الندورا نلسون دستیار علمی جو بایدن می‌شود!

جو بایدن (Joe Biden) در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری متعهد شد که دولت وی نابرابری و نژادپرستی را برطرف خواهد کرد. اکنون که وی به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد کرده است، انتصاب وی به عنوان یک جامعه‌شناس برجسته در دفتر علمی برتر کشور، امید افراد و مردم را برای گسترش این تغییرات به جامعه علمی افزایش می‌دهد.

بایدن در 15 ژانویه اعلام کرد که الوندرا نلسون (Alondra Nelson)، که تأثیرات اجتماعی فناوری نوظهور و همچنین نژادپرستی در علم و پزشکی را مطالعه کرده است، به عنوان رئیس دفتر علوم و فناوری کاخ سفید (OSTP) و معاون مدیر علوم و جامعه به او در امور کمک خواهد کرد. وی درباره موضوعات اختلاف نظر و بحث برانگیز در اخلاق زیستی، مانند ویرایش ژن و آزمایشات ژنتیکی مستقیم صحبت کرده‌اند. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

دانشمندان می‌گویند ورود وی در تیم علمی بایدن بر اهمیت تأثیر علم بر جامعه تأکید دارد و بالعکس. کیت کرافورد (Kate Crawford)، یک محقق ارشد در مایکروسافت در شهر نیویورک که پیامدهای اجتماعی هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور را مطالعه کرده است، در این باره چنین گفته است:

او دقیقاً می‌داند که چه مواردی لازم است تا تحقیقات حداکثر تأثیر را بر سیاست‌گذاری داشته باشند. فکر می‌کنم که حضور نلسون در تیم می‌تواند مانند هدیه‌ای واقعی برای کاخ سفید باشد.

کیت وایلو (Keith Wailoo)، مورخ نژادی و سلامت در دانشگاه پرینستون در نیوجرسی می‌گوید که انتخاب الندورا نلسون توسط بایدن یک انتخاب الهام گرفته است. وی در نامه‌ای اینچنین اظهار داشت:

دانش نلسون در زمینه ژنتیک، نابرابری اجتماعی و تبعیض پزشکی در زمینه‌های مختلف خصوصاً به دلیل تمرکز بر تعالی، برابری و انصاف در نوآوری‌های علمی و پزشکی عمیقا بصیرت‌آمیز و بسیار تأثیرگذار است.

 مقابله با بی‌عدالتی

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

انتصاب نلسون به دفتر سیاست علم و فناوری در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و موسسات علمی آن با سوابق خود در زمینه عدالت و شمول درگیر می‌شوند. اگرچه اسپانیایی تبارها و آفریقایی-آمریکایی‌ها 27.5 درصد از جمعیت ایالات متحده را بالای 21 سال تشکیل می‌دهند، فقط 13 درصد از آن‌ها در نیروی کار علوم و مهندسی ایالات متحده وجود دارند. در چند ماه گذشته، بیماری همه‌گیر COVID-19 تقریباً سه برابر سفیدپوستان آمریکایی سیاه پوست را به کام مرگ کشانده است و تبعیض نژادی در نحوه اجرای مراقبت‌های بهداشتی برای افراد و اقوام مختلف برجسته شده است. در طی یک رویداد 16 ژانویه که بایدن تیم دفتر سیاست علم و فناوری خود را معرفی کرد، نلسون به چالش‌های پیش رو اعتراف کرد. وی گفت:

هیچوقت به اندازه امروز ارتباطات بین دنیای علمی و دنیای اجتماعی ما کاملاً محکم نبوده است. من معتقدم ما وظیفه داریم با هم کار کنیم تا علم و فناوری را بهتر کنیم و در آن پیشرفت‌هایی ببینیم.

در اولین روز بایدن به عنوان رئیس جمهور، تیم وی از تلاش گسترده دولت برای ارتقای عدالت و از بین بردن نژادپرستی ساختاری، به رهبری سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل، سوزان رایس (Susan Rice) خبر داد. این تیم همچنین خاطرنشان کرد که مقابله با نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها در چگونگی مقابله با تغییرات آب و هوایی و بیماری همه گیر COVID-19 از سوی دولت بایدن نقش اساسی دارد.

نفوذ گسترده

آلوندرا نلسون به عنوان معاون علم و جامعه در دفتر سیاست علوم و فناوری کاخ سفید منصوب شد.

اخبار مربوط به نقش رهبری نلسون در دفتری که به رئیس جمهور مشاوره می‌دهد موجی از تحسین محققان در رشته‌های مختلف از جمله علوم کامپیوتر، تاریخ و مطالعات آمریکایی را در توییتر برانگیخت. ویکتور ری (Victor Ray)، جامعه شناسی که نژاد و قومیت را در دانشگاه آیووا در شهر آیووا مطالعه می‌کند گفته است:

من فکر می‌کنم که این حمایت شدید نشان‌دهنده تأثیر او در مجموعه‌ای از زمینه‌های مختلف است. او به ایده‌های من علاقه خاصی نشان داد و دانشمندان ارشد نیز از او واقعاً قدردانی می‌کنند.

نلسون رئیس شورای تحقیقات علوم اجتماعی، یک سازمان غیرانتفاعی حمایت کننده از تحقیقات در علوم اجتماعی و استاد موسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون بوده است. وی عضو منتخب آکادمی ملی پزشکی نیز است، جایی که او ریاست کمیته فناوری علوم نوظهور و نوآوری در بهداشت و پزشکی را بر عهده دارد. در سال 2016 در کتاب زندگی اجتماعی DNA، وی مستندی ساخت و چگونگی پیدا کردن اصل و نسب فرزندان آمریکایی سیاه پوست برده، با استفاده از آزمایش DNA، را نشان داد. وی در Body and Soul که در سال 2011 منتشر شد، فعالیت حزب Black Panther را برای دسترسی برابر به مراقبت‌های بهداشتی پس از تأسیس در اواخر دهه 1960 شرح داد.

نلسون در مصاحبه‌ای در ژانویه 2020 به مجله Believer گفته است:

من فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم در مورد علم و فنآوری چیزی بفهمیم، ابتدا باید از افرادی شروع کنیم که بیشترین آسیب را دیده‌اند، بیشتر تحت سلطه قرار گرفته‌اند، این افراد بهتر قادر به درک ابتکار اولیه و اقدامات هستند.

در بیانیه‌ای، انجمن آمریکایی ژنتیک انسانی، دولت بایدن را به دلیل نامگذاری نلسون به عنوان عضوی از تیم دفتر علم و فناوری ایالات متحده ستایش کرد و وی را یک محقق برجسته و رهبر تاثیرگذار در تقاطع علم، فناوری و نابرابری‌های اجتماعی خواند. نلسون اولین دانشمند اجتماعی نیست که در تیم دفتر علم و فناوری ایالات متحده نقش مهمی دارد؛ توماس کالیل (Thomas Kalil)، یک دانشمند سیاسی، نیز معاون سیاستی در آژانس در زمان رئیس جمهور پیشین باراک اوباما (Barack Obama) بود.

1 در مورد “الندورا نلسون دستیار علمی جو بایدن می‌شود!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH