گزارش مالی کوالکام از رشد چشمگیر درآمد کمپانی طی 3 ماهه نخست سال 2021 حکایت دارد

کمپانی آمریکایی تولیدکننده تراشه موسوم به کوالکام گزارش عملکرد مالی بسیار چشمگیر خود طی 3 ماهه نخست سال 2021 را منتشر کرد. حد فاصل ماه‌های اکتبر تا دسامبر به‌عنوان 3 ماهه نخست سال مالی 2021 قلمداد می‌شود و در این بازه درآمدهای‌ کمپانی 62 درصد افزایش یافته است؛ در حالی‌که درآمد خالص کوالکام در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد 165 درصدی را تجربه نموده و از رقم 925 میلیون دلار به 2.455 میلیارد دلار رسیده است.

علیرغم این دستاورد چشمگیر کریستیانو آمون؛ مدیرعامل کوالکام اعلام کرد که در بحبوحه کمبود فزآینده تراشه در جهان تامین تقاضای بازار برای تراشه‌ها امری چالش‌برانگیز بوده و چنین وضعیتی احتمالا تا 3 ماهه سوم سال ادامه خواهد یافت. کوالکام یکی از تامین‌کنندگان اصلی تراشه برای اکثر کمپانی‌های مطرح تولیدکننده اسمارت‌فون به‌شمار می‌رود؛ اگرچه این کمپانی در زمینه تولید تراشه‌های خود با شرکت‌های سامسونگ و TSMC همکاری می‌کند.

شیوع فراگیر ویروس کرونا با روش‌های مختلفی بر فضای کسب‌وکار تاثیر گذاشته و احتمالا به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تشدید کمبود تراشه‌ها شناخته می‌شود. در چنین شرایطی تامین‌کنندگان برای اجرای قراردادهای سفارش تراشه‌های مخصوص اسمارت‌فون‌ها، لوازم خانگی هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و حتی وسایل نقلیه با چالش‌های فراوانی مواجه می‌شوند.

مدیرعامل کوالکام همچنین اعلام کرد که علیرغم اتکای تعداد زیادی از شرکت‌ها بر تعداد انگشت‌شماری از کمپانی‌های تولیدکننده تراشه در جهان، مشکل کمبود تراشه بایستی تا 6 ماهه دوم سال 2021 برطرف شود؛ در حالی‌که کمپانی‌های سازنده تراشه با سرمایه‌گذاری در زمینه احداث کارخانجات جدید ظرفیت تولید خود را افزایش خواهند داد.

اکنون تبعات کمبود تراشه در مناطق مختلف جهان به‌وضوح به چشم می‌خورد. اپل پیش‌تر گزارش داد که به‌دلیل دسترسی محدود به برخی قطعات این کمپانی در تامین تقاضای بازار برای دستگاه‌های سری آی‌فون 12 ناتوان بوده است. اکنون می‌دانیم که کوالکام به‌عنوان ارائه‌دهنده اصلی مودم‌های 5G در تامین سفارشات اپل ناتوان بوده است. این پدیده موجب بروز اختلالات بیش‌‌تر در چرخه تولید آی‌فون شده است. بعلاوه کمپانی جنرال موتورز نیز از کاهش سطح تولید در 3 کارخانه ساخت خودروهای خود به‌دلیل کمبود تراشه خبر داد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها کوالکام به رکورد عملکرد مالی مطلوب خود حداقل برای 6 ماهه نخست سال 2020 ادامه خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH