سهم 53 درصدی اپل از تراشه‌های 5 نانومتری ساخت کمپانی TSMC طی سال 2021

کمپانی تایوانی تولیدکننده تراشه موسوم به TSMC بزرگترین سازنده نیمه‌هادی‌ها در جهان به‌شمار می‌رود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری از جمله اپل، کوالکام، مدیاتک و هواوی از امکانات لازم برای تولید تراشه برخوردار نیستند. بنابراین کمپانی‌های مذکور تراشه‌های موردنظر خود را طراحی نموده و مونتاژ این مدارات مجتمع را به خطوط تولید شرکت‌هایی نظیر TSMC و سامسونگ واگذار می‌کنند.

به‌عنوان مثال سال گذشته تراشه اسنپ‌دراگون 865 کوالکام با استفاده از فرآیند 7 نانومتری کمپانی TSMC تولید شد؛ اما امسال تراشه اسنپ‌دراگون 888 توسط خطوط تولید نیمه‌هادی سامسونگ و با استفاده از فرآیند جدیدتر 5 نانومتری مونتاژ شده است. واحد تولید نیمه‌هادی سامسونگ موسوم به Samsung Foundry پس از TSMC دومین صنایع بزرگ ساخت تراشه در جهان به‌شمار می‌رود.

بر اساس اعلام موسسه Counterpoint Research امسال شرکت اپل 53 درصد از تراشه‌های 5 نانومتری تولید شده توسط کمپانی TSMC را خریداری خواهد کرد 

موسسه Counterpoint Research در روز جمعه بر اساس برآوردهای خود از صنعت نیمه‌هادی در سال 2021 اطلاعاتی را منتشر کرد. درآمد صنعت نیمه‌هادی طی سال گذشته رشد 23 درصدی را تجربه کرد و به رقم 82 میلیارد دلار رسید. موسسه Counterpoint نسبت به ادامه روند رشد این صنعت خوشبین بوده و در پیش‌بینی‌های خود به رشد 12 درصدی درآمد این بخش طی سال جاری اشاره نموده است.

بدین‌ترتیب امسال درآمد صنعت نیمه‌هادی به 92 میلیارد دلار خواهد رسید. امسال درآمدهای TSMC نیز احتمالا 13 تا 16 درصد افزایش یافته و این رقم با نرخ رشد کلی صنعت به‌طور کامل مطابقت خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها درآمد Samsung Foundry نیز در سال 2021 رشد 20 درصدی را تجربه نموده و این دستاورد مدیون سفارشات دریافتی برای سایر پروژه‌های سامسونگ و تراشه‌های فروخته شده به شرکت‌های کوالکام و انویدیا خواهد بود. افزایش میزان فروش ویفرها و رشد 10 درصدی قیمت آن‌ها از جمله عوامل محرک رشد در صنعت نیمه‌هادی طی سال جاری به‌شمار می‌روند.

موسسه Counterpoint پیش‌بینی می‌کند که امسال اپل 53 درصد از تراشه‌های 5 نانومتری تولید شده توسط TSMC را خریداری خواهد کرد

هر 2 کمپانی TSMC و Samsung Foundry به تولید تراشه‌های پیشرفته با استفاده از فرآیند‌های 5 و 7 نانومتری می‌پردازند. بر اساس میزان چگالی ترانزیستورها (تعداد ترانزیستورهای موجود در هر میلی‌متر مربع) کاهش مقیاس عددی فرآیند به‌معنای افزایش توان پردازشی و بهره‌وری انرژی تراشه خواهد بود.  فروش تراشه‌های 5 نانومتری اخیرا طی سال جاری آغاز شد و تراشه A14 Bionic شرکت اپل نخستین مدار مجتمع 5 نانومتری به‌کارگیری شده در یک اسمارت‌فون محسوب می‌شود.

موسسه Counterpoint Research پیش‌بینی می‌کند که اپل بزرگترین مشتری تراشه‌های 5 نانومتری کمپانی TSMC طی سال جاری به‌شمار خواهد رفت. بدین‌ترتیب غول کوپرتینویی به لطف سفارشات مربوط به تراشه‌های A15، A14 و M1 سهم 53 درصدی از تولیدات 5 نانومتری TSMC را به خود اختصاص خواهد داد. 5 درصد از ویفرهای 12 اینچی تولید شده طی سال جاری در تراشه‌های 5 نانومتری به‌کار گرفته خواهند شد. این رقم در مقایسه با نرخ کمتر از 1 درصدی سال گذشته به میزان قابل‌توجهی بیش‌تر است.

بر اساس پیش‌بینی موسسه Counterpoint کمپانی کوالکام 24 درصد از ظرفیت تولید تراشه‌های 5 نانومتری TSMC را به خود اختصاص خواهد داد؛ زیرا انتظار می‌رود که اپل در سری آی‌فون 13 خود از مودم اسنپ‌دراگون 5G X60 با معماری 5 نانومتری بهره‌برداری نماید. هر 2 کمپانی سامسونگ و TSMC احتمالا 90 درصد از تجهیزات 5 نانومتری خود را برای سال 2021 رزرو خواهند کرد؛ تا جایی که امسال درآمد ناخالص TSMC از محل کسب‌وکار تراشه‌های 5 نانومتری حدودا 10 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.


AMD بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های 7 نانومتری ساخت کمپانی TSMC طی سال 2021 به‌شمار خواهد رفت

80 درصد ویفرهای 5 نانومتری در اسمارت‌‌فون‌ها به‌کار گرفته می‌شوند؛ اما با وجود کاربری وسیع‌تر تراشه‌های 7 نانومتری تنها 35 درصد از تولیدات این نیمه‌هادی‌ها در ساخت اسمارت‌فون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر اساس پیش‌بینی موسسه Counterpoint امسال 11 درصد ویفرهای 12 اینچی با استفاده از فرآیند 7 نانومتری تولید خواهند شد. کمپانی‌های سامسونگ و TSMC اشکال مختلفی از تراشه‌های 7 نانومتری شامل نمونه‌های ساخته شده با فرآیند EUV را تولید می‌کنند.

در لیتوگرافی ماوراءبنفش بی‌نهایت (Extreme Ultraviolet) با استفاده از پرتوهای نور فرابنفش الگوهای بسیار نازکی روی ویفرها ایجاد می‌شود. این الگو در زمینه ساخت مدار به مهندسان کمک خواهد کرد. استفاده از لیتوگرافی EUV به شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌هادی کمک می‌کند تا مقیاس فرآیندهای تولید خود را به 5 نانومتر و نهایتا 3 نانومتر (در ابتدای سال آینده) کاهش دهند.

امسال کمپانی AMD بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های 7 نانومتری تولید شده توسط TSMC به‌شمار خواهد رفت. به گفته موسسه Counterpoint شرکت AMD حدودا 27 درصد از این تراشه‌ها را خریداری خواهد کرد. شرکت‌های انویدیا، مدیاتک و اینتل به‌ترتیب با کسب سهم 21، 10 و 7 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اینتل دارای خطوط تولید اختصاصی خود است؛ اما این تجهیزات به لحاظ فرآیند تولید در جایگاهی عقب‌تر نسبت به TSMC و Samsung Foundry قرار دارند.

موسسه تحقیقاتی خاطرنشان می‌کند که تصمیم اینتل برای برون‌سپاری تولید تراشه یکی از اقدامات ضروری برای ادامه بقاء این تولیدکننده تراشه در بلندمدت محسوب می‌شود. امسال اپل 6 درصد از تراشه‌های 7 نانومتری تولیدی TSMC را خریداری خواهد کرد؛ چرا که این کمپانی برای تولید برخی هندست‌های قدیمی‌تر خود کماکان به تراشه‌های 7 نانومتری احتیاج خواهد داشت.

موسسه Counterpoint خاطرنشان می‌کند که اکنون میزان موجودی تراشه‌ها افزایش یافته و زمان تامین آن‌‌ها از 70 روز (در سال 2016) به 79 روز رسیده است. شیوع فراگیر ویروس کرونا، جنگ‌های تجاری در جهان و سایر مشکلات در این زمینه تاثیرگذار بوده‌اند. در نتیجه صنعت تراشه به‌تدریج طی سال قادر به تامین تعداد بیش‌تری نیمه‌هادی خواهد بود. به گفته موسسه Counterpoint درآمد سالیانه این صنعت تا سال 2023-2022 به 100 میلیارد دلار خواهد رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH