برای تاثیر بهتر واکسن، باید ویتامین و مواد معدنی مکمل استفاده کرد!

اگر بخواهیم به واکسن‌های ویروس کرونا اعتماد کنیم تا بیماری همه‌گیری را خاتمه دهیم، باید اثرات آنها را به حداکثر برسانیم. اما چیزی که باعث تضعیف محافظت واکسن‌ها می‌شود، کمبود تغذیه، به ویژه در افراد مسن است.

افراد مسن پاسخ ایمنی ضعیف‌تری دارند و کمتر از جوانان به بسیاری از واکسن‌ها از جمله واکسن آنفلوانزای فصلی واکنش نشان می‌دهند. این تا حدی منجر به ضعف و شکنندگی می‌شود که به راحتی قابل اصلاح نیست، اما همچنین می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی معروف به ریز مغذی‌ها باشد.

برای اینکه سیستم ایمنی بدن پس از واکسیناسیون بتواند از عفونت جلوگیری کند یا از آن در برابر بیماری محافظت کند، به انواع ریز مغذی‌ها نیاز دارد. این احتمال وجود دارد که برای ویروس کرونا نیز مانند سایر بیماری‌ها درست باشد. با توجه به اینکه سوتغذیه در میان افراد مسن معمول است، بالا بردن سطح ویتامین و مواد معدنی آنها قبل از واکسیناسیون می‌تواند راهی برای تقویت اثر بخشی واکسن‌های COVID-19 باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌توان از ویتامین‌ها یا مکمل‌های غذایی استفاده کرد

همانطور که سازمان ایمنی غذا در اروپا خاطرنشان می‌کند، ویتامین‌های A ،B6 ،B9 ،B12 ،C و D و مواد معدنی روی، سلنیوم، آهن و مس همگی برای عملکرد سیستم ایمنی بدن در حد نیاز لازم هستند. آهن از عوامل لازم و مهم در ساختار هموگلوبین و میوگلوبین به‌شمار می‌آید. آهن موجود در هموگلوبین در برنامه‌های ورزشی همانند برنامه‌های استقامتی یک فاکتور کلیدی و اساسی در موفقیت ورزشکار است.  نشان داده شده است که هر یک از این ریزمغذی‌ها و همچنین ویتامین E نقش چندانی در حمایت از عملکرد ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به عفونت دارند. تحقیقات نشان داده است که بین نقص سیستم ایمنی بدن و داشتن مقادیر کم بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی رابطه وجود دارد.

هنگامی که در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد شود، این امر می‌تواند منجر به پاسخ‌های ضعیف واکسن شود. به عنوان مثال، یک بررسی از 9 مطالعه که در آن 23757 نفر شرکت داشتند، نشان داد که افرادی که کمبود ویتامین دی دارند در مقایسه با افرادی که سطح ویتامین دی کافی دارند، پس از واکسیناسیون در برابر دو سویه آنفولانزا محافظت کمتری دارند. دانشمندان به ویتامین دی امید زیادی دارند. افراد می‌توانند این ویتامین را به راحتی از تابش نور خورشید به پوست، بعضی از غذاها و مکمل‌ها به دست آورند. پس اگر روزانه کمی در آفتاب بایستید، می‌توانید کمی از سهم ویتامین دی خود را از نور خورشید به دست آورید. افرادی که سن بالایی دارند و یا کسانی که پوست تیره‌ای دارند، از در معرض نور خورشید قرار گرفتن، چندان ویتامین دی جذب نمی‌کنند. متخصصین معتقدند که این افراد بهتر است برای برطرف کردن نیاز بدنشان به ویتامین دی از غذاها و مکمل‌ها استفاده کنند.

در مقابل، آزمایشات کنترل شده تصادفی مکمل‌های ریز مغذی (مانند ویتامین B6، ویتامین E، روی و سلنیوم) در افراد مسن نشان داده شده است که توانایی سیستم ایمنی بدن را برای پاسخگویی به چالش‌ها افزایش می‌دهد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که سیستم ایمنی بدن برای کارکرد بهتر خود به ویتامین‌های C ،D و E همراه با روی و سلنیوم بیش از مقادیری نیاز دارد که معمولا از طریق رژیم غذایی حاصل می‌شود. به عنوان مثال، سطوح سلنیوم بالاتر از مواردی که معمولاً بهینه تلقی می‌شوند، با نرخ بهبودی بهتر برای بیماران کرونایی همراه بوده است.

آزمایشات در افراد مسن همچنین نشان داده است که پاسخ به واکسیناسیون پس از اقداماتی برای بهبود تغذیه بهتر است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد 65 تا 85 ساله که روزانه 5 وعده میوه یا سبزیجات می‌خورند، نسبت به افراد هم سن که فقط دو وعده میوه و سبزیجات یا کمتر مصرف می‌کنند، به طور واضح واکنش واکسن پنوموکوکی نشان می‌دهد.

در مطالعه‌ای دیگر، دریافت مکمل‌های ویتامین E روزانه به افراد بالای 65 سال باعث افزایش میزان آنتی بادی‌های تولیدی آنها پس از واکسیناسیون علیه هپاتیت B و کزاز شد. در افرادی که دچار کمبود سلنیوم بودند، مکمل‌های روزانه باعث بهبود برخی از جنبه‌های پاسخ ایمنی بدن به واکسن زنده ویروس فلج اطفال و همچنین ظهور سویه‌های ویروسی جهش‌یافته می‌شود.

این نتیجه اخیر این واقعیت را نشان می‌دهد که احتمالاً انواع جدید ویروسی در افرادی که بدن آنها تحت فشار اکسیداتیو است ظاهر می‌شوند. استرس اکسیداتیو به هرگونه آشفتگی و اختلال در وضعیت طبیعی اکسیداسیون-احیا می‌گویند که از طریق تولید پراکسید و رادیکال‌های آزاد، باعث تولید شدن اثرات سمی و آسیب به تمامی اجزاء و ساختارهای درون‌سلولی، از جمله پروتئین‌ها، لیپید و دی‌ان‌ای می‌گردد. استرس اکسیداتیو می‌تواند به دلیل مصرف ناکافی مواد مغذی آنتی اکسیدانی به عنوان مثال سلنیوم و ویتامین E ایجاد شود.

ارائه مکمل‌های ریز مغذی می‌تواند راهی ارزان برای تقویت اثرات واکسن‌های مختلف در برابر ویروس کرونا باشد.

زمان مصرف مکمل‌های تقویت‌کننده

همه این‌ها در هنگام کمبود تغذیه مشکل‌ساز می‌شود. در بررسی تغذیه‌ای که شامل هفت کشور غربی است، مشخص شد که افراد بالای 60 سال به طور مداوم دارای کمبود سلنیوم، روی، ید و مس هستند.

گرچه این مسئله به طور نامتناسبی روی سالمندان تأثیر می‌گذارد، اما فقط به گروه‌های سنی بالاتر محدود نمی‌شود. بررسی رژیم غذایی و تغذیه ملی انگلستان در سال 2019 نشان داد بدتر شدن مداوم در رژیم‌های غذایی و کمبود مزمن چندین ماده مغذی در حمایت از عملکردهای ایمنی طبیعی در گروه‌های سنی مختلف وجود دارد. ریز مغذی‌هایی که افراد فاقد آن بودند شامل ویتامین‌های A ،B12 ،C و D و مواد معدنی کمیاب روی، سلنیوم و مس بود.

چنین کمبودهای ریز مغذی‌ای ممکن است تأثیر واکسن‌های ویروس کرونا را کاهش دهد. با توجه به این، ما پیشنهاد می‌کنیم که همه کسانی که در معرض کمبود تغذیه هستند باید یک مکمل حاوی مقدار توصیه شده روزانه مواد مغذی مهم برای عملکرد ایمنی بدن را برای مدت چند هفته قبل و بعد از دریافت واکسن مصرف کنند. افرادی که می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند شامل افراد مسن کم وزن، افرادی که رژیم‌های غذایی محدود دارند و برخی از افراد که ممکن است در معرض کمبود ویتامین D باشند.

با نظارت پزشک، شما می‌توانید ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی را از داروoانه‌ها تهیه فرمایید. اما در حالت ایده‌آل، چنین مکملی به طور رایگان توسط دولت‌ها یا مقامات بهداشتی برای همه افراد بالای 70 سال ارائه می‌شود. اگر در مقابل هزینه متوسط واکسیناسیون برای هر شخص تعیین شود، این یک فایده بزرگ برای سرمایه‌گذاری متوسط فراهم می‌کند.

3 در مورد “برای تاثیر بهتر واکسن، باید ویتامین و مواد معدنی مکمل استفاده کرد!”

  1. هویج خیلی خوبه
    هویج بخورید و منتظر واکسن باشید
    ولی ممکنه واکسن خیلی دیر برسه و تبدیل به خرگوش شید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH