مدیاتک با پیشی گرفتن از کوالکام به بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های موبایلی تبدیل شد

بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research اخیرا تحول بزرگی در صنعت اسمارت‌فون ایجاد شده است. با توجه به این گزارش در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی و در حد فاصل ماه‌های جولای تا سپتامبر کمپانی مدیاتک با پیشی گرفتن از کوالکام به بزرگترین تولیدکننده تراشه برای صنعت اسمارت‌فون تبدیل شد و سهم 31 درصدی از بازار را به خود اختصاص داد. به عقیده موسسه Counterpoint موفقیت شرکت مدیاتک مدیون فروش بالای اسمارت‌فون‌ها در محدوده قیمتی 100 تا 250 دلاری و رشد چشمگیر 2 بازار برتر گوشی‌های هوشمند در جهان شامل چین (شماره 1) و هندوستان (شماره 2) است. مصرف‌کنندگان هندی به‌عنوان ساکنان یک کشور در حال توسعه استفاده از برندهای باارزش را ترجیح می‌دهند. بسیاری از این برندها در عوض استفاده از تراشه‌های گران‌قیمت اسنپ‌دراگون کوالکام از نیمه‌هادی‌های ساخت شرکت مدیاتک بهره می‌گیرند.

در 3 ماهه سوم سال 2020 شرکت مدیاتک با پیشی گرفتن از کوالکام به بزرگترین تامین‌کننده تراشه‌های اسمارت‌فونی جهان تبدیل شد

این پدیده بدان معنا نیست که در 3 ماهه سوم امسال کمپانی کوالکام رشد مناسبی را تجربه نکرده است. این برند با کسب سهم 39 درصدی از بازار به بزرگترین تامین‌کننده تراشه‌های موبایلی 5G در جهان تبدیل شد. این بازار طی 3 ماهه سوم سال 2020 رشد 2 برابری را تجربه کرد. بر اساس اعلام موسسه Counterpoint حدودا 17 درصد از کل اسمارت‌فون‌های فروخته شده طی 3 ماهه سوم سال 2020 از اتصال 5G پشتیبانی می‌کنند. بر اساس پیش‌بینی‌ها این رقم برای 3 ماهه فعلی (حد فاصل ماه‌ اکتبر تا پایان سال جاری میلادی) به 33 درصد برسد. با رشد چشمگیر فروش هندست‌های 5G طی 3 ماهه چهارم 2020 کوالکام دوباره می‌تواند لقب برترین تولیدکننده تراشه‌های اسمارت‌فونی را از کمپانی مدیاتک پس بگیرد.

شرکت مدیاتک اکنون بزرگترین تامین‌کننده تراشه در بازار اسمارت‌فون به‌شمار می‌رود

سهم 31 درصدی مدیاتک از بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی موجب افزایش 19 درصدی درآمد کمپانی نسبت به دوره مشابه سال قبل شد. در آن مقطع زمانی کمپانی تایوانی سهم 25 درصدی از بازار را در اختیار داشت. در همان دوره زمانی سهم کوالکام از بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی از 31 به 29 درصد کاهش یافت. شرکت اپل با کسب سهم 12 درصدی از بازار جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. اپل تراشه‌های سری A را اختصاصا برای آی‌فون‌ها و تبلت‌های خود طراحی کرد. بدین‌ترتیب شرکت‌های اپل، سامسونگ و واحد های‌سیلیکون هواوی همگی سهمی یکسان از بازار معادل با 12 درصد را کسب کردند.

سهم تراشه‌های اسمارت‌فونی از بازار بسته به مناطق جغرافیایی

دال گای؛ مدیر تحقیقاتی موسسه Counterpoint خاطرنشان کرد که افزایش سهم شرکت مدیاتک از بازار طی 3 ماهه سوم سال 2020 از 3 عامل مختلف ناشی شده است:

  1. عملکرد قوی در محدوده قیمتی اسمارت‌فون‌های میان‌رده با قیمت‌گذاری 100 تا 250 دلاری و بازارهای نوظهور مانند LATAM (آمریکای لاتین) و MEA (خاورمیانه و آسیا)
  2. ممنوعیت‌های اعمال شده علیه هواوی از سوی دولت آمریکا
  3. برتری برخی تولیدکنندگان بزرگ بازار شامل سامسونگ، شیائومی و آنر

سهم تراشه‌های مدیاتک در هندست‌های شیائومی نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از 3 برابر افزایش یافته است. همچنین مدیاتک موفق شد از شکاف ایجاد شده در اثر ممنوعیت‌های دولت آمریکا علیه هواوی بهره‌برداری نماید. تراشه‌های مقرون‌به‌صرفه شرکت مدیاتک توسط کمپانی TSMC تولید شده و به نخستین گزینه برای بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون تبدیل شدند. بدین‌ترتیب خلاء ناشی از عدم حضور هواوی در بازار سریعا پر شد. همچنین هواوی پیش از اعمال ممنوعیت‌ها تعداد قابل‌توجهی تراشه را خریداری کرده بود.

آقای گای همچنین خاطرنشان کرد: “از سوی دیگر به لطف مشکلات واحد های‌سیلیکون نیز کوالکام نیز از حدودا 1 سال پیش و طی 3 ماهه سوم سال 2020 به سود قابل‌توجهی در بخش تراشه‌های بالارده دست یافت. با این‌حال در بخش تراشه‌های میان‌رده نیز کوالکام با مدیاتک رقابت کرد. ما همچنان معتقدیم که در حوزه قیمت‌گذاری و محصولات مجهز به تراشه‌های 5G فضای رقابتی تا سال 2021 تداوم خواهد داشت.”

آنکیت مالهوترا؛ تحلیل‌گر موسسه Counterpoint افزود: “شرکت‌های کوالکام و مدیاتک هر 2 سبد محصولات خود را مورد بازنگری قرار داده و تمرکز بر مصرف‌کننده نیز در این زمینه نقشی اساسی داشته است. سال گذشته شرکت مدیاتک از تراشه‌های جدید سری G ویژه گیمینگ رونمایی کرد. این در حالیست که تراشه‌های Dimensity به عرضه محصولات 5G مقرون‌به‌صرفه کمک کرده‌اند. ریلمی V3 مجهز به تراشه ساخت مدیاتک ارزان‌ترین دستگاه 5G جهان به‌شمار می‌رود. مالهوترا در خصوص پیش‌بینی خود از آینده اعلام کرد: “تمرکز فروشندگان تراشه در وهله نخست به عرضه تراشه‌های 5G برای آحاد مردم معطوف شده است. این تراشه‌ها امکان دسترسی کاربران به پتانسیل‌های گیمینگ ابری را فراهم می‌کند. این پدیده به نوبه خود موجب افزایش تقاضا برای تراشه‌هایی با CPUها و GPUهای قوی‌تر خواهد شد. بدین‌ترتیب کوالکام و مدیاتک کماکان برای کسب جایگاه برتر تلاش می‌کنند.”

2 در مورد “مدیاتک با پیشی گرفتن از کوالکام به بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های موبایلی تبدیل شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH