطعا داشتن حافظه داخلی و قابلیت ارتقا آن از طریق کارت حافظه چیز دیگریست. در حال حاضر بیشترین حافظه 128 گیگابایت بوده که متعلق به آیپد است. در دیگر تبلتها هم سه حافظه 16، 32 و 64 گیگابایتی موجود است که قابلیت ارتقا حافظه از طریق شکاف مربوطه هم در آنها وجود دارد.

مدلهای Wi-Fi یا سیم کارت خور

اگر دوست دارید از تبلتتان هر کجا که هستید به صورت آنلاین استفاده کنید، باید به دنبال یک مدل سیمکارت خور باشید. البته مدلهای Wi-Fi + 4G هم هستند که قیمت گرانتری دارند.

راه دیگر اتصال به اینترنت استفاده از تلفنتان به عنوان یک Wi-Fi hotspot برای تبلتتان است. البته این روش برای هر تلفن و تبلتی جواب نمی‌دهد و پیش از خرید باید حتما از پشتیبانی اوپراتور و دستگاه‌های خود مطمئن شوید.

6 در مورد “یک راهنمای ساده که بهتر است پیش از خرید تبلت آنرا بخوانید”

  1. با نظر atrin موافقم بهترین تبلت اندرویدی نوت پرو هست و همه نیاز هارو براورده می کنه من خودم تصمیم دارم بخرمش این تبلت مانند یک pc هم عمل میکنه در نتیجه:

    galaxy note pro=pc tablet+android tablet

    U_U only for you U_U

  2. اگه مشکلی از بابت قیمت ندارین تو تبلت اندرویدی galaxy note pro 10.1و 12.2 اینچی بهترین گزینست من خودم 12.2 رو دارم و کاملا راضی هستم از هر نظر مخصوصا صفحه نمایش و عمر باطری

  3. چه فایده حدود 99درصد برنامه های iosانگلیسی هستند برای ایفون هم که مارکت ایرانی وجود ندارند ولی برنامه های اندورید فارسی هر روز بیشتر میشوند و اپل برای ایرانی ها گزینه مناسبی نیست مخصوصا که appstore برای ایرانی ها بسته استبه علت تحریم ها

  4. با این بخش که میگین برنامه های اپل بیشتره کلا مخالفم من خودم خیلی اپ رو تبلتم اجرا کردم هیچ کدوم مشکلی نداشتن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH