افزایش روزافزون اعتماد مردم جهان به واکسن ویروس کرونا

بر اساس یک بررسی که از هزاران نفر در 15 کشور انجام شده است به نظر می‌رسد نگرش مردم نسبت به واکسن‌های COVID-19 در بعضی از نقاط جهان در حال بهبود است. محققان از نتایجی که نشان می‌دهد تعداد بیشتری از مردم مایل به ایمن‌سازی هستند، استقبال کرده‌اند. اما آنها هشدار می‌دهند که برخی از مشکلات همچنان وجود دارد، مانند نگرانی در مورد ایمنی واکسن.

به این مطلب نیز توجه کنید: هر چیزی که باید درباره ویروس کرونا، واکسن اسپوتنیک وی و دیگر واکسن‌ها بدانید!

سارا جونز، دانشمندی در کالج امپریال لندن که در حوزه واکسن کار می‌کند و به طور مشترک از نگرش جهانی نسبت به نظرسنجی واکسن COVID-19 استفاده می‌کند، می‌گوید:

 برای اولین بار از ابتلا به همه‌گیری می‌توانم احساس کنم که خوش‌بینی و نیروی مثبت سریع‌تر از ویروس در حال گسترش است.

این نظرسنجی بخشی واکنش‌های مردم را درباره واکسن برشمرد. از نوامبر 2020 تا ژانویه 2021 برگزار شد و هر بار حدود 13500 نفر در سراسر اروپا، آسیا و استرالیا نظرسنجی کردند. در ماه نوامبر یعنی قبل از اینکه کشورها واکسن COVID-19 را تصویب کنند، فقط حدود 40 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند اگر در هفته‌ای که نظرسنجی انجام داده بودند، یک واکسن COVID-19 دریافت کنند، مشکلی نخواهند داشت و بیش از نیمی از آنها نگران اثرات جانبی آن بودند. ملانی لیس، پژوهشگر سیاسی در کالج امپریال لندن که با همکاری این پروژه همکاری می‌کرد، می‌گوید:

برای ما بسیار مهم بود که ببینیم نگرش افراد چگونه تغییر می‌کند.

آمار اعتماد عمومی به واکسن ویروس کرونا

در ژانویه، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان توافق کردند که اگر واکسن در طول هفته بررسی موجود باشد، دریافت می‌کنند. میزان افرادی که گفته بودند نگران عوارض جانبی واکسن‌ها هستند به 47 درصد کاهش یافته است. انگلستان بالاترین سهم افرادی را دارد که مایل به واکسن زدن هستند (78 درصد) و برای 11 کشور از 15 کشور، این رقم، گاهی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، در اسپانیا، نسبت پاسخ‌دهندگانی که مایل به ایمن‌سازی هستند از 28 درصد در نوامبر 2020 به 52 درصد تا اواسط ژانویه افزایش یافته بود.

خوش‌بینی سازگار

لاوانیا واسودوان، یک محقق بهداشت جهانی در دانشگاه دوک در دورهام، کارولینای شمالی، اینچنین گفته است که این روند جلب اعتماد مردم دلگرم‌کننده است. وی می‌افزاید که احتمالاً پیشرفت گزارش‌ها مربوط به اثربخشی بالا در کاندیداهای اولیه واکسن و سابقه امیدوارکننده ایمنی آنها تاکنون بوده است. وی می‌گوید، ممکن است نگرش افراد نیز تغییر کند زیرا دوستان و خانواده آنها پس از دریافت واکسن، تجربیات مثبت یا خنثی را به اشتراک می‌گذارند. اما واسودوان هشدار می‌دهد تا زمانی که اطلاعات بیشتری در دسترس نباشد نمی‌توان نتایج این نظرسنجی را برای سایر مناطق جهان از جمله کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​در نظر گرفت.

اگرچه وضعیت در مقیاس جهانی به طور فزاینده‌ای مثبت به نظر می‌رسد، نتایج برخی از کشورها تصویر پیچیده‌تری را نشان می‌دهد؛ به ویژه در کشورهایی که سابقه عدم اعتماد به واکسن را دارند. به عنوان مثال، در میان افراد مورد بررسی در فرانسه، هنوز 44 درصد هنوز تمایلی به دریافت واکسیناسیون ویروس کرونا ندارند. در پاسخ به این سال که «چقدر به واکسن‌های COVID-19 اعتماد دارید؟» 66 درصد از پاسخ‌دهندگان در ژاپن پاسخ دادند: اصلا یا کمی.

دبورا جونز، پزشک در مرکز پزشکی دانشگاه ارومینگ کلمبیا در شهر نیویورک که در اوج عفونت‌های شهر در بخش بیمارستان COVID-19 کار می‌کرد، از نتایج نظرسنجی استقبال می‌کند. دبورا جونز گفته است:

بسیار خوب است که ببینیم اکنون افراد بیشتری برای گرفتن واکسن مشتاق هستند. اما آنچه من را تحت تأثیر قرار می‌دهد این است که بسیاری از مردم هنوز مردد هستند. تردید در استفاده از واکسن سرعت بازگشت به حالت عادی را کاهش می‌دهد.

4 در مورد “افزایش روزافزون اعتماد مردم جهان به واکسن ویروس کرونا”

  1. ارشیا حیدری

    خسته شدیم واقعا
    مردم دنیا کرونا رفع شه میتونن به زندگی عادی برگردن و ما بعدش میتونیم به مشکلات دیگمون برسیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH