همکاری سامسونگ و تسلا در زمینه تولید تراشه‌های 5 نانومتری برای اتومبیل‌های خودران

بسیاری از کمپانی‌های بزرگ در جهان برای واقعیت بخشیدن به رویای ساخت اتومبیل‌های خودران کاملا مستقل، به سختی تلاش می‌کنند. در همین راستا اخیرا شاهد تلاش‌هایی از سوی شرکت‌های اپل، گوگل، اوبر و تسلا بوده‌ایم. با این‌حال این فناوری جدید کماکان با چالش‌ها و بحث‌های فراوانی مواجه است. در واقع پیش از عملیاتی شدن فناوری مذکور کماکان مشکلات مختلف بایستی برطرف شوند. تسلا یکی از کمپانی‌‌های پیشرو در صنعت خودروسازی به‌شمار می‌رود؛ چرا که این تولیدکننده پیش‌تر قابلیت رانندگی مستقل را به‌همراه برخی خودروهای خود ارائه نموده است. البته این خودروها با محدودیت‌های خاصی مواجه بوده و در واقع از قابلیت رانندگی کاملا مستقل برخوردار نیستند.

اکنون به‌نظر می‌رسد که این شرکت آمریکایی مایل به ایجاد نوعی حالت رانندگی کاملا مستقل است و در این راستا روی همکاری با کمپانی کره‌ای سامسونگ حساب ویژه‌ای باز کرده است.

بر اساس گزارشات مخابره شده شرکت تسلا مشغول توسعه سخت‌افزار HW4 نسل آینده خود است. این محصول می‌تواند در پکیج رانندگی جدید و کاملا مستقل 4D FSD (رانندگی 4 بعدی کاملا خودکار) به‌کار گرفته شود؛ پکیجی که اکنون مراحل توسعه خود را پشت سر می‌گذارد. ظاهرا کمپانی خودروساز برای تحقق چنین سناریویی با سامسونگ همکاری نموده و این 2 کمپانی به‌طور مشترک به توسعه یک تراشه 5 نانومتری جدید خواهند پرداخت.

کمپانی‌های تسلا و سامسونگ در زمینه ساخت یک تراشه 5 نانومتری برای اتومبیل‌های خودران کاملا مستقل با یکدیگر همکاری می‌کنند

بر اساس یک گزارش جدید تیم مهندسان توسعه‌دهنده شرکت تسلا در زمینه طراحی یک چارچوب پیچیده‌تر مبتنی بر هوش مصنوعی به سختی تلاش می‌کنند. این سامانه قابلیت رانندگی خودکار و مستقل را در اختیار اتومبیل‌های ساخت کمپانی قرار خواهد داد. نشریه South Korean Media Asia E گزارش داد که در حال حاضر سامسونگ مشغول توسعه تراشه 5 نانومتری جدیدی است که توان پردازشی اتومبیل‌های خودران شرکت تسلا را فراهم می‌کند.

فرآیند 5 نانومتری پیشرفته‌ترین استاندارد فعلی موجود در بازار به‌شمار می‌رود. معماری مذکور مسیر فعالیت شرکت‌ها در سالیان آینده را ترسیم خواهد کرد؛ زیرا لیتوگرافی 3 نانومتری احتمالا تا سال 2023 مورد بهره‌برداری قرار نخواهد گرفت. هم‌اکنون تنها چند کمپانی انگشت‌شمار در زمینه استفاده از معماری 5 نانومتری تبحر دارند و سامسونگ یقینا یکی از آن‌ها قلمداد می‌شود.

در حال حاضر سامسونگ تراشه‌های 14 نانومتری موردنیاز شرکت تسلا را تولید می‌کند. اکنون این شرکت‌ها در حال توسعه سطح همکاری خود هستند. سیستم سرگرمی داخل خودرو از تراشه‌های مختلفی نظیر پردازنده‌ها، پردازنده‌های مخصوص شبکه عصبی (NPU)، مدارهای مجتمع امنیتی و ICهای حافظه و درایو نمایشگر موسوم به DDI استفاده می‌کند. فناوری مذکور به‌عنوان جزء کلیدی پردازش‌کننده اطلاعات دریافتی از سنسورها، سیستم روشنایی و ارتباطی خودرو به‌شمار رفته و اطلاعات پردازش شده را به نمایشگر منتقل می‌کند. بدین‌ترتیب اتومبیل به قابلیت رانندگی کاملا خودکار دست خواهد یافت. همان‌طور که شرکت تسلا به‌دنبال مدرن‌سازی تجهیزات خود است؛ سامسونگ نیز مسیر توسعه خود را در این راستا متمرکز نموده است.

سامسونگ معتقد است که می‌تواند از تحقیق و توسعه در زمینه تراشه‌های 7 نانومتری صرفنظر نموده و بلافاصله فرآیند تحقیق و توسعه تراشه‌های 5 نانومتری برای خودروها را آغاز کند. در صورت موفقیت سامسونگ در انجام این‌کار کمپانی کره‌ای احتمالا به توافقی برای تامین نیازمندی‌های شرکت تسلا دست خواهد یافت.

این سناریو در تعارض با شایعاتی است که از خریداری تسلا توسط شرکت اپل حکایت دارند. به هرحال برای روشن شدن جزئیات بیش‌تر ناچارا بایستی منتظر بمانیم.

1 در مورد “همکاری سامسونگ و تسلا در زمینه تولید تراشه‌های 5 نانومتری برای اتومبیل‌های خودران”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH