افزایش آمار افسردگی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا

با ظهور انواع جدید ویروس کرونا در سراسر دنیا عفونت در بسیاری از کشورها گسترش بیشتری یافته و قرنطینه مجدد نیز شروع شده است. ویرانی همه‌گیر افراد، میلیون‌ها قربانی، نزاع اقتصادی و محدودیت‌های بی‌سابقه در تعاملات اجتماعی، تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان افراد داشته است. محققان در سراسر جهان در حال بررسی علل و تأثیرات این استرس هستند و برخی ترس دارند که وخامت در سلامت روان مدت‌ها پس از فروپاشی همه‌گیری ویروس کرونا نیز ادامه داشته باشد. در نهایت، دانشمندان امیدوارند که بتوانند از داده‌ای که در مطالعات مربوط به سلامت روان جمع آوری شده است استفاده کنند تا تأثیر اقدامات کنترل خاص را با تغییر در وضعیت رفاه مردم پیوند دهند و ویروس‌ها یا باکتری‌های همه‌گیر آینده را به راحتی مدیریت کنند و از آن آگاه باشند.

جیمز نازرو، جامعه‌شناس، از دانشگاه منچستر انگلیس می‌گوید که داده‌های حاصل از این مطالعات بسیار زیاد خواهد بود. او می‌گوید که این واقعا علمی بلند پروازانه است.

به این مطلب نیز توجه کنید: در زمان شیوع ویروس کرونا حیوانات خانگی می‌توانند به کاهش استرس و سلامت روان کمک ‌کنند!

بیش از 42 درصد از افراد مورد بررسی اداره سرشماری ایالات متحده در ماه دسامبر علائم اضطراب یا افسردگی را در ماه دسامبر گزارش کردند که نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش یافته است. داده‌های سایر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این آمار در سراسر جهان مشابه است. روانشناس بالینی، لوانا مارکز، در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، ماساچوست که تأثیرات بهداشت روانی ناشی از بحران در جمعیت ایالات متحده و سایر مناطق را کنترل می‌کند، می گوید که او گمان نمی‌کند که این نوع استرس روانی به راحتی قابل حل باشد و به حالت اولیه برگردد.

مارکز می‌گوید که حوادث عمده‌ای که جوامع را به لرزه درآورده است، مانند حمله تروریستی 11 سپتامبر در نیویورک، برخی افراد را برای سال‌ها دچار پریشانی روانی کرده است. یک مطالعه انجام شده بر روی بیش از 36000 نفر از ساکنان نیویورک و نیروهای امدادی نشان داد که بیش از 14 سال پس از حمله، 14 درصد هنوز مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بوده و 15 درصد افسردگی را تجربه کرده‌اند نرخ بسیار بالاتر از جمعیت مشابه (به ترتیب، 5 درصد و 8 درصد).

قرنطینه و ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا دو عامل موثر در افزایش اضطراب و افسردگی در میان بیماری همه‌گیر است.

ترس و انزوا

روانپزشک، مارسلا ریتشل، از انستیتوی مرکزی بهداشت روان در مانهایم، آلمان می‌گوید که پریشانی در همه‌گیری احتمالاً ناشی از تعاملات اجتماعی محدود مردم  تنش در میان خانواده‌های قرنطینه شده و ترس از بیماری است.

مطالعات و نظرسنجی‌های انجام شده تاکنون در مورد همه‌گیری به طور مداوم نشان می‌دهد که جوانان، به جای افراد مسن، بیشتر در معرض افزایش پریشانی روانشناختی هستند، شاید به این دلیل که نیاز آنها به تعاملات اجتماعی بیشتر است. همچنین داده‌ها حاکی از آن است که زنان جوان نسبت به مردان جوان آسیب‌پذیرتر هستند و افراد دارای فرزند خردسال یا اختلالات روانپزشکی که قبلاً تشخیص داده شده‌اند، به ویژه در معرض خطر بالای مشکلات روحی و روانی قرار دارند. ویکتور اوگو، یک افسر کمپین متخصص در سیاست‌های بهداشت روان در سلامت روان جهانی، یک گروه حامی بهداشت روان در این زمینه در لندن، می‌گوید:

مواردی که ما می‌دانیم افراد را مستعد ابتلا به مشکلات و شرایط بهداشت روانی کرده است، به طور کلی در حال افزایش یافتن است.

دانشمندان در حال انجام مطالعات گسترده و بین‌المللی هستند و در نهایت ممکن است بتوانند نشان دهند که چگونه اقدامات خاص کنترل همه‌گیری ویروس کرونا مانند قرنطینه یا محدودیت در تعامل اجتماعی، استرس بهداشت روانی را کاهش می‌دهد یا اینکه آن را تشدید می‌کند، و اینکه آیا برخی از جمعیت‌ها مانند اقوام اقلیت، به طور متناسب تحت تأثیر سیاست‌های خاص قرار می‌گیرند یا خیر. محققان می‌گویند که این مسئله می‌تواند به اطلاع‌رسانی پاسخ در این همه‌گیری و موارد آینده کمک کند.

افزایش میزان آمار افسردگی و اضطراب در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

کاتلین مریکانگاس، اپیدمیولوژیست در انستیتوهای ملی بهداشت روان ایالات متحده در بتسدا، مریلند، می‌گوید:

ما یک فرصت واقعی و یک آزمایش طبیعی در اختیار داریم که چگونه سیاست‌های کشورهای مختلف بر سلامت روان مردم تأثیر می‌گذارد.

نظارت بر سلامت روان

میسیل هزارکا، روانشناس بالینی در کالج پزشکی Guwahati در Assam، هند می‌گوید که مقابله با تأثیر روانی همه‌گیری ویروس کرونا در یک کشور در حال توسعه مانند هند بسیار دشوار بوده است. او اظهار کرده است که منابع عمومی کم است و آگاهی از مشکلات روحی و روانی نیز به خوبی گسترده نیست.

هنگامی که بحران کویید-19 آغاز شد، هزارکا خدمات مشاوره تلفنی را با شش خط کمک اضطراری که پلیس آسام به او قرض داده بود، راه‌اندازی کرد. در مطالعه مقدماتی 239 تماس گیرنده در آوریل گذشته، او و همکارانش دریافتند که 46 درصد اضطراب، 22 درصد افسردگی و 5 درصد از مردم نیز افکار خودکشی در سر خود دارند. این کافی بود تا دولت متقاعد شود که وارد عمل شود و پس از ماه‌ها درگیری با مقامات، هزارکا و همکارانش یک سرویس بهداشت روان از راه دور به نام مونون را در ماه ژوئن راه‌اندازی کردند.

آنها رهنمودهایی را برای مشاوره تلفنی در هنگام یک فاجعه تهیه کردند و 400 مشاور داوطلب را آموزش دادند. هر کسی که آزمایش ویروس کرونایش در Assam مثبت باشد، با این سرویس تماس گرفته است. هزارکا می‌گوید این روش فعال بسیار مهم است، زیرا ننگ و عدم آگاهی به این معنی است که افراد کمی فکر می‌کنند که با یک خط کمک تماس بگیرند. او می‌گوید:

در مناطق روستایی، بیماری روانی به این معنی است که شما باید به پناهگاه بروید و هیچ‌کس قادر نیست تا بیماری شما را درمان کند.

محدودیت‌های کاهش‌دهنده به معنی مشاوره حضوری است که مجددا امکان‌پذیر است. اما تا ماه دسامبر این سرویس با بیش از 43000 نفر تماس گرفته و تقریباً از نیمی از آنها اطلاعات اولیه در مورد بهبود ذهنی را جمع‌آوری کرده است. آنها دریافتند که 9 درصد علائم اضطراب داشتند، 4 درصد به نوعی افسردگی داشتند و بیش از 12 درصد افراد از استرس مربوط به ویروس کرونا رنج می‌بردند.

مقایسه‌های بین‌المللی

برای ترسیم مطالعات، دیزی فانکورت، روانشناس و ایمونولوژیست در دانشگاه کالج لندن، برنامه CovidMinds را که حدود 140 مطالعه در بیش از 70 کشور جهان جمع‌آوری کرده است، آغاز کرد. این افراد تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان را جذب می‌کنند و در فواصل منظم اطلاعات بهداشتی را جمع‌آوری می‌کنند. CovidMinds دانشمندان کشورهای مختلف را به هم پیوند می‌دهد و استفاده از پرسشنامه استاندارد را تشویق می‌کند تا نتایج بتواند به طور مستقیم در همکاری‌های بین‌المللی مقایسه شود. او می‌گوید:

این ممکن است به ما امکان مقایسه واکنش روانی را در کنار پاسخ سیاسی در کشورها بدهد.

این مجموعه مطالعات ترکیبی از گروه‌های جمعیتی موجود بوده که در اوایل همه‌گیری ایجاد شده است. گروه‌های موجود سودمند هستند زیرا افکار عمومی را منعکس می‌کنند، بنابراین نتایج آنها قابل تعمیم است. کلاوس برگر، اپیدمیولوژیست از دانشگاه مونستر آلمان، رئیس گروه کوهورت ملی آلمان، یکی از بزرگترین گروه‌های جهان، می‌گوید که از آنجا که گروه‌های جمعیتی  داده‌های شرکت‌کنندگان را از قبل از همه‌گیری در اختیار داشته‌اند، آنها می‌توانند تغییرات در سلامت روان را به طور دقیق تعیین کنند.

اما گروه‌های بزرگ و ثابت نسبتاً به سرعت پیش نمی‌روند و بیشتر نمونه‌های آنها به ندرت انجام می‌شود. گروه‌های جدید فاقد پایه اطلاعات جمع‌آوری شده قبل از همه‌گیری هستند، اما بسیاری از آنها می‌توانند پویایی بحران را به روشی ساده‌تر دنبال کنند. Fancourt یکی از بزرگترین مطالعات جدید است که شیوع ویروس کرونا در انگلستان را رهبری می‌کند. این مطالعه بیش از 72000 فرد بزرگسال انگلیس در چند هفته اول اولین قرنطینه کشور در ماه مارس را به کار گرفته است. شرکت‌کنندگان هر هفته یک پرسشنامه 10 دقیقه‌ای آنلاین پر می‌کنند که شامل سوالاتی است که احساس اضطراب یا افسردگی را مشخص می‌کند.

داده‌های همزمان

طبق این مطالعه جدید، اطلاعاتی راجع به نحوه پاسخگویی روانشناختی و اجتماعی مردم به بیماری همه‌گیری در زمان واقعی به دست می‌آوریم و به طور خاص می‌بینیم که چگونه این واکنش در پاسخ به مواردی مانند اقدامات جدید دولت، یا اقدامات قرنطینه آسان‌تر می‌شود. به عنوان مثال، او می‌گوید که سطح بالایی از اضطراب و افسردگی که مطالعه در هفته‌های اولیه آن نشان داد، در طول قرنطینه کاهش می‌یابد، به جای اینکه همانطور که برخی پیش‌بینی کرده بودند، افزایش یافته است.

نازرو که در نظرسنجی سراسر اتحادیه اروپا در مورد بهداشت، پیری و بازنشستگی در اروپا و سایر نظرسنجی‌های مربوط به ویروس کرونا و سلامت روان شرکت می‌کند، می‌گوید:

این نوع مطالعه به طور مشترک به ما می‌گوید که چگونه اقشار مختلف جامعه سیاست‌های دولت را در شرایط بحرانی تجربه می‌کنند و به ما کمک می‌کند تا درک کنیم که چگونه باید این همه‌گیری و همه‌گیری‌های آینده را مدیریت کنیم.

مطالعه دیگری با عنوان مطالعه کارکنان مراقبت‌های بهداشتی ویروس کرونا، با هدف تعیین کمیت نحوه مقابله کارکنان بهداشتی که با سطح بیماری و مرگ بی سابقه‌ای روبرو شده‌اند، انجام شده است. این مطالعه در 21 کشور از جمله کشورهایی با درآمد کم در آمریکای لاتین و آفریقا که منابع بهداشت روان در آنها محدود است جمع‌آوری شده است. اولاتوند اینده، که تحقیقاتی در  نیجریه انجام داده بود اینچنین می‌گوید:

ما می‌خواهیم این اطلاعات را بین کشورهای مختلف مقایسه کنیم و همچنین می‌خواهیم بدانیم که چه عواملی مسئول این اختلافات و تفاوت‌ها است.

وی فکر می‌کند که تغییرات جغرافیایی احتمالاً ناشی از تفاوت در کیفیت خدمات بهداشت روان، در دسترس بودن و انواع مراقبت‌های اجتماعی ارائه شده و سطح فقر است. بسیاری از کشورها در آفریقا در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا فقط کسری از پزشکان بهداشت روان را در اختیار دارند.

2 در مورد “افزایش آمار افسردگی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا”

  1. متاسفانه آمار خودکشی هم بالا رفته
    کرونا باعث مشکلا اقتصادی جهانی شده
    این مشکلات توی ایران چند برابره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH