ممنوعیت استفاده از ماسک در شهرهای سوئد

مقامات در شهرداری هلمستاد، سوئد، اخیرا یک معلم را مجبور به برداشتن ماسک خود کرده و استفاده از ماسک و انواع PPE را در مدارس ممنوع کرده‌اند. شهرداری با استناد به آژانس بهداشت عمومی سوئد گفت که هیچ مدرک علمی برای استفاده از ماسک وجود ندارد. در آن زمان، راهنمایی آژانس اظهار داشت که استفاده‌های نادرست از ماسک‌ها خطرات بزرگی دارد.

این راهنما از آن زمان حذف شده است. برای کسی که با این اقدامات در راستای ویروس کرونا در سوئد آشنا نیست، این ممنوعیت ماسک ممکن است تکان‌دهنده باشد. از این گذشته، اگرچه ماسک‌ها بی‌خطر نیستند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها به کاهش انتشار COVID-19 کمک می‌کنند، به ویژه در شرایطی که حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی مانند مدارس غیرممکن است.

سرانجام شهرداری تسلیم این تصمیم شد. اما نمونه‌های جدید ممنوعیت ماسک در سوئد دائما ظاهر می‌شود. به عنوان مثال به کتابداران در شهر مرفه کونگسباکا دستور داده شده است که ماسک نزنند. چرا این مردم در این وضعیت قرار گرفته‌اند؟ خوب، هر آنچه مقامات هلمستاد و کونگسبباکا در مورد ماسک گفته‌اند با گفته‌های آژانس بهداشت عمومی سوئد مطابقت دارد. این ممنوعیت‌های ماسک محلی محصولی از 9 ماه اظهارات مبنی بر استفاده نکردن از ماسک توسط دولت سوئد است که متاسفانه می‌تواند منجر به خطرات بزرگی شود.

دگراندیشان اروپایی

تابلویی در ایستگاه قطار که سوئدی‌ها را تشویق به حفظ فاصله خود از یکدیگر می‌کند.

در خارج از سوئد، بیشتر اروپایی‌ها اکنون عادت دارند که در داخل خانه چه در سوپرمارکت، چه در وسایل حمل و نقل عمومی و چه هنگام مراجعه به پزشک ماسک بزنند. این به یک عادت ریشه‌دار تبدیل شده است و در ماه‌های اول بیماری همه‌گیری ویروس کرونا نیز بسیاری از ما اصلا ماسک نداشتیم. در آن روزهای اولیه، شستن دست‌ها و لمس نکردن صورت پیامی بود که می‌شنیدیم.

مرکز اروپایی کنترل بیماری برای اولین بار استفاده عمومی از ماسک را از اوایل آوریل توصیه کرد، هر چند که سازمان بهداشت جهانی (WHO) از ژوئن پیروی نکرد. انگلیس تا ماه ژوئیه منتظر ماند و سرانجام در ماه آگوست، نروژ، دانمارک و فنلاند نیازهای ماسک افراد را تامین کردند.

همانطور که دیدیم سوئد راهی متفاوت را برگزید. آژانس بهداشت عمومی سوئد به طور مداوم اظهار داشت که ماسک‌ها بی‌اثر هستند و استفاده از آنها می‌تواند در واقع گسترش COVID-19 را افزایش دهد؛ یک دیدگاه رایج در ابتدای همه‌گیری که بسیار هم در بین مردم وجود داشت، اما اکنون این دیدگاه بسیار نادر است. در ماه ژوئیه، وزیر بهداشت، لنا هالنگرن، توضیح داد که دولت سوئد فرهنگ یا سنتی در تصمیم‌گیری درباره لباس‌های محافظ مانند ماسک ندارد و دولت او آژانس بهداشت عمومی را زیر پا نمی‌گذارد.

سیاست ماسک سوئد حتی فراتر از مرزهای ملی خود، به یک فعالیت بین‌المللی ضد ماسک تبدیل شد. در ماه آوریل، آندرس تگنل، متخصص اپیدمیولوژی کشور، ایمیلی به مرکز کنترل بیماری اروپا (که اتفاقاً در استکهلم مستقر است) نوشت و هشدار داد که استفاده از ماسک را توصیه نکند. استدلال این بود که این به معنای گسترش ویروس از طریق هوا است، که به ارتباطات و اعتماد بیشتر مردم آسیب می‌رساند.

خطرات ارتباطاتی

چگونه به اینجا رسیدیم؟ در بهار سال 2020، زمانی که SARS-CoV-2 هنوز ویروسی جدید و ناشناخته بود، ارتباطات سوئدی با COVID-19 بسیار سازگار بود، دستان خود را بشویید، فاصله بگیرید، اگر بیمار هستید در خانه بمانید. این برای بسیاری از کشورهای دیگر آشنا خواهد بود و مانند یک راهنمایی برای ارتباطات موثر بود که کاملا واضح، صریح و آسان این اقدامات را برای مردم توضیح می‌داد. رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی برای ارتباط موثر با خطر در بحران‌های بهداشت عمومی تأکید می‌کنند که عدم اطمینان باید صریحاً بیان شود، اطلاعات سازگار و قابل فهم هستند و پیام حاوی اقدامات توصیه شده خاص و واقع‌بینانه است.

با توسعه درک علمی ویروس، ارتباطات سوئدی در مورد ماسک تغییر نکرد. به عنوان مثال، در مرداد ماه، هنگامی که استفاده از ماسک در سایر کشورهای اروپایی در حال گسترش بود، تگنل گفت که شواهد استفاده از ماسک به طرز حیرت‌انگیزی ضعیف است و استفاده از آنها می‌تواند شیوع ویروس را افزایش دهد.

یوهان کارلسون، رئیس آژانس بهداشت عمومی سوئد، در حال عدم رعایت سیاست ماسک خود دیده شد.

ماموریت مبهم

مقامات سوئدی موضع ضد ماسک خود را تا ماه دسامبر حفظ کردند، زمانی که نخست وزیر، استفان لوفون، تغییر شکل استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی را اعلام کرد. اما سیاست جدید لوفون یک قانون ساده برای استفاده از ماسک هنگام مسافرت نبود. در عوض، استفاده از ماسک از 7 صبح تا 9 صبح و 4 بعد از ظهر تا 6 عصر، برای متولدین سال 2004 و قبل از آن توصیه می‌شد. به این دلیل است که این یافته‌ها بیش از حد پیچیده به نظر می‌رسید.

بنابراین شاید تعجب‌آور نباشد که میزان انطباق کم بوده است، در حالی که فقط نیمی از مسافران در ساعت شلوغ از ماسک استفاده می‌کنند. این فقط عموم مردم نیست. دو هفته پس از معرفی توصیه، مدیر آژانس بهداشت عمومی سوئد، یوهان کارلسون، در ساعت‌های شلوغ بدون ماسک در اتوبوس ظاهر شدند. هنگامی که از او در مورد عدم رعایت توصیه‌های خود سوال شد، وی گفت که فراموش کرده بود باید در این اماکن ماسک بگذارد. به خوبی مشکل ارتباطات بیش از حد پیچیده خطر را می‌توان مشاهده کرد.

عملی گیج‌کننده و پیچیده

اگر رئیس آژانس بهداشت عمومی نتواند از قوانین خود پیروی کند، به سختی می‌توان مردم را به دلیل عدم رعایت آنها سرزنش کرد. در ابتدای همه‌گیری، ارتباطات اولیه ابتکاری دولت سوئد ساده و قابل فهم بود. اما تا ماه دسامبر، مقامات ماه‌ها در مورد خطرات استفاده از ماسک هشدار داده بودند. بنابراین اعلامیه حمل و نقل عمومی نه تنها به دلیل پیچیدگی آن گیج‌کننده بود بلکه به دلیل این که محتوای آن مستقیماً با راهنمای ماسک از مارس تا دسامبر مغایرت دارد.

اصلا در این زمینه جای تعجب نیست که کتابخانه‌ها و مدارس در سوئد پیام های مختلفی در مورد اینکه آیا مردم باید ماسک بزنند یا خیر ارسال می‌کنند. این محصول ماه‌ها ارتباط بد خطر با یک اقدام ساده بهداشت عمومی است که به طور گسترده در جاهای دیگر پذیرفته شده است. این عدم برقراری ارتباط می‌تواند نتایج بسیار نگران‌کننده‌ای داشته باشد؛ عفونت در کشوری که در آستانه موج سوم است، به سرعت افزایش خواهد یافت.

3 در مورد “ممنوعیت استفاده از ماسک در شهرهای سوئد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH